مونا مشهدی رجبی

فرانک وبر، مدیر پروژه تولید خودروی ولت در نظر دارد همکاری خود را با جنرال موتورز به پایان برساند. وی یکی از مطرح ترین مهندسان و مدیران شرکت جنرال موتورز است و در نظر دارد به مجموعه اوپل بپیوندد و همکاری با این شرکت را از روز اول دسامبر سال جاری میلادی آغاز کند.

وبر، دومین مدیر برجسته شرکت جنرال موتورز است که این شرکت را برای تصاحب پست‌های بالاتر ترک می‌کند . پیش از وی نیز باب کراس، مدیر بخش مهندسی تولید خودروهای هیبریدی و الکتریکی و مدیر بخش تولید باتری‌های مورد استفاده در خودروهای الکتریکی شرکت جنرال موتورز را برای همکاری با فیات ایتالیا ترک کرده بود.

وی در روز سی ام سپتامبر سال ۲۰۰۹ میلادی همکاری خود را با جنرال موتورز رسما قطع کرد. برخی از تحلیل گران اقتصادی بر این باورند قطع همکاری مدیران ارشد جنرال موتورز برای همکاری با شرکت‌های دیگر نشان می‌دهد که اوضاع اقتصادی این شرکت همچنان نابسامان است. آنها ناتوانی شرکت آمریکایی برای پرداخت حقوق و مزایای کافی به مدیران و نابسامان بودن بخش مدیریت تولید این شرکت را از مهم‌ترین دلایل خروج افراد برجسته از جنرال موتورز می‌دانند.

راب پیترسون، سخنگوی جنرال موتورز می‌گوید: وبر که از سال ۲۰۰۷ میلادی همکاری خود را با پروژه ولت آغاز کرده بود اول دسامبر سال ۲۰۰۹ میلادی این شرکت را ترک می‌کند و داگ پارکس، مهندس ارشد خودروهای کامپکت در بدنه اروپایی جنرال موتورز جایگزین وی خواهد شد.

وی ادامه داد: وبر آلمانی تبار است و کار خود را با شرکت اوپل آغاز کرده بود. از طرف دیگر اوپل نیز بخشی از جنرال موتورز است و حتی اگر تصمیم به واگذاری آن گرفته شود بخشی از سهام آن در اختیار جنرال موتورز باقی می‌ماند. این اولین باری است که در مورد فروش بخشی از بدنه اروپایی جنرال موتورز و مالکیت بخشی از سهام آن توسط جنرال موتورز سخن به میان آمده است.

جنرال موتورز در تلاش است تا بیشترین سهم از اوپل و واکس‌هال را به کنسرسیوم کانادایی روسی مگنا -سربانک بفروشد. مذاکرات این واگذاری سال‌ها است که جریان دارد و انتظار می‌رود پیش از اتمام سال جاری میلادی نتیجه این مذاکرات نهایی شود. دولت آلمان نیز طبق مذاکراتی که با مگنا- سربانک انجام داد، توانست تا مشاغل موجود در کشور را حفظ کند. بنابراین دولت آلمان در میان شرکت‌هایی که در این مناقصه شرکت کرده‌اند طرفدار کنسرسیوم مگنا و سر بانک است و

اصرار دارد تا هر چه سریع‌تر واگذاری اوپل به این کنسرسیوم نهایی شود.

مساله مهم‌تر در این زمینه، آینده خودروی الکتریکی ولت است که دو تن از افراد برجسته فعال را از دست داده است. پل استورت یکی از کارشناسان بازار خودرو می‌گوید: شرکت جنرال موتورز سال‌ها برای تولید خودروی ولت سرمایه‌گذاری کرد و نتیجه این سرمایه‌گذاری‌ها در سال ۲۰۱۰ میلادی نمایان خواهد شد.

ولی با خروج این دو مدیر پروژه ولت از شرکت جنرال موتورز آینده این پروژه در ابهام است. آیا جنرال موتورز می‌تواند در زمان تعیین شده این خودرو را به بازار عرضه کند یا یکی از معدود نقاط قوت این شرکت ورشکسته آمریکایی نیز از دست می‌رود؟

فریتز هندرسون، مدیرعامل جنرال موتورز تاکید می‌کند که تولید خودروی ولت طبق برنامه پیش می‌رود و این خودرو در نیمه دوم سال ۲۰۱۰ میلادی به بازار مصرف عرضه خواهد شد.

وی می‌گوید: تیم تولید خودروی ولت تیمی بسیار قوی هستند

و می‌توانند این پروژه را در زمان‌بندی اعلام شده به اتمام برسانند.

وی با اشاره به رشد فروش خودرو‌های جنرال موتورز در ماه اکتبر گفت: بازار تولیدات ما در ماه اکتبر سال جاری بسیار خوب بود و ما این رشد فروش خودرو را نشان از اصلاح بازار خودرو و افزایش تقاضا برای تولیدات خود می‌دانیم.

وی تاکید کرد که جنرال موتورز از این پس با سیاست‌های جدیدی کار می‌کند. سیاست جدید جنرال موتورز تمرکز روی تولید چند مدل محدود ولی با کیفیت است.

وی افزود: دلیل کاهش تعداد مدل‌ها و تمرکز روی افزایش کیفیت آنها این است که بتوانیم پاسخگوی نیاز مصرف‌کنندگان امروزی دنیا باشیم. مدیرعامل جنرال موتورز اعلام کرد در ماه اکتبر فروش این شرکت ۵‌درصد بیشتر از ماه قبل از آن بوده است و پیش‌بینی کرد از ابتدای سال آینده نرخ رشد فروش این شرکت دو رقمی شود.