مونا مشهدی رجبی

خریداران خودرو در کشور چین به صنعت خودروسازی کشور ژاپن کمک کردند تا عمیق‌ترین بحران بازار خودرو طی یک دهه اخیر را با آسیب کمتری پشت سر بگذارد. دو شرکت خودروسازی نیسان و هوندا که دومین و سومین خودروساز بزرگ ژاپن هستند اعلام کردند در سه ماه دوم سال ۲۰۰۹ میلادی شاهد بیشتر شدن نرخ رشد فروش خودرو در بازار چین بودند. هوندا دومین خودروساز بزرگ ژاپن در این گزارش دلیل سودآوری این شرکت در سه ماه دوم سال را فروش در بازار کشور چین اعلام کرد و نوشت: تمامی بازارهای جهانی زیان‌ده بوده‌اند و تنها بازار سودآور، بازار چین بود. رشد سود آوری در چین سبب شد تا ما بتوانیم این بازه سه ماهه را با سود اقتصادی پشت سر بگذاریم. انتظار می‌رود تا انتهای سه ماه دوم سال آینده میلادی سودآوری این شرکت در بازار کشور چین با ۳۸درصد افزایش به ۵۷۸میلیون دلار آمریکا برسد. شرکت هوندا در سه ماه دوم سال جاری میلادی شاهد کاهش ۹۶درصدی سودآوری بود. سود خالص این شرکت در سه ماه دوم برابر با ۱۷/۴میلیارد ین بود و تحلیلگران انتظار دارند تا انتهای سال جاری میلادی این شرکت وارد فاز زیان‌دهی شود.

شرکت خودروسازی نیسان هم با توجه به رشد بازار چین در نظر دارد کارخانه‌هایی در این کشور احداث کند. سخنگوی این شرکت با اشاره به این مطلب که بازار چین پتانسیل رشد را دارد و ما می توانیم خودروهایی که متناسب با تقاضای مصرف‌کنندگان این کشور باشد را تولید کنیم گفت: «در اغلب کارخانه‌ها مدل‌های پرمصرف را تولید می‌کنیم ولی در نظر داریم برای کارخانه کشور چین هم طراحی تازه داشته باشیم و هم مدل‌های تازه ارائه دهیم. چین با جمعیتی بالغ بر ۶/۱میلیارد نفر می‌تواند بازار بسیار خوبی برای ما باشد و همانطور که در ماه‌های اخیر ما را از سقوط نجات داد هم‌اکنون هم می‌تواند تحولات مثبتی در عملکرد مالی نیسان ایجاد کند. از سوی دیگر، طبق گزارش‌های موجود در نیمه اول سال ۲۰۰۹ میلادی فروش خودرو در کشور چین ۱۸درصد رشد کرد و به ۱/۶میلیون دستگاه رسید. هم اکنون این کشور بزرگترین بازار خودروی دنیا است و آمریکا که سالیان سال بزرگترین بازار خودروی دنیا بوده است را پشت سر گذاشت.

بازار بزرگ کشور چین شمار زیادی از خودروسازان را برای ورود به این عرصه تشویق کرده است. به همین دلیل در ماه‌های اخیر سهم زیادی از خودروهای تولیدی فولکس واگن و جنرال موتورز در کنار خودروهای ژاپنی در بازار چین دیده شده است. رشد فروش خودروهای خارجی در بازار چین در ماه‌های اخیر حادثه بی‌سابقه‌ای در تاریخ این صنعت بود.

همچنین در شرایطی که فروش تولیدات ژاپنی در بازار ژاپن ثابت است، فروش تولیدات ژاپن در بازار چین رشد زیادی کرد. شرکت خودروسازی هوندا پیش‌بینی کرد در سال مالی جاری ۶۶۵هزار دستگاه خودرو در بازار داخل به‌فروش برساند در حالی‌که پیش از آن انتظار می‌رفت شمار خودروهای هوندای فروخته شده در بازار ژاپن ۵۵۵هزار دستگاه برسد. از طرف دیگر شرکت هوندا اعلام کرد در سال ۲۰۰۹ میلادی ۸۴۰هزار دستگاه خودرو در بازار چین می‌فروشد که نسبت به برآوردهای قبلی ۶۵هزار دستگاه رشد داشته است. در مقابل هوندا اعلام کرد فروش خودرو در بازار آمریکای شمالی در این سال تنزل پیدا می‌کند. پیش‌بینی‌ها از کاهش ۵۰۰هزار دستگاهی فروش تولیدات هوندا در بازار آمریکای شمالی خبر می‌دهد. انتظار می‌رود در سال ۲۰۰۹ میلادی در مجموع ۳/۱میلیون دستگاه خودرو در آمریکای شمالی فروخته خواهد شد. مدیرعامل هوندا اعلام کرد: «ما نسبت به اوضاع بازار خودروی آمریکا چندان خوش‌بین نیستیم. هم اکنون ماه جولای یعنی هشتمین ماه سال ۲۰۰۹ میلادی هم به پایان رسیده است ولی هنوز بازار خودروی آمریکای شمالی رشد نکرده است. ادامه این روند سبب می‌شود که آمریکا جایگاه اولین بازار خودروی دنیا را به کشور چین واگذار کند».