ایرانی‌ها خودرو وارداتی می‌پسندند
حمیدرضا بهداد
شرکت بازرسی استاندارد و کیفیت‌ایران‌، نتایج تحقیقات خود را درباره میزان رضایتمندی مشتریان از کیفیت خودروهای کشور طی شش ماه نخست امسال، در شرایطی اعلام کرد که طی آن‌، ب ام و X۳‌، بیشترین امتیاز را در‌این زمینه به دست آورده و پراید ۱۴۱ کمترین درصد رضایت مشتریان را ازآن خود کرده است.

این شرکت‌، 38 خودرو داخلی و وارداتی از 11 شرکت را مورد بررسی کیفی قرار داده و در تحقیقات خود با 26 هزار و 942 مشتری به
سه روش حضوری‌، تلفنی و مکاتبه‌ای‌، در زمینه کیفیت‌این ۳۸ خودرو مصاحبه کرده است.
در‌این تحقیقات که با بهره گیری از روش‌های به روز و علمی‌و با لحاظ خطای نمونه گیری و فاصله اطمینان معین و در سه ماه اول مالکیت خودرو (با پیمایش کمتر از چهار هزار کیلومتر) انجام شده‌، جهت سنجش رضایت مشتریان از کیفیت محصولات‌، پنج شاخص اصلی «ایمنی»، «کیفیت بدنه»‌، «مجموعه نیروی محرکه و سوخت‌‌رسانی»‌، مجموعه تعلیق و «انتقال قدرت» و «وضعیت تهویه مطبوع و وسایل برقی»‌، در قالب 28 خصوصیت مورد نظر سنجی قرار گرفته است.
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد‌، ۳۸ خودرو مورد بررسی را‌ در شش گروه قیمتی تقسیم کرده و به ازای هر ۱۰۰ امتیاز میزان رضایت‌مندی مشتریان‌، نیم ستاره سبز به سطح کیفیت خودروها اختصاص یافته است.
طبق تحقیقات انجام شده‌، میانگین میزان رضایت مشتریان از کیفیت خودروهای داخلی طی شش ماه نخست امسال‌، عدد 628 از 1000 است. آن طور که از نتایج تحقیقات شرکت بازرسی برمی‌آید‌، خودروهای وارداتی‌، به خصوص کره‌ای‌ها بیش از سایر خودروهای موجود در بازار کشور‌، توانسته‌اند رضایت مشتریان را کسب کنند و محصولات پرتیراژ داخلی چندان رضایت‌ایرانی‌ها را طی شش ماه نخست امسال کسب نکرده‌اند.
نارضایتی از پراید ۱۴۱
جای تعجب نیست پراید 141‌ که معمولا در رده بندی سطح کیفی خودروهای داخلی‌، انتهای جدول را به خود اختصاص می‌دهد‌، از نظر مشتریان نیز کم کیفیت‌ترین خودرو کشور انتخاب شود.
این محصول که در دسته خودروهای زیر ۱۰ میلیون قرار دارد‌، با امتیاز ۵۸۵‌، کمترین درصد رضایت مشتریان را به دست آورده است‌،‌ این در حالی است که دو هم خانواده آن‌، یعنی پراید ۱۳۲ و صبا نیز به ترتیب با کسب ۵۹۷ و ۵۹۸ امتیاز‌، پس از ۱۴۱‌، کمترین میزان رضایت‌ایرانی‌ها را در اختیار دارند.
در دسته زیر 10 میلیونی‌ها‌، به جز سایپایی‌ها‌، یک نماینده از‌ایران خودرو نیز با نام پژو روآ‌، وجود دارد که با کسب 602 امتیاز‌، سی پنجمین خودرو از نظر میزان رضایت مندی مشتریان شده است.
آبروداری ۲۰۶
آنچه که در دسته خودروهای 10 تا 20 میلیون تومان‌، بیش از هر چیز دیگری به چشم می‌آید‌، قعرنشینی سمند و پژو است‌، به نحوی که پژو405‌، سمند معمولی و پارس‌، به ترتیب پس از خودروهای گروه زیر 10 میلیون تومان‌، کمترین درصد رضایت مشتریان را ازآن خود کرده‌اند.
