ریاست سایپا به «پوستین دوز» رسید

عکس: ایرنا

نعمت‌ا... پوستین دوز مدیرعامل جدید سایپا

گروه خودرو- انتخاب مدیرعامل شرکت سایپا پس از حکم ریاست مهرداد بذرپاش در سازمان ملی جوانان طی دو ماه گذشته، به گره ناگشوده‌ای تبدیل شده بود که هر روز بازار شایعه را داغ‌تر می‌کرد. هر چند کاندیداهای مدیرعاملی سایپا که توسط رسانه‌ها در دو ماه گذشته مطرح می‌شد، هیچ گاه مورد تایید سازمان گسترش و وزارت صنایع قرار نمی‌گرفت، اما... علی ملک مدیرعامل فعلی سایپا یدک به اقرار بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت خودرو و مدیران وزارت صنایع از توجه ویژه وزیر برای مدیرعاملی سایپا برخوردار بود، وی حتی رفتن به سایپا را برای خود تکلیف خوانده بود، با این حال پس از سخنان نمایندگان موافق و مخالف وزارت دوباره علی‌اکبر محرابیان درمجلس این طور به نظر می‌رسید که شاخصه‌های مدیرعامل برگزیده سایپا تغییر پیدا کرده و سیاست وزارتخانه بر انتخاب شخصی است که وابسته به هیچ گروه و فردی نباشد و بیشتر بر توانایی و داشتن سوابق خودرویی تکیه شده باشد، هر چند که سیاسی نبودن این فرد نیز از شاخصه‌های مورد نظر و با اهمیت مد نظر بوده است. مسیح مشهدی تفرشی از دیگر گزینه‌های مهم و مطرح مدیر عاملی سایپا خوانده می‌شد. وی که هم اکنون مدیرعامل شرکت پارس خودرو می‌باشد مدیر قابل اعتماد مهرداد بذرپاش خوانده می‌شد، هر چند که وی بارها اعلام کرده بود که علاقه‌ای به رفتن از پارس خودرو ندارد و ترجیح می‌دهد که پروژه‌های این شرکت را دنبال کند، اما رفتن وی به سایپا به نوعی ادامه دهنده مسیر بذرپاش بود.

با این حال پس از رای اعتماد مجلس به محرابیان و وزارت مجدد وی از سویی و حضور مهرداد بذرپاش در سازمان ملی جوانان، گزینه‌های دیگری نیز مطرح شد ازجمله احتمال انتخاب روغنی یا شایسته برای تصدی مدیرعاملی سایپا از طریق برخی از رسانه‌ها، بازار شایعاتی که این روزها از رونق خوبی برخوردار بود را داغ‌تر کرد . اما سرانجام روز گذشته پس از

کش و قوس‌های فراوان، خبر تایید شده‌ای از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بر تلکس خبری بسیاری از خبرگزاری‌ها قرار گرفت مبنی براینکه طی حکمی از سوی قلعه‌بانی، رییس سازمان گسترش نعمت‌الله پوستین‌دوز به سمت مدیرعامل شرکت سایپا منصوب شد.خبرگزاری ایسنا دیروز با اعلام این خبر تصریح هم کرده بود که وی تمایلی به تایید این خبر از خود نشان نداده است. اما پوستین دوز کیست و چه سابقه مدیریتی دارد ؟ وی هم‌اکنون رییس هیات‌مدیره شرکت سایپایدک است.

پوستین دوز از جمله مدیران جوان شرکت سایپا در دوره مدیریت قلعه بانی بود که پله‌های ترقی را در همین شرکت طی نمود و در آن زمان به سمت مدیرعامل امداد خودروی سایپا برگزیده شد و دو سال پیاپی عنوان مدیر نمونه سایپا را کسب کرد.

وی در دوره مدیریت بذرپاش به شرکت سایپا یدک منتقل شد و در بخش خدمات پس از فروش خدمت کرد.

پوستین دوز که متولد دی ۱۳۴۷ روستای میچکار از توابع بخش کلاردشت است، در رشته مهندسی صنایع گرایش تجزیه و تحلیل سیستم فارغ التحصیل شد و اکنون نیز دانشجوی دکترای مدیریت است.

