خودروسازی جهان جانی تازه گرفت

مونا مشهدی رجبی - سال ۲۰۱۰ میلادی با ابهامات زیادی در مورد آینده صنعت خودروسازی آغاز شد و بسیاری از تحلیلگران اقتصادی و صنعتی اعلام کرده بودند که انتظار اصلاح بازار خودرو و رشد تقاضا در سال ۲۰۱۰ میلادی انتظاری دور از واقع است. آنها پیش‌بینی کرده بودند طی ۴ سال آینده نمی‌توان انتظار بازسازی صنعت خودروی دنیا به خصوص بازار ایالات متحده آمریکا را داشت، زیرا آسیب‌های وارد شده به این صنعت بسیار جدی است و از طرف دیگر مشکلات اقتصادی آمریکا نیز تمام نشده است و هنوز در بخش‌های کلیدی اقتصاد از قبیل نظام مالی و بانکی مشکلات زیادی وجود دارد؛ اما شواهد نشان می‌دهد که روزهای سخت صنعت خودروسازی آمریکا به پایان رسیده است و جانی تازه در کالبد این صنعت آسیب‌دیده دمیده شده است. در روزهای گذشته اخباری در مورد استخدام ۱۲۰۰ نفر توسط شرکت فورد منتشر شد و خبر رسید که این شرکت آمریکایی در نظر دارد ۴۰۰ میلیون دلار برای توسعه کارخانه شیکاگو در آمریکا سرمایه‌گذاری نماید. افراد تازه‌ای که به استخدام شرکت فورد درمی‌آیند ظرف یک سال اول کار خود به ازای هر ساعت، ۲/۱۴ دلار آمریکا دریافت می‌کنند و بعد از یک سال‌شماری از آنها به عنوان نیروی کار رسمی فورد به استخدام این شرکت درمی‌آیند. شرکت فولکس واگن آلمان نیز اعلام کرده است در مجموع ۲۰۰۰ نفر در کارخانه‌های آمریکا و آلمان استخدام می‌کند تا بتواند پاسخگوی رشد تقاضا در سال ۲۰۱۰ و سال‌های بعد از آن باشد. در همین زمان، مدیرعامل شرکت تویوتا موتور در مصاحبه‌ای خبر از عرضه ۹ مدل تازه خودرو توسط این شرکت به بازار داد؛ البته قرار بود این ۹ مدل در نیمه اول سال جاری وارد بازار مصرف شود؛ ولی به دلیل مشکلات فنی شمار زیادی از خودروهای تولید سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ میلادی تویوتا و هجوم اعتراضات به این شرکت عرضه آنها تا سه ماه آخر سال ۲۰۱۰ میلادی به تعویق افتاد.

از طرف دیگر بعد از ماه‌ها مذاکره برای واگذاری برند ساب توسط شرکت جنرال‌موتورز به شرکت هلندی بالاخره در دهه سوم ماه ژانویه این واگذاری رسما انجام شد و سر نوشت این برند قدیمی جنرال‌موتورز مشخص شد. شرکت اسپایکر خریدار برند ساب اعلام کرد شرکتی با نام اسپایکر ساب ثبت خواهد کرد که در این شرکت تولید خودروهای برند ساب را با طراحی متفاوت و مدرن ادامه می‌دهد.

این شرکت که یک تولید‌کننده خودروهای اسپرت است، در نظر دارد ساخت خودروهای کوچک و اسپرت را در این کارخانه آغاز کند. اسپایکرتا چند ماه آینده ۷۴ میلیون دلار به جی‌ام پرداخت خواهد کرد و می‌تواند مالک کامل برند ساب با ارزش سهام ۳۲۶ میلیون دلار آمریکا شود. دولت سوئد نیز اعلام کرده است ضمانت‌نامه‌ای به ارزش ۴۰۰ میلیون یورو معادل ۵۶۰ میلیون دلار آمریکا برای تامین مالی برند ساب از بانک سرمایه‌گذاری اروپا دریافت کرده است که این ضمانت‌نامه می‌تواند به خریدار ساب اطمینان دهد منابع مالی لازم را برای تامین هزینه‌های جاری شرکت دارد. در همین زمان جی‌ام که بحران‌های بزرگی را پشت سر گذاشته بود خبر از ساخت موتور الکتریکی برای خودروهای خود داد. قرار بر این است این شرکت آمریکایی کارخانه‌ای برای ساخت موتورهای الکتریکی خودروی ولت احداث کند و به دنبال آن تولید خودروی ولت را گسترش دهد. این شرکت که شش ماه پیش از زمان اعلام شده باز پرداخت بدهی‌های خود به دولت و بانک‌های آمریکایی را آغاز کرد در گزارش پایانی سال قبل نوشت که شرایط مالی جی‌ام در حال ارتقا است و در آینده‌ای نزدیک جی‌ام می‌تواند قدرت پیشین خود را دوباره به دست آورد. به هر حال، تحولات صنعت خودروسازی در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد که اوضاع صنعت خودروسازی دنیا به خصوص آمریکا زودتر از برآوردها رو به بهبود گذاشته است که این می‌تواند به دلیل حمایت‌های بی‌حد و حصر دولت از این صنعت قدیمی آمریکایی باشد. میشل کرب، یکی از تحلیلگران بازار خودرو در سایت ادموندز می‌گوید: بازار خودروی دنیا در حال رشد است و به نظر می‌رسد سال ۲۰۱۰ میلادی به عنوان سالی که بیشترین مدل‌های جدید خودرو وارد بازار می‌شوند در تاریخ ثبت شود. وی ادامه داد: در یک سال و اندی گذشته اغلب خودروسازان از ارائه مدل‌های تازه به بازار خودداری کردند، زیرا سطح تقاضا در بازار بسیار پایین بود؛ ولی در سال جاری خودروهای تازه‌ای به بازار عرضه خواهد شد که می‌تواند نشان از بهبود سطح تقاضا در بازار داشته باشد.

الن استیون، یکی از تحلیلگران بازار خودرو بر این باور است که بحران صنعت خودروسازی به پایان رسیده است و تحرکات موجود در بازار خودرو نشان می‌دهد که عاملان بازار این نشانه‌های مثبت را مشاهده کرده‌اند و خود را برای پاسخگویی به رشد تقاضا در سال‌های

پیش رو آماده می‌کنند. به هر حال، رشد بازار خودرو در آمریکا سبب خواهد شد تا بازار دیگر کشورهای دنیا نیز به تدریج از رکود خارج شود و به دنبال آن، یکی از بخش‌های آسیب‌دیده اقتصاد دنیا سلامت از دست رفته خود را بدست آورد.

منبع: لس‌آنجلس‌تایمز