زمینه‌ساز مشکلات اقتصادی در اروپا نشوید

مونا مشهدی رجبی

بالاخره بعد از مد‌ت‌ها بحث و مذاکره کنسرسیوم کانادایی- روسی مگنا و سربانک موفق به خرید بدنه اروپایی شرکت جنرال موتورز شد و طبق اطلاعات بدست آمده قرار است توافق نامه‌های نهایی این واگذاری بین جنرال موتورز با خریدار اوپل در دهه اول ماه اکتبر سال ۲۰۰۹ امضا شود‌. طبق گزارش‌های ارائه شده، قرار داد تا انتهای ماه نوامبر یا اوایل دسامبر سال جاری نهایی می‌شود و جنرال موتورز می‌تواند یکی از مهمترین بدنه‌های خود را واگذار کند‌.

مساله فروش اوپل به مگنا از یک جنبه دیگر نیز اهمیت دارد و آن جنبه فرصت‌های شغلی است که اوپل برای کارگران اروپایی ایجاد کرده و

قرار است بعد از فروش این برند به مگنا از بین برود‌. طبق گزارش‌های ارائه شده توسط فایننشال تایمز مگنا در نظر دارد بعد از بدست آوردن کنترل این شرکت تمامی‌کارخانه‌های فعال در کشور بلژیک را تعطیل کند و در مجموع ۲‌هزار و ۵۱۷ فرصت شغلی را حذف نماید‌. این طرح نه تنها در بلژیک بلکه در دیگر کشورهای اروپایی نیز اجرا خواهد شد‌. شمار افرادی که در کشور آلمان از شرکت اوپل اخراج می‌شوند ۴‌هزار و۱۱۶‌نفر و شمار افرادی که در اسپانیا کار خود را از دست می‌دهند برابر با ۲‌هزار و ۹۰نفر است‌. در کشور انگلیس قرار است یک هزار و ۳۷۳‌نفر از کارگران اوپل و واکسهال شغل خود را از دست بدهند. سخنگوی شرکت اوپل در مورد وضعیت کنونی این شرکت در اروپا می‌گوید: اوپل و واکسهال در چهار کشور اروپایی کارخانه خودروسازی دارند‌. این چهار کشور عبارتند از آلمان، انگلیس‌،اسپانیا و بلژیک‌. شرکت مگنا اعلام کرده است بعد از بدست آوردن کنترل بدنه اروپایی جنرال موتورز ۷/۳۲درصد از نیروهای فعال در کشور اسپانیا و ۷/۳۰درصد از نیروهای فعال در کشور انگلیس و ۱۰۰‌درصد نیروهای فعال در کارخانه‌های کشور بلژیک و در نهایت ۷/۱۶درصد از کارگران خودروسازی اوپل در کشور آلمان را اخراج می‌کند. مگنا اعلام کرده است این طرح تعدیل نیرو به منظور محدود کردن کارخانه‌های تولیدی و تمرکز بیشتر روی ارائه مدل‌های جدید تر و با کیفیت‌تر خودرو در اروپا است‌. بنابراین طرح‌، بعد از نهایی شدن قرارداد، بیشتر از ۱۰‌هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی در سراسر اروپا از بین خواهد رفت.