۴۰۵ و سمند‌، هر دو ۶۱۶ امتیاز در زمینه میزان رضایتمندی مشتریان بدست آورده‌اند و پارس نیز ۶۲۲ امتیاز دارد.
این در شرایطی است که پژو 206 صندوق دار‌، به نوعی آبروی پژویی‌ها را خریده و با کسب 728 امتیاز‌، نه تنها امتیاز مناسبی را در زمینه میزان رضایت مشتریان‌ کسب کرده‌، بلکه در گروه خودروهای 10 تا 20 میلیون تومانی‌، از‌این حیث‌، صدرنشین نیز به حساب می‌آید.
۲۰۶‌ هاچ بک نیز با کسب ۷۱۵ امتیاز‌، توانسته است رضایت نسبی مشتریان را در شش ماه نخست امسال کسب کند.
از دیگر خودروهای معروفی که در دسته 10 تا 20 میلیونی‌ها‌، جای دارد، باید به تندر-90 و ریو اشاره کرد.
این در حالی است که تندر-۹۰ با کسب ۷۱۸ امتیاز‌، توانسته است بیش از همتای‌ایران خودرویی خود که ۷۰۸ امتیاز دارد‌، رضایت‌ایرانی‌ها را به دست بیاورد.
این دو معمولا در رده بندی سطح کیفی خودروهای داخلی نیز امتیاز متفاوتی را کسب می‌کنند و گاهی تندر‌ایران خودرو بالاتر قرار می‌گیرد و گاهی تندر پارس خودرو.
اما ریو کره‌ای مونتاژی سایپا نیز دیگر عضو دسته خودروهای ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومانی کشور به حساب می‌آید و در زمینه میزان رضایت مشتریان‌، ۶۸۴ امتیاز کسب کرده است.
ریو در شرایطی‌این امتیاز را طی شش ماه نخست امسال ازآن خود کرده که هموطن مونتاژی آن یعنی هیوندایی ورنا‌، 724 امتیاز دارد و در گروه 10 تا 20 میلیونی‌ها‌، دوم است.
این گروه البته دو عضو آلمانی و چینی نیز به نام فولکس گل و چری دارد‌، که اولی با کسب ۷۱۹ امتیاز‌، جایگاه مناسبی را در زمینه رضایت مشتریان‌، به خود می‌بیند و دومی‌با ۶۵۰ امتیاز‌، چندان مورد رضایت نیست.
این دو به همراه ورنا‌، جزو محصولات بخش خصوصی به شمار می‌روند و تیراژ‌اندکی در کشور دارند.
جدال کره‌ای‌ها و فرانسوی‌ها
قرار گرفتن دو کره‌ای و دو فرانسوی در دسته خودروهای 20 تا 30 میلیون تومان‌،‌این دسته را به نوعی به میدان جدال کیفی و کسب رضایت مشتریان‌ایرانی برای آنها تبدیل کرده است.
در‌این دسته‌، کیاسراتو‌، محصول وارداتی اطلس خودرو در حالی با کسب ۷۸۸ امتیاز‌، صدرنشین است که پس از آن‌، رنو مگان ۱۶۰۰ سی سی پارس خودرو‌، با ۷۵۳ امتیاز جایگاه دوم را در اختیار دارد.
هیوندای آوانته‌، دیگر کره‌ای مونتاژ داخل نیز با 743 امتیاز سوم است و زانتیا‌ فرانسوی مونتاژی سایپا نیز با 726 امتیاز‌، عضو چهارم دسته 20 تا 30 میلیونی‌ها به حساب می‌آید.
دو میهمان دیگر‌ این دسته‌، پروتون جنتوی زاگرس خودرو و نیسان رونیز پارس خودرو هستند‌، که اولی ۷۲۰ امتیاز دارد و دومی‌۶۹۵ امتیاز در زمینه میزان رضایت مشتریان‌، کسب کرده است.
رونیز در میان شاسی بلندهای بازار خودرو‌ایران‌، کمترین درصد رضایت مشتریان را به خود می‌بیند.
