ایسنا - بحث تجهیز خودروها به سیستم ضدقفل (ABS) چندی است که به سوژه روز رسانه‌ها تبدیل شده و در این بین اختلاف نظرهای پلیس و خودروسازان و اظهارات مطرح شده در این باره هر روز وجه تازه‌ای به خود می‌گیرد. صرف‌نظر از این‌که آیا پلیس از لحاظ قانونی صلاحیت اعمال فشار به خودروسازان برای نصب ترمز ضدقفل را دارد یا خیر و این‌که آیا نصب این ترمزها در سایر کشورهای جهان حالت اجباری دارد یا اختیاری، موضوع مهم چگونگی نصب این سیستم ترمز روی خودروهای دوگانه‌سوز است؛ موضوعی که در جهان کمتر کشوری درباره آن تجربه دارد.

شرکت سایپا در مقابل فشار پلیس راهور ناجا مبنی بر نصب ترمز ضدقفل روی کلیه محصولات تولیدی، اعلام کرده که محصولات بنزین ‌سوز را طبق خواسته پلیس تا خرداد سال آینده به این سیستم مجهز خواهد کرد، اما تجهیز خودروهای دوگانه‌سوز و به‌ویژه پراید که از تیراژ بالاتری برخوردار است را تا پایان سال آینده محقق خواهد کرد.

سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که پرایدهای دوگانه‌سوز چه مشکلی برای نصب ترمز ضدقفل دارند؟

یک کارشناس فنی خودرو در این باره می‌گوید: «سیستم ترمز ضدقفل برای خودروهای معمولی طراحی شده که مسلما نمی‌توان همین سیستم را برای پرایدی که وزن صندوق عقب آن با پراید استاندارد معمولی فرق می‌کند، نصب کرد.»

به گفته این کارشناس، چون در قسمت عقب پراید دوگانه‌سوز مخزن CNG نصب می‌شود، لذا مرکز ثقل خودرو تغییر می‌یابد و این امر نیازمند یک سیستم طراحی شده برای وزن خودرو در حالت جدید است. به گفته این کارشناس، تجهیز خودروهای دوگانه‌سوز پراید به سیستم ترمز ضدقفل از نظر تکنیکی مشکلی ندارد، ولی با توجه به تغییر وزن خودرو باید سیستم ترمزی با ویژگی‌های جدید طراحی شود.

با وجود آنچه که در بالا به آن اشاره شد، به نظر می‌رسد برای تجهیز پراید به ترمز ضدقفل باید سیستمی مستقل از آنچه که روی پراید معمولی نصب شده، طراحی شود؛ زیرا در غیر این صورت خودرو با مشکل عدم تعادل در سرعت‌های بالا یا مشکل تکنیکی ترمز مواجه خواهد شد. شاید همین موضوع باعث شده که سایپا در برنامه زمان‌بندی‌اش، پرایدهای دوگانه‌سوز را در اولویت آخر قرار دهد.

اکنون با توجه به این که ترمز ضدقفل برای خودروهای دوگانه‌سوز در کمتر کشوری در دنیا تجربه شده، باید دید سایپا تا چه زمانی موفق به طراحی این سیستم جدید خواهد شد و آیا می‌تواند تا پایان سال آینده بر این مشکل فائق شود؟