پوستین دوز کارش را از اواخر ۱۳۶۶ و اوایل ۱۳۶۷ در صنایع خودکفایی سپاه شروع کرد که تا اواخر سال ۱۳۷۱ ادامه پیدا کرد. از ۱۳۷۲ به مدت دو سال به عنوان مشاور در ایران‌ خودرو و وزارت ارشاد مشغول به کار بود.

وی که بیشتر به سمت رشته مدیریت گرایش داشت از همان زمان، تدریس را هم آغاز کرد.

پوستین دوز از سال ۱۳۷۴ در پارس‌ خودرو مدیر منابع انسانی و از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۵ مدیر توسعه مدیریت بود و از اردیبهشت ۱۳۸۵ نیز به امداد خودرو آمد.

نگاهی به مدیران عامل سایپا در ۲۸ سال گذشته

سکان هدایت دومین خودروساز بزرگ کشور در حالی دیروز به پوستین دوز رسید که سایپا از سال ۶۰ یعنی از زمانی که زیر نظر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار گرفت تا به امروز، هفت مدیر دیگر را بر صندلی مدیرعاملی خود دیده است.

مدیرانی که معروف‌ترین آنها منوچهر غروی، بهرام شریعت و احمد قلعه بانی و سیف‌الله ابراهیمی به حساب می‌آیند.

در این بین و بنا به گفته دست‌اندرکاران صنعت خودرو، می‌توان از شریعت به عنوان مدیری زیرساختی و پایه گذار مگاموتور و

سازه گستر نام برد و قلعه بانی را نیز موفق‌ترین و در عین حال خوش‌شانس‌ترین.

بد نیست حال که هشتمین مدیرعامل سایپا انتخاب شده، نگاهی به مدیران پیشین این شرکت از سال ۶۰ تا به امروز انداخته و برخی اقدامات مهم آنها را در این شرکت از نظر بگذرانیم.

اولین مدیرعامل با رنو آمد

هر چند بیشتر مشتریان ایرانی به خصوص قدیمی ترها، خودرو رنو ۵، محصول کوچک و شاید خاطره انگیز سایپا را به خوبی به یاد دارند اما بعید است بدانند که این خودرو توسط چه کسی وارد بازار ایران شد.

تورج منصور، به عنوان اولین مدیرعامل سایپا از سال ۶۰، کسی است که رنو ۵ را میهمان سایپا کرد.

منصور در شرایطی این خودرو کوچک را به خط تولید سایپا آورد که تا قبل از آن ژیان محصول به یاد ماندنی شرکت سیتروئن در سایپا به تولید می‌رسید.

منصور تا سال ۶۷ در سایپا ماند و سپس جای خود را به منوچهر غروی داد.

کسی که سایپا به نوعی باید اوضاع مناسب بازار خود را مدیون وی باشد، چرا که پراید تولیدی را غروی به سایپا آورد.

وی البته علاوه بر پراید، رنو ۲۱ را نیز میهمان سایپا کرد و با ورود این محصول، ژیان از سایپا رفت.

غروی در حالی تا سال ۷۳ سکان هدایت سایپا را بر عهده داشت که چندی بعد به ایران خودرو رفت و چندین سال مدیرعاملی خودروسازی بزرگ ایران را نیز بر عهده گرفت.

آن طور که قدیمی‌های صنعت خودرو می‌گویند وی علاقه‌ای به داخلی سازی رنو۲۱ نداشت و این موضوع را نیز پیگیری نکرد.

تاسیس مگاموتور و سازه گستر توسط شریعت

قطعا پایه گذارمگاموتور و سازه گستر، اقداماتی نیست که از ذهن صنعت خودرو ایران و سایپا برود. اقداماتی که بهرام شریعت طی سه سال مدیریت خود در سایپا آنها را انجام داد.

وی را که پس از غروی به مدت سه سال مدیرعاملی سایپا را بر عهده داشت، مدیری

پایه‌گذار می‌دانند و دست‌اندرکاران صنعت خودرو از کارهای وی به عنوان اقداماتی اساسی یاد می‌کنند.