اما از‌این دسته بگذریم و به گروه بعدی یعنی ۳۰ تا ۴۰ میلیونی‌ها برویم‌، دسته‌ای که در قرق آسیایی‌ها است و تنها غریبه آن‌، مگان دو هزار سی سی پارس خودرو به حساب می‌آید.
نکته قابل توجه‌اینکه‌، خودروهای دسته مذکور فاصله امتیازی کمی‌نسبت به یکدیگر دارند.
در‌این دسته‌، هیوندای توسان محصول وارداتی آسان موتور‌، با امتیاز ۷۹۷‌، بیشترین درصد رضایت مشتریان را به خود اختصاص داده و کیااسپورتیج نیز با سه امتیاز کمتر‌، جایگاه دوم را در اختیار دارد.
این محصول دهمین خودرو مورد رضایت‌ایرانی‌ها در شش ماه نخست امسال بوده است.
این در شرایطی است که مگان ۷۸۷ امتیاز دارد و سوم گروه محسوب می‌شود.
مزدا 3 مونتاژی گروه بهمن نیز با 781 امتیاز چهارم است و نیسان ماکسیمای پارس خودرو هم که تنها یک امتیاز کمتر از مزدا 3 کسب کرده‌، پنجمین عضو‌این دسته به شمار می‌رود.
سوزوکی گرند ویتارا‌، شاسی بلند‌ ایران خودرو خراسان نیز در شرایطی آخرین عضو ‌این دسته لقب گرفته که ۷۵۷ امتیاز در زمینه میزان رضایتمندی مشتریان‌، کسب کرده است.
دسته کره‌ای‌ها
آزرا‌، سوناتا‌، سورنتو و کوپه‌، در شرایطی چهار عضو دسته خودروهای ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان بازار‌ایران به حساب می‌آیند‌ که همه آنها جزو محصولات وارداتی از کشور کره هستند.
هیوندای آزرا 857 امتیاز در زمینه میزان رضایتمندی مشتریان‌، کسب کرده و از‌این حیث دومین خودرو مورد رضایت مشتریان‌ایرانی به حساب می‌آید. هم خانواده آزرا یعنی سوناتا نیز‌، با 820 امتیاز‌، دوم گروه 30 تا 40 میلیون تومانی‌هاست.
سورنتو‌، شاسی بلند کیا نیز با سه امتیاز کمتر نسبت به سوناتا‌، سومین عضو‌این گروه به شمار می‌رود‌، این در شرایطی است که هیوندای کوپه‌، با فاصله نسبتا فاحش ۲۹ امتیازی‌، کمترین میزان رضایت مشتریان را در‌این گروه ازآن خود کرده است.
خودروهای 30 تا 40 میلیونی‌، درصد بسیار‌اندکی از بازار خودرو کشور را در اختیار دارند.
X۳ در صدر رضایتمندی مشتریان
آلمانی شاسی بلند و وارداتی بازار خودرو کشور‌، یعنی ب ام و X3 با کسب 870 امتیاز‌، بیشترین درصد رضایت مشتریان‌ایرانی
را طی شش ماه نخست امسال‌، به دست آورده است.
این محصول لوکس که در دسته خودروهای بالای 50 میلیون تومان بازار کشور قرار دارد‌، البته چندان در خیابان‌های کشور به چشم نمی‌آید و حضور کمرنگی در بازار خودرو‌ایران دارد.
این در شرایطی است که نیسان مورانو با کسب ۸۴۴ امتیاز پس از X۳ و آزرا‌، سومین خودرو مورد رضایت‌ ایرانی‌ها است و کیا اپیروس نیز‌، با یک امتیاز کمتر‌، چهارمین در ‌این زمینه به شمار می‌رود.
ب ام و سری 3 و هیوندایی سانتافه نیز به عنوان دو عضو دیگر دسته خودروهای بالای 50 میلیون تومان‌، به ترتیب با کسب 840 و 821 امتیاز‌، پنجمین و ششمین خودروهای مورد رضایت‌ایرانی‌ها به شمار می‌روند.