ایسنا - چندی است که برخی قطعه‌سازان داخلی به دلیل پایین‌تر بودن قیمت تمام شده تولید در چین نسبت به ایران، تولید قطعه در داخل کشور را کاهش داده و به جای آن قطعات مورد نظر را در چین تولید کرده و با آرم ساخت ایران وارد کشور می‌کنند! شاید این مساله که چرا برخی قطعه‌سازان داخلی که خود زمانی انواع و اقسام انتقادات را به برخی تجار به دلیل واردات قطعه از چین وارد می‌کردند، اکنون خود حتی نه به واردکننده‌، بلکه به قطعه‌سازانی دروغین تبدیل شده‌اند که روی قطعات تولید شده در کشور کمونیستی چین مارک «ساخت ایران» را می‌چسبانند، چندان مهم نباشد؛ اما موضوع زمانی ناگوار جلوه می‌کند که تولیدکننده‌ای حاضر شود خط تولید واحد تولیدی خود را تعطیل، کارگران ایرانی را بیکار و با سفارش دادن تولید همان قطعه به تولیدکننده چینی، خط تولید یک واحد تولیدی را در چین فعال و برای کارگران چینی اشتغال‌زایی کند.

در این زمینه مطمئنا انجمن قطعه‌سازان مهمترین نهادی است که باید به چنین اقداماتی از سوی برخی از هم صنفی‌های خود رسیدگی کند؛ البته دبیر انجمن قطعه‌سازان عنوان می‌کند که در حال حاضر مستنداتی مبنی بر این‌که برخی از قطعه‌سازان محصولات خود را در چین تولید کرده و بعد این محصولات را با آرم ایران وارد کشور کنند، وجود ندارد.

این در شرایطی است که به گفته برخی دیگر از اعضای همین انجمن، یکی از موارد مورد بحث در انجمن قطعه‌سازان، تولیدکنندگانی هستند که به ناگاه به واردکننده البته با حفظ سمت تولیدکننده تبدیل شده‌اند. در این زمینه، شاید بیشترین وظیفه بر عهده وزارت صنایع و معادن باشد. بازرسان این وزارتخانه باید از واحدهای قطعه‌سازی در کشور بازدید کرده و با شناسایی قطعه‌سازانی که به واردکننده تبدیل شده‌اند، پروانه تاسیس و بهره‌برداری واحدهای تولیدی آن‌ها را ابطال کنند.