گواهی کیفیت حق ما بود

عکس: خبرگزاری موج، سودابه کریمی

حمید رضا بهداد - دوشنبه گذشته ساعاتی پس از آنکه سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی‌ایران‌، گواهی اشتهار به کیفیت را به اهالی مجموعه آبی رنگ‌ایران خودرو و خط تولید تندر-۹۰‌این شرکت داد‌، ساختمان سبز جاده مخصوص در برنامه‌ای از پیش تعیین شده‌، میزبان خبرنگاران رسانه‌های مختلف کشور شد تا معاون کیفی پارس خودرو از کیفیت محصولات‌این شرکت بگوید.

مهدی یونسیان که بی نصیب ماندن قدیمی‌ترین خودروساز‌ایران از گواهی کیفیت و رسیدن‌این گواهی به‌ایران خودرویی‌ها‌، به هیچ وجه برای وی قابل قبول و توجیه‌پذیر نبود‌، با بیان‌اینکه پارس خودرو نسبت به‌این موضوع معترض و اعتراض خود را رسما و کتبا اعلام خواهد کرد‌، گفت:تندر-۹۰ ما با کیفیت تر از تندر‌ایران خودرو است و با‌این حساب باید گواهی کیفیت را به خط تولید ما می‌دادند نه آنها.

گفته‌های یونسیان در شرایطی است که ظاهرا پارس خودرو در پروسه جایزه ملی کیفیت‌، شرکت نکرده بود.

معاون کیفیت پارس خودرو همچنین در حالی ‌این سخنان را بیان می‌کرد که حوالی ظهر دیروز‌، خط تولید تندر-۹۰ و پژو ۲۰۶ ‌ایران خودرو‌، یکی از جوایز ملی کیفیت را با نام «گواهی اشتهار» نصیب اهالی کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص کرد و دست ساکنان ساختمان سبز‌این جاده را خالی گذاشت.

نکته عجیب مراسم اعطای جایزه ملی کیفیت‌این بود که با توجه به شرکت نکردن پارس خودرو‌، دقیقا مشخص نیست‌، خط تولید تندر-۹۰‌ایران خودرو در مقایسه با کدام خط تولید شایسته دریافت‌این جایزه شده است؟

اختلاف کیفی در تندر‌، طبیعی است

اما موضوع اختلاف کیفیت میان تندرهای تولیدی‌ایران خودرو و پارس خودرو‌، نیز جزو مواردی بود که در نشست خبری روز گذشته یونسیان‌، مطرح و مورد بحث قرار گرفت و‌این در حالی بود که وی آن را طبیعی قلمداد کرد.

در حال حاضر اگر نگاهی به آمار کیفی ارائه شده از سوی سازمان گسترش بیندازیم‌، با‌این نکته روبرو می‌شویم که کیفیت تندر تولیدی‌این دو خودروساز‌، متفاوت از یکدیگر است‌، به نحوی که گاهی تندر پارس خودرو نمرات منفی کمتری در ارزیابی‌های کیفی کسب می‌کند و برخی اوقات نیز‌، تندر‌ایران خودرو از شرایط کیفی بهتری برخوردار می‌شود.

جالب تر آنکه اگر معیارهای ارزیابی را نیز بررسی کنیم‌، خواهیم دید که در برخی موارد پیش می‌آید که در معیاری خاص‌، تندر‌های تولیدی دو شرکت نمرات منفی متفاوتی را کسب کرده اند.

این در حالی است که قطعات تندر-۹۰ هر دو خودروساز توسط رنوپارس (نماینده رنو در‌ایران) تامین و‌این شرکت بر تولید آنها کاملا نظارت دارد.

متفاوت بودن کیفیت تندر-۹۰ در برخی مواقع حتی به بروز اختلاف قیمت میان تندر‌ایران خودرو و پارس خودرو در بازار نیز منجر شده است.

یونسیان در‌این زمینه با اشاره به‌اینکه نمره کیفیت تندر مانند سایر خودروهای داخلی‌، بر اساس ۹ معیار فنربندی و تعلیق و فرمان، موتور و انتقال قدرت، ترمز، تجهیزات الکتریکی، تزئینات داخلی، بدنه، رنگ، صداهای غیرعادی و نفوذ آب ارزیابی می‌شود، گفت: نمره کیفیت تندر براساس نمونه برداری محصول از خط تولید تعیین می‌شود و با وجود اینکه سطح کیفی تندر ایران خودرو و پارس خودرو توسط ناظرین کیفیت رنو پارس مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، ممکن است نمونه خارج شده از خط تولید در یکی از زمینه‌های آزمون با مشکل روبرو باشد که این مساله نمره منفی تولیدات شرکت مذکور را افزایش خواهد داد.

