مونا مشهدی رجبی

با گذشت بیش از یک ماه از برگزاری نمایشگاه خودروی فرانکفورت و به نمایش درآمدن مدل‌های تازه خودرو در این کشور، در روز بیست و چهارم اکتبر سال ۲۰۰۹ میلادی نمایشگاهی در شهر توکیو برگزار می‌شود. در این نمایشگاه نیز صدها مدل تازه خودرو به خصوص تولیدات جدید خودروسازان ژاپنی در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد، ولی شمار زیادی از خودروسازان دنیا اعلام کرده‌اند که به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانند در این نمایشگاه حضور پیدا کنند.

بر طبق گزارش‌های ارائه شده در حالی این نمایشگاه که هر دو سال یک بار در ژاپن بر گزار می‌شود برای تولید‌کنندگان خودروی ژاپنی از اهمیت بالایی بر خوردار است که بسیاری از تحلیل گران بازار خودرو معتقدند نمایشگاه مذکور در مقایسه با نمایشگاه دیترویت یا فرانکفورت یا پاریس از ارزش بین‌المللی کمتری برخوردار است.

در نمایشگاه خودروی فرانکفورت شمار زیادی از خودروسازان شرکت کرده بودند و خودروسازان کشور هند توانستند با عرضه مدل‌های متفاوت و کم مصرف توجه همگان را به خود جلب کنند. این دومین بار در سال‌جاری میلادی است که تولیدات کشورهای در حال توسعه در نمایشگاه‌های خودرو مورد توجه قرار می‌گرفت.

اولین بار در نمایشگاه دیترویت بود که تولیدات چین با استقبال روبه‌رو شد و دومین بار نیز در نمایشگاه فرانکفورت بود که تولیدات هند مورد توجه تولیدکنندگان جهانی و صنعتگران قرار گرفت.

به هر حال انتظار می‌رود که این نمایشگاه با تعداد کم شرکت‌کننده برگزار شود. یکی از دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه می‌گوید: تعداد زیادی از خودروسازان خارجی در نمایشگاه سال‌جاری شرکت نمی‌کنند که دلیل اصلی آن مشکلات اقتصادی و نامناسب بودن شرایط آنها برای حضور در نمایشگاه ذکر شده است. همین مساله سبب شد تا زمزمه‌هایی در مورد احتمال لغو شدن نمایشگاه یا موکول شدن آن به زمان دیگری شنیده شود. ولی اتحادیه خودروسازان کشور ژاپن تصمیم گرفته است که به‌رغم تمامی مشکلات این نمایشگاه را برگزار کند. بر طبق گزارش‌های منتشر شده در نمایشگاه خودروی امسال توکیو، سه شرکت خودروسازی آمریکا شرکت نخواهند کرد. سخنگوی جنرال موتورز در این مورد گفت: شرکت در تمامی نمایشگاه‌های خودرو هزینه زیادی در بر دارد که با توجه به اوضاع اقتصادی ما پرداخت این هزینه غیرممکن است. بنابراین تصمیم گرفتیم تا برخی از نمایشگاه‌ها را از برنامه کاری خود حذف کنیم و نمایشگاه خودروی توکیو نیز یکی از این نمایشگاه‌ها است. این شرکت‌ها در حال آماده کردن خود برای شرکت در نمایشگاه خودروی دیترویت در ژانویه سال ۲۰۱۰ میلادی هستند که یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های خودرو در جهان است. علاوه‌بر سه شرکت خودروسازی آمریکا خودروسازان کشورهای آلمان، فرانسه، سوئد، چین و کره جنوبی هم در این نمایشگاه شرکت نخواهند کرد.

یکی از مسولان برگزای نمایشگاه خودروی توکیو می‌گوید: «هیوندایی آخرین خودروسازی بود که از شرکت در نمایشگاه انصراف داد و این انصراف را اواخر هفته گذشته اعلام کرد. انتظار می‌رود در نمایشگاه خودروی امسال نصف شمار شرکت‌هایی که در نمایشگاه سال ۲۰۰۷ میلادی حضور داشتند شرکت کنند و این مساله می‌تواند آسیب زیادی به نمایشگاه توکیو وارد کند.»

وی در مورد دلیل عدم حضور شرکت‌های خودروسازی در این نمایشگاه گفت: بحران اقتصادی جهانی به شرکت‌های خودروسازی آسیب زیادی وارد کرد و شرکت نکردن در نمایشگاه‌های خارجی به منظور تعدیل هزینه‌ها یکی از عکس العمل‌هایی است که خودروسازان از خود نشان می‌دهند. آنها باید هزینه‌های خود را تعدیل کنند، زیرا درآمد آنها نمی‌تواند پاسخگوی هزینه‌های جاری شرکت‌ها باشد.

با توجه به هزینه زیادی که برگزاری نمایشگاه خودرو برای کشور ژاپن به همراه دارد بسیاری از خودروسازان ژاپنی در خواست کرده بودند که این نمایشگاه در سال‌جاری بر گزار نشود، زیرا از نظر صنعتی ارزش چندانی نخواهد داشت. ولی اتحادیه صنعت خودرو با این نظریه مخالفت کرد و اعلام نمود که نمایشگاه خودرو به‌رغم تمامی مشکلات موجود در تاریخ مقرر برگزار می‌شود. سخنگوی اتحادیه در این مورد گفت: در نمایشگاه خودروی دیترویت هم شماری از خودروسازان شرکت نکردند. در این نمایشگاه که یکی از معتبرترین نمایشگاه‌های خودروی دنیا بود، شرکت‌های نیسان موتور، سوزوکی، پورشه، رولز رویس، فراری، لند رورو و میتسوبیشی شرکت نکردند. ولی نمایشگاه دیترویت برگزار شد و نتایج بسیار خوبی هم به همراه آورد.