خبرگزاری فارس- مدیرکل صنایع ماشین‌سازی و نیرو محرکه وزارت صنایع درباره تولید رانا به عنوان سومین خودروی ملی کشور گفت: رانا حتما تولید می‌شود و تولید این خودرو در برنامه ایران خودرو قرار گرفته است.

محسن صالحی‌نیا ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: مقدمات خط تولید و مونتاژ رانا از اواخر امسال فراهم خواهد شد تا در سال‌های آینده شاهد تولید آن در کشور باشیم.

وی در ادامه در خصوص بحث‌های مطرح شده مبنی بر ارائه گزارش تمرکز تولید تندر۹۰ در یکی از واحدهای خودروسازی نیز گفت: تاکنون گزارشی از سوی خودروسازان مبنی بر تصمیم‌گیری در مورد تمرکز تولید تندر ۹۰ در یکی از کارخانه‌های خودروساز داخلی به وزارت صنایع ارائه نشده است. وی ادامه داد: ممکن است خودروسازان نظر کارشناسی خود را در این مورد مطرح کرده باشند، ولی نقطه نظر رسمی به ما داده نشده است. وی با بیان اینکه تمرکز تولید تندر در یک واحد خودروسازی به عنوان یک ایده‌ مطرح است، گفت: بحث این است که اگر تیراژ تولید تندر پایین باشد، باید تمرکز تولید این خودرو در یک کارخانه صورت گیرد در حالیکه هدف از قرارداد تندر این نبوده است و قرار بود هر کدام از شرکت‌ها سالانه ۱۵۰هزار دستگاه تندر را تولید کنند. وی تصریح کرد: درباره تولید تندر در یک یا دو کارخانه خودروساز باید براساس مکانیزم اقتصادی تولید تصمیم‌گیری شود، زیرا هر کدام از شرکت‌ها براساس یک توجیه اقتصادی به ایجاد خط تولید تندر اقدام کرده‌اند و براین اساس برنامه‌های خود را پیش می‌برند. صالحی‌نیا تیراژ تولید تندر‌۹۰ را در سال گذشته مناسب ارزیابی کرد و گفت: تمرکز تولید تندر در یک واحد خودروسازی یک بحث نظری است که برای عملیاتی شدن آن باید به شرایط تولید شرکت‌ها توجه شود. وی تصریح کرد: شرکت‌های خودروساز باید خودشان بررسی کنند و ببینند تمرکز تولید تندر در یک واحد به صلاح است یا خیر؟

وی در ارزیابی وضعیت تامین قطعه تندر ۹۰ و لزوم وجود یا عدم وجود رنوپارس در چرخه تامین قطعه این خودرو نیز اظهار داشت: بسیاری از کارشناسان معتقدند همان طور که خودروسازی ایرانی توانسته‌اند نسبت به تامین قطعه خودروهای دیگر اقدام کنند، امکان تامین قطعه تندر نیز بدون حضور رنو پارس وجود دارد ولی از سویی در قرارداد تندر شرکت رنو پارس به عنوان تامین کننده قطعه از داخل و خارج و کنترل کننده کیفی قطعات دیده شده است.

صالحی نیا ادامه داد: دلیل اینکه برخی شرکت‌های خودروساز خواستار تامین قطعه تندر ۹۰ از طریق سیستم خود هستند این است که این تامین قطعه ممکن است برایشان سود آور باشد و در نتیجه می‌توانند روش‌هایی را برای کاهش قیمت تمام شده خودرو اعمال کنند. وی افزود: به گفته برخی خودرو‌سازان در صورت وجود رنو پارس در چرخه تامین قطعه تندر، شرکت‌های خودروساز ایرانی انگیزه‌ای برای کاهش قیمت تندر نخواهند داشت، زیرا اگر هم کاهش قیمتی اتفاق بیفتد در مجموعه رنو پارس صورت می‌گیرد. وی تاکید کرد: این مباحث، نظری هستند و برای اجرایی شدن باید بررسی بیشتری در این مورد صورت گیرد.