وی با اشاره به‌اینکه اختلاف کیفی تندر‌، موضوعی طبیعی به نظر می‌رسد‌، تاکید کرد:به هر حال شرایط مونتاژ قطعات با توجه به دستی یا رباتیک بودن خط تولید‌، متفاوت و اختلافاتی جزئی را در کیفیت محصول پدید می‌آورد.

معاون کیفیت پارس خودرو، رباتیک بودن خط تولید بدنه تندر-۹۰ پارس خودرو را مثالی در‌این زمینه دانست و با تاکید بر بالابودن سطح کیفی این محصول در مقایسه با همتای ‌ایران‌خودرویی آن‌، عنوان کرد: سیستم تولید بدنه ایران خودرو دستی است و در چنین شرایطی خطای دستی بودن سیستم تولید بالاتر از میزان خطای خط تولید رباتیک است.

وی ادامه داد: در حال حاضر نمره منفی بدنه تندر ایران خودرو ۵/۱۲ اعلام شده، در حالی که این رقم در مورد تندر-۹۰ پارس خودرو ۵ است.

وی با بیان اینکه برتری تولید تندر- ۹۰پارس خودرو به خطوط تولید و تجهیزات این شرکت مربوط می‌شود، افزود: ما برای تولید تندر سالن جدید و خطوط تولید جدیدی را به کار گرفته‌ایم و این طور نبوده که خط تولید خودروی دیگری را تغییر داده و به تولید تندر اختصاص دهیم.

تندر حق ماست

ظاهرا جدای از حاشیه‌های همیشگی تندر-۹۰ نظیر تامین قطعات و حساب و کتاب‌های مالی خودروسازان با رنوپارس‌،‌این روزها باید حاشیه‌ای دیگر را نیز مبنی بر‌اینکه دست آخر تندر-۹۰ حق‌ایران خودرو بوده یا پارس خودرو به‌این حاشیه‌ها افزود.

منوچهر منطقی مدیرعامل پیشین ‌ایران‌خودرو معتقد بود‌، تندر-۹۰ حق آنها بوده‌، چرا که پیکان را از ‌ایران خودرو گرفته‌اند و از ‌این سو نیز پارس خودرویی‌ها معتقدند چون سرمایه‌گذاری آنها در پروژه تندر بیش از‌ ایران خودرو بوده و کیفیت کار آنها بالاتر است‌، پس تندر باید فقط متعلق به پارس خودرو باشد.

معاون تضمین کیفیت پارس خودرو در این مراسم با اشاره به ‌اینکه پارس خودرو شرایط بهتری را برای تولیدتندر-۹۰ دارد‌، گفت:زمانی که بحث تمرکز تولید تندر ۹۰ در یکی از شرکت‌های پارس خودرو و یا ایران خودرو مطرح شد، شرکت دوم (ایران خودرو) تولید تندر خود را کاهش داد و حتی متوقف شد‌، در حالی که پارس‌خودرو در آن زمان روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰‌دستگاه تندر تولید می‌کرد و هم اکنون نیز میزان تولید این محصول در شرکت حدود ۱۶۰‌دستگاه در روز است.

یونسیان با اشاره به ظرفیت تولید ۳۰دستگاه تندر در یک شیفت ۸‌ساعته در ایران خودرو گفت: وقتی این شرکت روزانه ۲۵‌دستگاه تندر تولید می‌کند یعنی در هر ساعت تنها ۳‌دستگاه تندر به تولید می‌رسد و در چنین شرایطی وضعیت تولید و دقت کارگران در مقایسه با زمانی که ۳۰‌دستگاه تندر در هر ساعت تولید می‌شود، متفاوت است.

به گفته وی، این مساله در یک مقطع زمانی باعث افزایش سطح کیفی تندر ایران خودرو در مقایسه با تندر پارس خودرو شده است.

وی ادامه داد: وقتی ایران خودرو برای تولید مجدد تندر دعوت به همکاری شد همه سعی کردند با روش‌های مختلف زمینه را برای این تولید آماده کنند که یکی از راه‌ها اعطای کمک مالی به‌ایران خودرو بود.

