گروه خودرو- عضو انجمن خودروسازان در یادداشتی با عنوان «پلیس هم باید تابع قانون باشد» نسبت به اظهارات اخیر مسوولان پلیس و راهور ناجا در مورد بحث ایمنی خودروها موضع‌گیری کرد.

داوود میرخانی رشتی در یادداشتی به این موضوع پرداخته است. «در تاریخ ۴ شهریور امسال ریاست محترم جمهور آیین‌نامه مدیریت ایمنی و حمل‌و‌نقل و سوانح رانندگی که به تصویب وزیران عضو کارگروه توسعه حمل‌و‌نقل عمومی و مصرف سوخت رسیده بود را به عنوان مصوبه هیات دولت ابلاغ کرد. فصل سوم این آیین‌نامه به امر خطیر ارتقای ایمنی وسایط نقلیه تخصیص یافته است.

در بند ۲ ماده ۱۰ این آیین‌نامه، وزارت صنایع و معادن موظف به ارائه برنامه اجرایی (زمان‌بندی‌شده) در رابطه با چگونگی تجهیز خودروها و

به ویژه وسایل نقلیه حمل بار و مسافر (با اولویت ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی) به سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، کیسه هوا و سایر تجهیزات ایمنی شده است. با توجه به این‌که در همه جای دنیا قانون موخر که معمولا جامع‌تر هست، ملاک کار و قضاوت است، ابلاغ این مصوبه، مصوبه قبلی که مقرر می‌کرد از اول اردیبهشت امسال تمام خودروها باید به سیستم ترمز ضدقفل مجهز باشند را ملغی می‌کند. علت ملغی شدن مصوبه قبلی نیز این بود که مقامات تصمیم‌گیر قانع شدند که نصب سیستم ترمز ضد قفل روی خودروهای پر تیراژ و به‌ویژه قدیمی به برنامه‌ریزی برای ایجاد تغییرات متعددی در فرآیند خط تولید، ضمن حفظ تیراژ تولید روزانه نیاز دارد.

متاسفانه رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی بر اساس تفسیر خود، تصویب نامه اخیر را قبول ندارد و بر اجرای مصوبه قبلی تاکید می‌کند که شایسته است هم خودروسازان و هم پلیس راهور ناجا از قانون تبعیت کنند.» در ادامه این یادداشت با اشاره به اظهارات اخیر فرمانده پلیس راه کشور در خصوص علل تصادف‌ها آمده است: «سه روز پیش نیز فرمانده پلیس راه کشور اعلام کرد که بر اساس آمارهای موجود سهم عوامل مختلف در وقوع تصادفات جاده‌ای به‌شرح زیر است: سهم خطاهای انسانی ۵۲ درصد، سهم جاده ۳۵ درصد و سهم وسیله نقلیه ۱۳ درصد. حال پرسیدنی است برنامه راهور ناجا برای کاهش سهم ۸۷ درصدی دو عامل انسان و جاده چه بوده و چه هست؟

چون ایشان بر اعمال قانون تاکید موکد می‌کند، می‌پرسم سهم کارآمدی پلیس راهور ناجا در اعمال قانون در موارد زیر، بدون این‌که لازمه اجرای آنها خروج سالانه ۶۵۰ میلیون دلار ارز از کشور شود، چقدر بوده است؟ در بخش پایانی این نمابر نیز به اظهارات اخیر برخی از مقامات راهور ناجا مبنی بر این‌که «۷۰ درصد فوتی‌ها ناشی از تصادف موتورسیکلت‌ها بر اثر ضربه مغزی است، چون کلاه ایمنی ندارند»؛ «۳۰ درصد مرگ‌های تصادفات جاده‌ای به دلیل نبستن کمربند ایمنی صندلی عقب یا عدم وجود این وسیله ایمنی بوده است»؛ «۴۹درصد از مرگ و میر تصادفات رانندگی در کشور را کامیون‌ها و اتوبوس‌ها رقم می‌زنند:»؛ «۶۱ درصد حوادث رانندگی در شعاع ۳۰ کیلومتری شهرها به وقوع پیوسته است» و «یک سوم مرگ‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای کشور بر اثر خواب آلودگی رانندگان است»» اشاره شده و این سوال مطرح شده که «آیا ناکارآمدی پلیس راهور ناجا در اعمال قانون در موارد فوق عامل اصلی شوت کردن توپ داغ مشکلات به زمین خودروسازان نیست؟»