خبرگزاری فارس- مدیرعامل سایپا با تشریح برنامه‌های تولیدی این شرکت از مخالفتش با ادغام خودروسازی‌ها، تحویل بخشی از مینیاتورهای پیش‌فروش شده پس از ۲۲ بهمن، لزوم حضور رنوپارس در فرآیند تولید تندر۹۰ و همچنین پیگیری تولید خودروی مشترک سایپا و پروتون خبر داد. نعمت‌اله پوستین‌دوز، مدیرعامل جدید سایپا که روز گذشته از خبرگزاری فارس بازدید کرده در مورد تحویل اولین سری مینیاتور گفته است که در مجموع طبق شاخص‌های زمان‌بندی در تولید قصد داریم تا پایان امسال بخشی از تعهداتمان را به خریداران مینیاتور عملی کنیم و در مورد بخشی دیگر نیز بر اساس تعهداتی که در قراردادمان با مشتری داریم، عمل خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه در مجموع حدود ۱۲ هزار دستگاه مینیاتور پیش فروش شده است، در مورد مدل‌های تولیدی مربوط به این خودرو گفته است که مدل اولیه این خودرو همان است که تاکنون پیش‌فروش شده و علاوه بر آن، دو مدل نیز به عنوان آپشن تعریف شده که پس از رونق گرفتن تولید، عرضه خواهند شد. مدل پایه مینیاتور دارای ترمز ABS است و در مدل‌های دیگر این خودرو نیز یکسری آپشن‌های بیشتر لحاظ خواهد شد.

پوستین‌دوز همچنین در مورد تاریخ دقیق تحویل مینیاتور عنوان کرد کرده که بخشی از تولیدات مینیاتور اواسط زمستان یعنی بعد از

۲۲ بهمن ماه به خریداران تحویل داده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت سایپا در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد نصب ترمز ضدقفل تاکید کرده که در هیچ جای دنیا نصب ترمز ABS اجباری نیست و در تمام دنیا ترمز ABS یک آپشن محسوب می‌شود و نه یک الزام. به عنوان مثال در تولید تندر ۹۰ در کشورهای دیگر الزامی برای نصب ترمز ضد قفل وجود ندارد و این خودرو تحت نظر رنو در ایران و کشورهای دیگر تولید می‌شود و فقط برای برخی از مدل‌های آن تجهیز به ABS دیده شده است.

مدیرعامل سایپا در باب بحث تمرکز تولید تندر ۹۰ در یکی از کارخانه‌های پارس‌خودرو یا ایران‌خودرو نیز گفته است که فراز و نشیب‌های کار، افراد و مدیریت‌ها باعث شد تولید تندر از هدف‌گذاری‌های اولیه کمی فاصله بگیرد، ولی در حال حاضر جلسات متفاوتی در سازمان گسترش و همچنین خودروسازان در حال برگزاری است تا یک سیاست مشخص و متمرکزی در این مورد اعمال شود.

پوستین‌دوز در ادامه در مورد خرید سهام زاگرس‌خودرو نیز عنوان کرده که هنوز سهام زاگرس‌خودرو را نخریده‌ایم، لذا در مرحله بررسی هستیم.

تولید خودروی مشترک با پروتون، سوال دیگری است که از مدیرعامل شرکت سایپا شده است، وی هم تاکید کرده که تفاهم‌نامه مورد نظر، تفاهم‌نامه مناسبی است و بر این اساس دو شرکت می‌توانند از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنند. ما نیز این تفاهم‌نامه را توسط تیمی مورد بررسی قرار دادیم و هم‌اکنون نیز این بررسی‌ها ادامه دارد تا بر اساس مفاد تفاهم‌نامه به یک جمع‌بندی برسیم.

پوستین‌دوز در ادامه در مورد ادغام خودروسازها که پروژه آن توسط مدیرعامل قبلی این شرکت عنوان شده بود تاکید کرد که ادغام راه‌حلی برای مشکلات فعلی صنعت خودرو ایران نیست و لذا طرح آن در این مرحله دردی را دوا نمی‌کند و در شرایط موجود رقابت سازنده‌ای وجود دارد و هر شرکتی تلاش می‌کند تا برند خود را در بازار جا بیندازد.

خبرنگار این خبرگزاری از پوستین‌دوز در مورد عملکرد این شرکت پرسیده و تاکید کرده که بیشتر کار شما بر واردات و مونتاژ متمرکز شده که زانتیا، ماکسیما، مگان و C۵ از آن جمله است.

پوستین‌دوز نیز در پاسخ عنوان کرده که میزان واردات C۵ کمتر از ۵۰۰ دستگاه است و نمی‌توان گفت تمرکز ما روی واردات است. برای زانتیا بیش از ۵۰ درصد ساخت داخل داریم و در مورد مگان و ماکسیما نیز ارزش افزوده داخلی قابل توجهی داریم.

مدیرعامل سایپا در ادامه در مورد هزینه تمام شده پراید گفته است که ریز این موضوع جزو مسائل داخلی شرکت است و در اطلاعات اعلام شده این شرکت، به عنوان یک شرکت حاضر در بورس مشخص است.

خبرنگار این شرکت پرسیده که اگر پراید را از شما بگیرند، وضعیت سایپا به چه شکلی درمی‌آید؟ که وی نیز گفته است که انتخاب محصول یکی از بحث‌های جدی ماست و سعی داریم به جز پراید، محصولات دیگری را نیز داشته باشیم. ضمن آنکه نام محصول مطرح نیست و کارهای توسعه‌ای را نیز انجام داده‌ایم تا محصول ما منطبق با استاندارد‌های ملی و جاری باشد، لذا چنین بحثی به صورتی که گفتید، اصولا مطرح نیست. مدیرعامل سایپا همچنین در مورد برنامه‌های این شرکت برای افزایش کیفیت پراید تاکید کرد و گفته است که در کشور نهادهای نظارتی مانند سازمان استاندارد وجود دارد که بر تولید نظارت دارند و در حیطه مسوولیتشان ایفای وظیفه می‌کنند. وی افزوده کیفیت پراید نیز در برنامه‌ای مشخص در حال بهبود است و در خصوص چینی بودن اکثر قطعات هم این ادعا بسیار دور از ذهن بوده و توهین بزرگی به جامعه بزرگ قطعه سازان کشور است.

خبرنگار این خبرگزاری در ادامه پرسیده است که شما مینیاتور را به عنوان یک خودروی ایرانی معرفی کرده‌اید. معیارتان در این مورد چه بوده است؟

پوستین‌دوز نیز پاسخ داده که خودرویی را که در تولید آن وابستگی به خودروساز خارجی نداشته باشیم، طراحی آن منحصرا متعلق به خود ما باشد و تامین آن از منابع کاملا آزاد و داخلی صورت‌گیرد، آیا نامی غیر از خودروی کاملا ایرانی باید بر آن گذاشت.