واحد مرکزی خبر - با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط دور جدید جایگزینی خودروهای فرسوده با حجم اولیه ۱۶۰ هزار خودرو از دیروز آغاز ‌شد.

در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری یک شنبه شب گذشته ابتدا علی ربیعی، معاون ستاد مدیریت و حمل‌و‌نقل سوخت سه مشکل خودروهای فرسوده را خطر تصادف و حادثه، آلایندگی و مصرف زیاد سوخت ذکر کرد و گفت: در کشور ما به علت ارزانی قیمت سوخت، مالکان خودروهای پرمصرف استفاده از آن را همچنان اقتصادی می‌دانند این در حالی است که در دیگر کشورها افزایش سن خودرو موجب می‌شود تا نگهداری خودروی قدیمی به صرفه نباشد.

وی افزود: نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل از سال ۱۳۸۲ شروع شد و به این ترتیب تا سال ۸۵ حدود ۵۰ هزار خودرو از رده خارج شد و از ۸۵ تا پایان امسال این تعداد به بالای ۶۵۰ هزار دستگاه خواهد رسید.

در ادامه سید مهدی هاشمی، قائم‌مقام ستاد نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل کشور، با توجه به تصویب دو قانون بعد از سال ۱۳۸۵ در مجلس و آیین‌نامه‌های مربوط به آن گفت: در سال‌های ۸۵ و ۸۶ در مجموع ۴۵۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده باید از رده خارج می‌شد که این امر محقق شد، در سال ۱۳۸۷ هم ما صراحت قانونی نداشتیم که چه تعدادی باید از رده خارج شود.

وی افزود: براساس قانون توسعه حمل‌و‌نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت که در مجلس تصویب و به دولت ابلاغ شد، تا پایان سال ۱۳۹۰ خودروهای فرسوده سواری شخصی، تاکسی، دولتی، مینی‌بوس و اتوبوس و کامیون فعال باید از رده خارج شود که آمار آن بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو می‌شود. ربیعی آمار کشته‌های تصادف در سال ۸۳ را حدود ۲۷ هزار نفر اعلام کرد و گفت:‌ این تعداد با وجود بیش از دو برابری خودروها به حدود ۲۲ هزار رسیده که بخشی از آن به علت خروج خودروهای فرسوده بوده است، مصرف سوخت هم که در سال ۸۵، بین ۷۳ تا ۷۴ میلیون لیتر در روز بود به ۶۰ میلیون لیتر رسیده که خارج کردن خودروهای پرمصرف خالی از تاثیر نبوده است.

وی از جمله فرآیندهای کمکی در خروج خودروهای فرسوده را طرح نقدی ذکر کرد و افزود: در این طرح که ما به علت روال اداری بانک‌ها در جایگزینی خودرو، آن را توصیه می‌کنیم، متقاضی بدون تکیه بر نظام بانکی و پس از دریافت وجه اسقاط خود به دنبال تهیه خودرو می‌رود.

ربیعی تصریح کرد: طرح کمکی دیگر الزام وارد کنندگان به خروج خودروی فرسوده در ازای ورود خودرو و متناسب با میزان مصرف آن بوده است.

هاشمی، تعداد خودروهایی که در این مرحله قرار است جایگزین شوند را ۱۶۰ هزار دستگاه ذکر کرد و گفت: در این طرح از مشارکت بانک‌های ملی، ملت، صادرات، تجارت و سپه با پرداخت ۵ تا ۱۰ میلیون تومان تسهیلات استفاده می‌شود.

وی افزود:‌ در این طرح خودروهای دارای پلاک ملی و از سال ۱۳۵۶ و پایین‌تر تحت پوشش قرار می‌گیرند که تعداد آنها براساس آمار ۲۶۰ هزار خودرو ارزیابی می‌شود. هاشمی تصریح کرد:‌ از ۱۲ بهمن در مجموع ۸۵۰ مرکز در طی ۱۰ روز از ۱۶۰ هزار متقاضی ثبت‌نام می‌کنند، ما همچنین پیگیر شرکت سایپا برای مشارکت در این طرح هستیم. میزان ارزش گواهی اسقاط خودرو هم یک میلیون تومان خواهد بود. قائم مقام ستاد نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل کشور، در مورد تاکسی‌های فرسوده هم گفت: در ۳ سال گذشته به بیش از ۶۵ هزار تاکسی با استفاده از تسهیلات دولتی ۵ میلیون تومان وام ۷ درصد و نیز ۳ میلیون تومان تخفیف گواهی اسقاط داده شده است. وی افزود: به زودی ما بحث نوسازی ۵۰ هزار تاکسی فرسوده را تا پایان سال ۱۳۸۹ با تفاهم نامه‌ای که با بانک صادرات امضا خواهیم کرد از اوایل اسفند آغاز می‌کنیم.

قائم‌مقام ستاد نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل کشور تصریح کرد: هم اکنون ۳۵ هزار تاکسی بالای ۱۰ سال و ۱۵ هزار مسافر بر شخصی با این سن داریم که مجموع آنها ۵۰ هزار دستگاه می‌شود، البته ما برای جایگزینی تاکسی‌های فرسوده بالاتر از ۱۳ سال از دو هفته پیش طرحی را شروع کردیم که این دسته از مالکان می‌توانند به تاکسیرانی مراجعه کنند.