یونسیان توضیح داد: در ارزیابی‌ نهایی برای تمرکز تولید تندر مشخص شد که امتیاز پارس خودرو در تولید این محصول از نظر میزان سرمایه‌گذاری، بهره‌وری، نمره کیفی، قابلیت افزایش تیراژ تولید و وضعیت کارگر بیشتر از ایران خودرو است، ولی در نهایت از دید ملی به این نتیجه رسیدند که چون در ایران خودرو نیز برای تولید تندر سرمایه‌گذاری شده قطع تولید تندر در این شرکت به ضرر کشور است.

وی ادامه داد: به این ترتیب مقرر شد که خط تولید تندر ایران خودرو بلا استفاده نماند یا تا زمانی که تولید یک محصول در این خط تعریف نشده، تولید تندر ادامه یابد.

معاون کیفیت پارس خودرو با بیان اینکه مسوولین این شرکت بیشترین توجه خود را به تولید تندر- ۹۰ معطوف کرده‌اند، گفت: مدیریت پارس خودرو قصد دارد در زمینه تولید محصول بر روی پلت فرم تندر تمرکز بیشتری داشته و در‌آینده‌این محصول را به برند خود تبدیل کند.

بهتر است رنوپارس بماند

اما‌این روزها هر چند خبری مبنی بر حذف رنوپارس از زنجیره تامین قطعات تندر-۹۰ در محافل صنعتی به گوش نمی‌رسد، اما با‌این وجود داغی ذاتی‌این سوژه‌، سبب شد تا در نشست خبری دوشنبه گذشته معاون تضمین کیفیت پارس خودرو‌، باز هم پرسش‌هایی در‌ این زمینه مطرح شود‌،‌ این در شرایطی بود که یونسیان بر خلاف بسیاری دیگر از مسوولان امر‌، حذف رنوپارس را به ضرر تندر-۹۰ دانست.

وی با تاکید بر اهمیت نقش رنوپارس در رشد کیفی تندر۹۰ گفت: اگر این شرکت کنار گذاشته شود ممکن است کیفیت تندر ۹۰ با روندی نزولی همراه باشد.

وی ادامه داد:رشد کیفی تندر-۹۰ در پی الزامات رنوپارس اتفاق افتاده و اگر روزی این شرکت کنار گذاشته شود تندر- ۹۰ نیز به سرنوشت سایر محصولاتی که با مشکل کیفی روبرو هستند دچار خواهد شد.

وی افزود: هر چند در زمینه کیفیت آموزش‌های لازم به خودروسازان ایران داده شده‌، ولی ممکن است عدم کنترل‌های سختگیرانه رنو پارس باعث کاهش سطح کیفی این خودرو شود.

کیفیت تندر پارس خودرو دو رده بالاتر از تندر ایران خودرو

معاون تضمین کیفیت پارس خودرو در ادامه با اشاره به رشد ۱۷‌درصدی تولیدات پارس خودرو طی هفت ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل اظهار داشت: در این مدت تولیدات شرکت از نظر سطح کیفیت ۸درصد بهبود یافته که این مساله به تأیید شرکت بازرسی و کیفیت ایران نیز رسیده است.

وی ادامه داد: بر اساس اعلام شرکت بازرسی طی هفت ماهه امسال میزان رضایت از کیفیت محصولات پارس خودرو در زمینه ماکسیما ۶/۷۷درصد و در خصوص رونیز ۲/۶۹درصد بوده که در مقایسه با متوسط سطح کیفیت صنعت یعنی ۹/۵۷درصد از رشد حدود ۲۰‌درصدی برخوردار است.

یونسیان افزود: بنا بر اعلام شرکت بازرسی و کیفیت ایران میزان رضایت از کیفیت مگان ۹/۷۵درصد و در زمینه تندر ۹۰ پارس خودرو نیز ۴/۷۱درصد است که افزایش ۱۸‌درصدی را نسبت به متوسط سطح کیفی صنعت نشان می‌دهد. وی با تاکید بر اینکه نمره منفی ماکسیما به عنوان یکی از تولیدات پارس خودرو ۷/۲۱ است، گفت: این محصول در رده اول جدول کیفیت خودروها قرار داشته و در مورد تندر ۹۰‌پارس خودرو نیز می‌توان به رده چهارم این خودرو در جدول و کسب نمره منفی ۵/۳۲ آن اشاره کرد، این در حالی است که نمره منفی تندر ایران خودرو ۲/۳۴ است و این محصول در رده ششم جدول کیفیت خودروها قرار دارد.