آغـاز عصر تازه  در خودروسازی

مونا مشهدی رجبی

سه روز از آغاز نمایشگاه خودروی دیترویت گذشته است و هنوز هم اخبار مربوط به این حادثه بزرگ صنعت خودروسازی دنیا در تمامی رسانه‌های صنعتی شنیده می‌شود.

یکی از مهمترین مسائل در مورد نمایشگاه دیترویت این است که نمایندگان کنگره آمریکا و شماری از اعضای سنا از آن دیدن کردند. بازدید این افراد از نمایشگاه خودرو و مصاحبه‌های آنها با خبرنگارانی که در مورد دلیل حضورشان سوال می‌کردند، نشان دیگری بود که اهمیت این صنعت و خودروهای موجود در این نمایشگاه را نشان می‌داد. یکی از افرادی که در آغازین روزهای نمایشگاه از آن دیدن کرد، ری لاهود، وزیر حمل‌و‌نقل آمریکا بود. وی در مصاحبه‌ای گفت: یکی از مهمترین دلایل من برای بازدید از نمایشگاه مشاهده تحولات ایجاد شده در تولیدات دو شرکت کرایسلر و جی‌ام بود. زیرا این دو شرکت در سال ۲۰۰۹ میلادی شرایط تازه‌ای را تجربه کردند. دو شرکت بعد از اعلام ورشکستگی مجبور شدند تا با حمایت‌های مالی گروه‌های دیگری به کار باز گردند و هم‌‌اکنون مالکان تازه‌ای دارند. مشاهده محصولات آنها و کیفیت تولیداتشان در نمایشگاه سال جاری نمایانگر سیاست‌های مالکان جدید این دو شرکت آمریکایی است

وی روز آغاز نمایشگاه خودروی دیترویت را پایان یک عصر قدیمی و آغاز دوره‌ای تازه در صنعت خودروسازی دنیا خواند و گفت: امروز اولین روز عصر تازه صنعت خودروسازی است. خودروهای موجود در نمایشگاه دیترویت هم از نظر ظاهری و هم از نظر تکنیکی متفاوت از خودروهای قدیمی است. هم‌اکنون شرکت‌های خودروسازی مشغول تولید محصولاتی هستند که رانندگی با آنها هم ایمن‌تر و کم ‌آلاینده‌تر است و هم لذت‌بخش‌تر.

نانسی پلوسکی، یکی از اعضای کنگره آمریکا و سخنگوی این کنگره نیز از نمایشگاه دیدن کرده است. وی حضور خودروهای الکتریکی کوچک را تحولی بزرگ در صنعت خودروسازی ذکر کرده است و بر این باور است که باید خودروهای بزرگی که در خیابان‌های کشور حضور دارند، به تدریج با این خودروهای کم‌مصرف و کوچک جایگزین شوند.

در یک سال گذشته، فروش خودروهای هیبریدی در تمامی دنیا افزایش پیدا کرد. طبق گزارش‌های موجود هم‌اکنون سهم خودروهای هیبریدی در بازار آمریکا معادل ۷/۲ درصد از کل بازار است در حالی که سهم آنها در سال پیش از آن برابر با ۲ درصد بوده است، در اروپا نیز خودروهای هیبریدی جایگاه خاصی پیدا کرده‌‌اند و با وجود اینکه یک سال از عرضه رسمی آنها به بازار می‌گذرد ولی این خودرو‌ها در زمره پرفروش‌ترین خودروهای اروپا هستند. هم‌اکنون سهم خودروهای هیبریدی در بازار اروپا ۵/۲ درصد است که یک درصد نسبت به سال قبل از آن رشد کرده است.

بابا لوتز، رییس هیات‌مدیره شرکت جنرال‌موتورز نیز با اشاره به خودروی ولت می‌گوید: امسال خودروی الکتریکی ولت در نمایشگاه حضور دارد و تا نیمه دوم سال وارد بازار مصرف می‌شود. عرضه این خودرو به بازار در شرایطی که ما بحران‌های مالی بزرگی را پشت سر گذاشتیم، نشان می‌دهد که شرایط اقتصادی جی‌ام همچنان قابل اعتماد و خوب است.

لاهود، وزیر حمل‌و‌نقل نیز در ادامه سخنان وی گفت: جی‌ام از انتهای سال گذشته باز پرداخت بدهی‌های خود را آغاز کرده است. آغاز روند باز پرداخت بدهی‌ها یک سال زودتر از زمان مقرر نشان می‌دهد که طرح دولت آمریکا برای نجات این شرکت طرح درست و نتیجه‌بخشی بوده است. هم‌اکنون نه تنها دولت بلکه مردم که تامین‌کنندگان اصلی منابع مالی برای وام‌های کلان به شرکت جی‌ام بودن نیز به این مساله تاکید دارند که نجات جی‌ام برای صنعت خودروسازی اهمیت زیادی داشته است و تزریق‌های دولت به آن ضروری بود. به هر حال، با وجود تمامی این مسائل همچنان پیش‌بینی‌های مختلفی در مورد بازار خودروی آمریکا در سال ۲۰۱۰ میلادی به گوش می‌رسد.

برخی از تحلیل گران پیش‌بینی می‌کنند که در سال ۲۰۱۰ میلادی فروش خودرو در آمریکا رشد چندانی نداشته باشد. آنها انتظار دارند حداکثر ۱۱ میلیون دستگاه خودرو در آمریکا فروخته شود که رشد اندکی - کمتر از ۴۰۰ هزار دستگاه- نسبت به سال قبل خواهد داشت. آنها تداوم مشکلات اقتصادی از قبیل بحران بانکی و بحران بازار مسکن در کنار نرخ فزاینده بیکاری و عدم اطمینان نسبت به شرایط اقتصادی آینده کشور را از مهمترین دلایل پایین بودن سطح تقاضا در سال جاری می‌دانند. البته این مساله تنها در آمریکا وجود ندارد، بلکه تمامی کشورهای صنعتی با این مشکل دست به گریبان هستند.

نماینده شرکت فورد در اروپا پیش‌بینی می‌کند در سال جاری میلادی فروش تولیدات این کشور در اروپا تقلیل پیدا کند، در حالی که نماینده اروپایی جی‌ام نرخ کاهش فروش در اروپا را بیش از ۳ درصد نسبت به سال قبل ذکر کرده است. خودروسازان اروپایی نیز از فروش خود در بازارهای اروپا چندان راضی نیستند. شرکت پژو اعلام کرده است در خوش‌بینانه‌ترین حالت در سال ۲۰۱۰ میلادی هیچ رشدی را در فروش خود تجربه نمی‌کند، در حالی‌که رنو نرخ رشد فروش در سال ۲۰۱۰ میلادی را کمتر از یک درصد برآورد کرده است. به هر حال، با وجود اینکه پیش‌بینی‌ها از احتمال تداوم رکود بازار خودرو در کشورهای صنعتی حکایت دارد، این سوال پیش می‌آید که آیا بازار خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۱۰ میلادی رونق پیدا می‌کند یا تولید‌کنندگان خودروهای الکتریکی باید تا پایان رکود بازار خودرو یعنی چهار یا پنج سال آینده منتظر بمانند.