خبرگزاری فارس- برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که شرایط صنعت خودروسازی جهان در سال ۲۰۱۰ به مراتب بهتر از سال ۲۰۰۹ خواهد بود ولی با قاطعیت نمی‌توان چنین اظهار نظری را قبول کرد.

نشریه فوربس در این گزارش تحلیلی افزود: البته این مساله بسیار منطقی است که انتظار داشته باشیم میزان فروش خودرو در بازار آمریکا طی سال ۲۰۱۰ نسبت به سال ۲۰۰۹ افزایش داشته باشد، ولی سوال این است که میزان فروش خودرو در آمریکا امسال چه میزان بیشتر از سال گذشته خواهد بود.

برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که میزان فروش خودرو در آمریکا امسال یک میلیون دستگاه بیشتر از ۲/۱۰ میلیون دستگاه در سال ۲۰۰۹ خواهد بود، البته این رقم تنها یک برآورد و پیش‌بینی اقتصادی است. افزایش یک میلیون دستگاه فروش خودرو در بازار آمریکا به معنای بهبود کامل وضعیت صنعت خودروسازی این کشور در سال ۲۰۱۰ نخواهد بود. افزایش قیمت نفت و بنزین نیز می‌تواند هر گونه رشد و رونق صنعت خودروسازی آمریکا را با چالش جدی روبه‌رو کند.

پیش‌بینی می‌شود میزان فروش جنرال‌موتورز در سال ۲۰۱۰ به خصوص در مدل‌های کادیلاک و بیوک بیش از ۲۵۰ هزار دستگاه افزایش یابد. البته جنرال‌موتورز هنوز با چالش‌های زیادی در سال ۲۰۱۰ روبه‌رو است. یکی از مهمترین چالش‌ها افزایش رقابت از سوی سایر خودروسازان فعال در بازار آمریکا به خصوص خودروسازان آسیایی است. افزایش فروش هوندا و تویوتا در بازار آمریکا عرصه رقابت را برای خودروسازان آمریکایی بسیار سخت کرده است. عدم رضایت هیات‌مدیره جنرال‌موتورز از عملکرد فریتز هندرسون رییس جنرال‌موتورز موجب شد تا وی برکنار و روبرت لوتز جانشین او شود. در بازار کانادا نیز شرکت‌های فورد و تویوتا طی ماه نوامبر از جنرال‌موتورز پیشی گرفتند. نتیجه اینکه شرایط شرکت جنرال‌موتورز نسبت به ماه‌های گذشته بهبود یافته، ولی این شرکت هنوز میلیاردها دلار بدهی به دولت اوباما دارد.

شرایط فورد تا حدی بهتر است. افزایش ۱۰ تا ۱۵ هزار دستگاه فروش خودروهای فورد می‌تواند این شرکت را تا پایان امسال بار دیگر به سود‌آوری برساند. فورد تنها خودروساز بزرگ آمریکایی بود که در بحران اقتصادی و مالی وام دولتی دریافت نکرده است. البته شرایط فورد نیز تا پایان سال ۲۰۱۰ چندان روشن و مطمئن نخواهد بود.

شرکت کرایسلر نیز برای ادامه حیات و بقا باید سهم خود در بازار آمریکا را حفظ کند. کرایسلر پس از اعلام ورشکستگی وارد مشارکت اقتصادی با شرکت فیات ایتالیا و تولید مشترک خودرو با این شرکت شده است. سهم این شرکت در بازار خودروی آمریکا طی سال گذشته کاهش یافت و اکنون به ۸ تا ۹ درصد رسیده است. نتیجه اینکه شرکت کرایسلر هنوز به مرگ قطعی نرسیده، ولی نیازمند تغییرات ساختاری در استراتژی‌های مدیریتی است.

حال باید دید وضعیت خودروسازان خارجی به چه ترتیب است. تویوتا در شرایط امنی قرار دارد و به نظر نمی‌رسد میزان فروش این شرکت مانند شرکت‌های آمریکایی کاهش چشمگیری داشته باشد. تویوتا هزینه زیادی برای بازاریابی انجام داده که کمک زیادی به فروش شرکت کرده است. شرکت هیوندای نیز موفق شده با معرفی مدل‌های جدید میزان فروش خود را افزایش دهد. یکی از مهمترین عوامل موفقیت خودروسازان آسیایی در بازار آمریکا افزایش تولید خودروهای هیبریدی و خودروهای کوچک است.

شرکت نیسان پس از معرفی مدل تیتان پیکاب که موفقیت زیادی در بازار آمریکا نداشت اکنون قصد دارد تولید خودروهای هیبریدی را افزایش دهد. شرکت فولکس واگن و بی‌ام و نیز با کاهش فروش روبه‌رو شدند. شرکت‌های سوزوکی و میتسوبیشی نیز از بحران مالی آمریکا به شدت آسیب دیدند.

عملکرد موفق شرکت سوبارو طی سال ۲۰۰۹ موجب حیرت و شگفتی کارشناسان اقتصادی شده است. شرکت‌های هیوندای و کیا‌موتورز کره جنوبی نیز با افزایش فروش طی سال ۲۰۰۹ روبه‌رو شدند.