اعلام این مطلب با اعتراض شماری از مقامات سیاسی چهار کشور مذکور مواجه شد و به دنبال خود اعتراض کمیسیون اروپا را هم به همراه آورد‌. کمیسیون اروپا با توجه به اوضاع اقتصادی کشورهای اروپایی وبحرانی که موجب بیکاری هزاران نفر از ساکنان این کشورها شده است گفت: تعدیل نیرو در این کارخانه‌ها می‌تواند آسیب اقتصادی بزرگی به اروپا وارد کند و مشکلات لاینحلی بوجود آورد بنابراین باید طرح به گونه ای تغییر کند که کمترین شمار تعدیل نیرو را داشته باشد‌. آنها به دست‌اندرکاران مگنا اعلام کردند که درشرایط کنونی زمینه ساز افزایش مشکلات اقتصادی اروپا نشوند‌. سخنگوی شرکت مگنا در پاسخ به اعتراضات انجام شده در مورد تعطیلی کارخانه‌های اوپل در اروپا گفت: حتی پیش از اینکه ما با جنرال موتورز به توافق برسیم این شرکت آمریکایی تصمیم خود را در مورد تعطیلی کارخانه‌های اروپا گرفته بود‌. اما طی یک ماه گذشته ما مطالعاتی در مورد انتقال خط تولید یک مدل خودروی ورزشی به یکی از کارخانه‌های بلژیک انجام داده‌ایم تا مانع از تعطیلی تمام کارخانه‌های بلژیک شویم. وی ادامه داد: هم اکنون شرکت جنرال موتورز دوو قرار داد مشارکت خاصی با یکدیگر دارند و در کره جنوبی اقدام به تولید اس یو وی‌های شورولت کرده‌اند‌. ما در نظر داریم این برند را به صورت کوچکتر در کارخانه بلژیک تولید کنیم‌. خودروهای بزرگ در اروپا طرفدار چندانی ندارد، بنابراین ما باید تغییراتی در این مدل ایجاد کنیم تا به موجب آن بتوانیم این خودرو را متناسب با بازار اروپا کنیم.

از طرف دیگر از آنجا که کمترین سهم از فرصت‌های شغلی در کشور آلمان از بین می‌رود بسیاری به سیاسی بودن این طرح اشاره می‌کنند و می‌گویند: طرح تعدیل نیروی مگنا نه تنها بر مبنای مسایل تجاری و بازاری نیست بلکه با محوریت حاکمیت سیاسی تدوین شده است‌. از آنجا که دولت آلمان در نهایی شدن این قرار داد نقش بسزایی داشته است توانسته کمترین میزان تعدیل را در طرح مگنا به خود اختصاص دهد در حالیکه تمامی‌کارخانه‌های بلژیک و شمار زیادی از کارخانه‌های اسپانیا در جریان این طرح تعطیل می‌شوند. لازم به ذکر است در ماه‌های گذشته دولت آلمان تلاش زیادی برای نهایی کردن این قرارداد کرد‌. دولت این کشور مستقیما از مگنا حمایت کرد و باعث شد تا تردیدهای جنرال موتورز در واگذاری بدنه اروپایی خود به شرکت قطعه‌سازی مگنا از بین برود‌. جنرال موتورز در ماه‌های گذشته به دلیل حمایت‌های بیش از‌اندازه دولت آلمان از مگنا در نهایی کردن این طرح تردید داشت و بر این باور بود که ممکن است مسائل غیر اقتصادی در جریان باشد، ولی دولت مرکل توانست بزرگترین خودروساز آمریکا را متقاعد کند. در کنار این طرح تعدیل نیرو شرکت مگنا طرح دیگری نیز در مورد کاهش دستمزدها و مزایای کارگران فعال در بدنه اروپایی جنرال موتورز ارائه داده است‌. قرار بر این است دستمزد کارگران باقی مانده در شرکت‌های اوپل و واکسهال ۱۰‌درصد تقلیل یابد و برای مدت شش ماه هیچ گونه مزایایی دریافت نکنند. گفته می‌شود این طرح برای باز گرداندن ثبات نسبی اقتصادی به این بدنه آسیب دیده از جنرال موتورز اجرا می‌شود‌.کالس فرانز یکی از تحلیل‌گران بازار خودرو می‌گوید: این کاهش ۱۰‌درصدی دستمزد کارگران و تعلیق موقتی مزایای آنها سبب می‌شود تا در هزینه‌های اوپل سالانه ۲۶۵‌میلیون یورو صرفه جویی شود و طی شش سال آینده بودجه‌ای بالغ بر ۶/۱میلیارد یورو معادل ۳/۲میلیارد دلار آمریکا پس‌انداز شود.