ایسنا - در حالی که امروزه بازار خودروهای دو دیفرانسیل در بسیاری از کشورهای جهان کاملا جا افتاده و مشتریان روی خرید این خودرو حساب ویژه‌ای باز می‌کنند، با این وجود این خودروها هنوز جایگاه ویژه‌ای در میان ایرانی‌ها ندارند.

شاید بتوان قیمت و سوخت نسبتا بالا را به عنوان اصلی‌ترین دلایلی معرفی کرد که باعث شده‌ متقاضیان خرید خودرو در ایران رغبت چندانی به خرید خودروهای دو دیفرانسیلی نداشته باشند. خودروهای دو دیفرانسیلی در ایران قیمتی بیش از ۳۰ میلیون تومان دارند و مصرف سوخت آن‌ها نیز تا ۱۵ لیتر در هر کیلومتر نیز می‌رسد. خودروهای دو دیفرانسیلی به ویژه در بازارهای آمریکا، کانادا و استرالیا از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار هستند. از سوی دیگر خودروسازان آمریکایی نیز روی هر خودرو دو دیفرانسیلی دست‌کم۱۰ هزار دلار سود می‌برند، در حالی که این میزان سود برای خودروهای کوچک بسیار کمتر است. البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که بعد از افزایش چشمگیر قیمت نفت در چند سال اخیر و متعاقب آن گسترش بحران مالی جهانی، میزان استفاده از خودروهای دو دیفرانسیلی نیز در کشورهای مختلف با کاهش مواجه شده است، اما با وجود همه مشکلات هم‌اکنون چهار شرکت داخلی در زمینه تولید خودروهای دو دیفرانسیلی فعالیت می‌کنند.

ایران خودرو گرندویتارا، پارس‌خودرو، رونیز، شرکت بنیان توسعه صنعت پارس‌خودروهای چرمن و کوراندو را تولید می‌کنند؛ ضمن این‌که شرکت مرتب نیز دو خودرو سواری پاژن و وانت پاژن را در گروه خودروهای دو دیفرانسیلی تولید می‌کند. در همین حال، آمار نشان می‌دهد که همان تولید اندک خودروهای دو دیفرانسیل در کشور در ۹ ماه سال جاری با کاهش مواجه شده است. بر این اساس، تولید انواع خودروهای دو دیفرانسیلی در این مدت به تیراژ پنج هزار و ۸۱۵ دستگاه رسید که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افت ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد. پرتیراژترین خودرو دو دیفرانسیلی تولید داخل نیز سوزوکی گراندویتارا است. ایران خودرو در ۹ ماه سال جاری دو هزار و ۷۰۱ دستگاه از این خودرو را تولید کرد که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش شش درصدی را نشان می‌دهد. همچنین در ۹ ماه امسال فقط تولید دو مدل خودرو دو دیفرانسیلی افزایش یافت. به طوری که تولید چرمن بنیان توسعه صنعت پارس معادل ۱۲۵ درصد و وانت پاژن مرتب حدود ۳۱ درصد افزایش یافت. البته در ۹ ماه سال جاری تولید کوراندو تولیدی شرکت بنیان توسعه صنعت پارس و سواری پاژن تولیدی شرکت مرتب نیز به صفر رسید.