در دوران مدیرعاملی شریعت، قانون خودرو به تصویب رسید و وی با تخفیف‌های گمرکی که از بابت این قانون نصیب سایپا شد، توانست مگاموتور را به عنوان موتورساز سایپا و سازه گستر را به عنوان قطعه ساز این شرکت پایه‌گذاری کند.

یکی از نکات منفی دوران مدیرعاملی شریعت، هدر رفتن چند میلیارد تومان در قطعه سازی سایپا است، به نحوی که چون این شرکت، تازه به سراغ ساخت داخل قطعات رفته و کپی کار به حساب می‌آمد، به اندازه چند میلیارد تومان، قطعات ساخته شده اولیه دور ریخته شده و به هدر رفت.

افزایش تیراژ با ابراهیمی

هر چند آغاز داخلی‌سازی قطعات در سایپا را باید متعلق به دوره مدیرعاملی شریعت بدانیم، اما دست‌اندرکاران صنعت خودرو، معتقدند داخلی سازی در این شرکت را باید به نام سیف‌الله ابراهیمی که پس از شریعت بر صندلی مدیرعاملی سایپا نشست سند زد.

ابراهیمی که ادامه‌دهنده راه شریعت در داخلی‌سازی قطعات سایپا به حساب می‌آید تا سال ۸۰ در سایپا ماند و درصد ساخت داخل و تیراژ را در این شرکت به نحوی قابل قبول بالا برد.

اوج‌گیری سایپا با قلعه‌بانی

هر چند به گفته میرخانی رشتی، حدود۱۰ سال بحث حذف پیکان از صنعت خودرو ایران مطرح و ایران خودرویی‌ها زیر بار آن نمی‌رفتند، اما قرعه شانس به نام احمد قلعه بانی افتاد تا با حذف پیکان طی دوران مدیرعاملی وی در سایپا (سال ۸۴)، پراید رشدی سریع و چشمگیر را در تولید و فروش تجربه کند.

قلعه بانی که سال ۸۰ به کیلومتر ۱۵ جاده مخصوص آمد، توانست به لطف حذف پیکان، تیراژ تولید شرکت را افزایش داده و سایپا را به سودآوری بالایی برساند.

از دید دست‌اندرکاران صنعت خودرو کشور، قلعه‌بانی موفق‌ترین مدیرعامل سایپا به حساب آمده و این شرکت وضع مالی مناسب خود را مدیون وی است.

قلعه بانی پس از شش سال مدیریت در سایپا و در حالی با کیلومتر ۱۵ جاده مخصوص وداع کرد و به حوالی پارک ملت (سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران)رفت که سایپا دومین خودروسازی بزرگ خاور میانه شده و سهم بازار بیشتری را در مقایسه با رقیب وطنی خود ایران خودرو در دست داشت.

آخرین مدیرعامل با مینیاتور رفت

تا همین دو سه هفته پیش خیلی‌ها بر این باور بودند که مهرداد بذرپاش باز هم بر صندلی مدیرعاملی سایپا می‌نشیند، اما اینچنین نشد و مدیرعاملی سایپا به پوستین دوز رسید.

اما بذرپاش در حالی زمستان ۸۶ کلید سایپا را از قلعه بانی تحویل گرفت که پیش از آن عضویت در ستاد رایحه خوش خدمت و مدیرعاملی

پارس خودرو و همچنین عضویت در هیات مدیره سایپا را در کارنامه کاری خود داشت.

نقطه عطف دوران مدیرعاملی وی را باید رونمایی از مینیاتور خودرویی که سایپایی‌ها آن را کاملا ایرانی می‌دانند، دانست.

البته نباید فراموش کرد که استارت تولید مینیاتور از دوران مدیریت قلعه بانی در سایپا زده شد و بذرپاش نیز با ادامه آن، حدود دو سال بعد این خودرو را رونمایی کرد.

بذرپاش همچنین به خاطر پیشنهاد مشهورش یعنی ادغام ایران خودرو و سایپا نیز خاطره ای از سایپا از خود به جا ی گذاشت.

وی هم‌اکنون رییس سازمان ملی جوانان است و بنا بر شنیده‌ها احتمالا چندی دیگر باید برای تصدی وزارت رفاه و تامین اجتماعی، به بهارستان و نزد مجلسی‌ها برود.

مهرداد بذرپاش مدیرعامل پیشین سایپا