تولید را افزایش ندهید

مونا رجبی مشهدی

به‌رغم خوش‌بینی سازمان‌های جهانی به وضعیت اقتصادی دنیا در سال جاری بسیاری از فعالان بازار اوضاع را چندان مناسب نمی‌دانند و معتقدند همچنان باید محتاطانه عمل کرد. برطبق گزارش‌های موجود دیتر زیش رییس شرکت خودروسازی دایملر در جلسه‌ای که در بروکسل و در مقر اتحادیه صنعت خودروسازی اروپا برگزار شده بود هشدار داد روند بازسازی صنعت خودرو در سال جاری کند خواهد بود و اگر تمهیدات لازم اندیشیده نشود ممکن است‌این روند متوقف شود‌.

وی به دست اندرکاران صنعت خودرو گفت: ما سال بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم‌. سالی که بدون شک در تاریخ صنعت خودروی دنیا ثبت می‌شود و می‌تواند درس عبرتی برای‌ آیندگان ما باشد ولی باید بدانیم که هنوز مشکلات بازار خودرو تمام نشده است‌. اگر حمایت از‌این صنعت را متوقف کنیم یا به امید بازسازی کامل بازار، تولید را بیش از حد افزایش دهیم با مشکلات زیادی مواجه می‌شویم.

وی در مقر اتحادیه صنعت خودروی اروپا به رشد فروش در ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: فروش خودرو در ماه‌های اخیر۵ درصد افزایش یافته است و‌این رشد به خودروسازان کمک کرد تا بخشی از هزینه‌های جاری خود را تامین کنند ولی تا رسیدن به مرز سودآوری فاصله زیادی وجود دارد‌.

مدیر عامل کرایسلر سال ۲۰۱۰ میلادی را نقطه عطفی برای بازار خودروی دنیا خواند و گفت: در‌این سال تغییرات بزرگی اتفاق می‌افتدکه ممکن است ما را ترغیب به افزایش سطح تولید و کسب سود بیشتر کند‌. ولی باید بدانیم در فضای کنونی اقتصاد دنیا توجه به درآمدهای زودگذر و موقتی کار نادرستی است‌. ما باید برنامه‌هایی تدوین و اجرا کنیم که درآمد زایی ما را برای سال‌های‌ آینده تضمین کند.

رییس اتحادیه صنعت خودروی اروپا نیز در مصاحبه‌ای از خودروسازان خواست تا سطح تولید خود را افزایش ندهند‌. وی در‌این مورد گفت: رشد تقاضا در سال جاری میلادی به اندازه‌ای نیست که نیاز به راه‌اندازی کارخانه‌های تازه یا افزایش حجم تولید در کارخانه‌های قدیمی‌داشته باشد‌.

هم اکنون شمار زیادی از خودروهای تولید شده در دو سال گذشته در انبارها وجود دارد و‌ این خودروها در کنار خودروهایی که امسال وارد بازار می‌شود جوابگوی تقاضای سال‌جاری خواهد بود‌. مدیر عامل دایملر در پاسخ به خبرنگار اتو دیلی در مورد بهتر بودن بازار خودروی آمریکا و آسیا نسبت به اروپا گفت: آمارهایی که ارائه می‌شود همه نشان از رشد فروش در ماه‌های گذشته دارد و پیش‌بینی‌ها هم حکایت از رشد اندک در ماه‌های پیش رو دارد‌. ‌این وضعیت نه تنها در آسیا و آمریکا بلکه در قاره اروپا نیز همین گونه است‌.

وی ادامه داده که موضوع مورد بحث ‌این نیست که آیا بازار در ‌این سال رشد می‌کند یا خیر، مساله ‌این است که آیا ‌این رشد با ثبات است یا در نتیجه عوامل خارجی ‌ایجاد شده است و به تدریج از بین می‌رود؟ ما براین باوریم که حمایت‌های مالی دولت از صنعت خودروسازی در اغلب کشورهای جهان عامل‌این رشد شده است و حال که دولت‌ها به تدریج از بازار خودرو خارج می‌شوند، عاملی برای تداوم رشد نیز وجود نخواهد داشت.

کارشناسان اتحادیه صنعت خودروی اروپا می‌گویند تا زمانی که از دائمی ‌بودن ‌این رشد اطمینان حاصل نکرده‌اید اقدام به تغییر سیاست‌های تولید نکنید.

این نظریات در شرایطی مطرح شد که اغلب شرکت‌های خودروسازی خبر از افزایش تولید خود داده‌اند‌. در روزهای اخیر شرکت نیسان اعلام کرد که کارخانه‌ای در کشور چچن راه‌اندازی می‌کند و مشغول تاسیس کارخانه‌های تازه‌ای در هند و انگلیس است‌. جی ام و فورد نیز در گزارش‌های جداگانه‌ای خبر دادند که ظرفیت تولید در چندین کارخانه افزایش خواهد یافت و شماری از افراد اخراج شده در یک سال و اندی گذشته دوباره به کار باز گردانده می‌شوند‌.

اتحادیه صنعت خودروی اروپا اعلام کرده است در سال ۲۰۱۰ میلادی بازار خودروی‌ این منطقه رشد صفر درصدی را تجربه می‌کند‌. رییس ‌این اتحادیه می‌گوید: در سال گذشته ما شاهد کاهش فروش یا به تعبیر بهتر رشد منفی فروش در بازار بودیم‌.

مطالعات نشان می‌دهد فروش خودرو در بازار اروپا در سال ۲۰۰۹ میلادی ۳۲ درصد نسبت به سال پیش از آن تنزل پیدا کرد و سبب شد تا بسیاری از خودروسازان ‌این منطقه در آستانه ورشکستگی قرار گیرند. حال انتظار داریم در خوش‌بینانه‌ترین حالت فروش خودروی سواری و کامیون‌های سبک در اروپا با رشد صفر درصدی همراه باشد‌.

البته آمارها از رشد فروش خودرو در بازارهای آسیایی خبر می‌دهند‌. دفتر مطالعات بازار خودروی ژاپن در گزارشی که روز بیستم ماه فوریه سال جاری میلادی ارائه داده است، نوشت: در سال جاری تقاضا در کشورهای در حال توسعه‌ای همچون چین و هند افزایش خواهد یافت‌. فروش خودرو در‌این کشورها در سال گذشته هم با رشد همراه بود ولی انتظار می‌رود نرخ رشد آن در سال جاری میلادی افزایش پیدا کند.‌

این اتحادیه پیش‌بینی می‌کند بازار خودروی چین و هند در سال ۲۰۱۰ میلادی با نرخ ۵ درصد و بازار خودروی ژاپن بانرخ ۲ درصد رشد کند‌.

در آمریکا نیز شرایط بهتر از قاره اروپا است‌. مدیر عامل شرکت خودروسازی فورد در مصاحبه‌ای اعلام کرد: درسال جاری میلادی فروش خودرو در بازار آمریکا ۶ درصد رشد خواهد داشت‌.‌این در حالی است که در سال ۲۰۰۹ میلادی برای اولین بار طی ۲۰ سال گذشته در ‌این کشور حدود ۱۰ میلیون دستگاه خودرو فروخته شد.

در سال ۲۰۰۷ میلادی شمار خودروهای فروخته شده در بازار آمریکا بیش از ۱۶ میلیون دستگاه بوده است‌.

پیش بینی می‌شود فروش خودرو در آمریکا درسال ۲۰۱۰ میلادی از مرز ۹/۱۰ میلیون دستگاه بگذرد و‌این بازار نیز همچون بخش‌های دیگر اقتصاد آمریکا از رکود خارج شود‌.