شرکت ایران‌خودرو تبریز با مشارکت «گروه سرمایه‌گذاری گسترش فولاد تبریز» و مشارکت «شرکت ایران‌خودرو» فعالیت خود را از سال ۱۳۸۵ با هدف دستیابی به تولید انبوه و استقرار تکنولوژی خودروسازی در منطقه آغاز کرده است.

این کارخانه که در حد فاصل جاده تبریز- آذرشهر در زمینی به مساحت ۱۴ هکتار بنا شده در فاز اول تولید، عملیات اجرایی خود را با ظرفیت تولید ۹۰هزار دستگاه خودرو وانت‌ باردو در سال به اتمام رسانده است. عملیات اجرایی فاز دوم این شرکت نیز با نام ایران‌خودرو شمال‌غرب با ظرفیت اسمی تولید ۲۰۰هزار دستگاه خودرو سواری شروع شده است.

در این زمینه با محمدرضا زنوزی مطلق، مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو تبریز به عنوان فعال بخش خصوصی در کشور به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم که در پی می‌خوانید:

* لطفا درخصوص ادغام شرکت ایران‌خودرو تبریز به عنوان بخش خصوصی با گروه صنعتی ایران‌خودرو (سهامی عام) به اختصار توضیح فرمایید:

طبق اصل ۴۴ قانون اساسی و با گذشت ۲ سال در دی ماه سال ۱۳۸۵ مشارکت‌نامه میان دو شرکت یادشده، به امضا رسید که بر اساس آن ۴۹درصد سهام به ایران‌خودرو تبریز و گسترش فولاد تبریز و ۵۱ درصد به گروه صنعتی ایران‌خودرو تعلق گرفت. پس از گذشت

۳ الی ۴ ماه بعد از امضای مشارکت‌نامه میان دو شرکت عملیات مهندسی و طراحی شرکت ایران‌خودرو تبریز به پایان رسید. سپس در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۶ کارهای اجرایی آغاز و در کمتر از پنج‌ماه خط تولید شرکت ایران‌خودرو تبریز با حضور پرویز داوودی، معاون اول رییس‌جمهور افتتاح شد که به اذعان داوودی سرعت اجرای پروژه یاد شده، در نوع خود کم‌نظیر و بی‌نظیر بوده است. اقدامات مربوط به اخذ استاندارد از ایران‌خودرو برای تولید خودرو تا پایان سال ۸۶ به طول انجامید که پس از آن موفق به تولید ۲هزار دستگاه وانت‌بار‌دو شدیم.

* برنامه- تولید خودرو توسط شرکت ایران‌خودرو تبریز در آغاز بهره‌برداری به چه تعدادی بوده است؟

در سال ۱۳۸۷ که نخستین سال بهره‌برداری از کارخانه مذکور بود، تولید ۲۵هزار دستگاه وانت‌ باردو برنامه‌ریزی شده بود که توانستیم به تولید ۴۰هزار دستگاه خودرو دست یابیم که این امر در نوع خود بسیار کم‌نظیر بوده، زیراکه این شرکت توانست نخستین سال تولید خود حتی بالاتر از ظرفیت تعیین شده نسبت به تولید خودرو اقدام کند.

* در حال حاضر ظرفیت تولید سالانه شرکت ایران‌خودرو تبریز چند دستگاه است؟

هم‌اکنون، ظرفیت تولید سالانه این شرکت ۱۲۰هزار دستگاه است.

* برنامه تولید شرکت در سال جاری چند دستگاه می‌باشد؟

البته برنامه تولید خودرو در سال جاری ۶۵هزار دستگاه وانت‌باردو است که تلاش شرکت، تولید ۹۰ تا ۱۰۰هزار دستگاه

می‌باشد.

* آیا قیمت تولیدات شرکت ایران خودرو تبریز در سال جاری نسبت به سال ۸۷ با رشد مواجه شده است؟

خیر، قیمت محصولات تولیدی این شرکت همانند نرخ سال ۸۷ بوده و هیچ تغییری نسبت به سال گذشته نداشته است، به‌رغم این امر، خوشبختانه در سال ۸۷ شرکت ایران خودرو تبریز به ۲۱۴میلیارد ریال سود خالص دست یافت که این میزان سود نیز کم‌نظیر بوده است. سومین مجمع سالانه ایران خودرو تبریز در تاریخ ۳۱ تیر ماه سال جاری با حضور اعضای هیات مدیره شرکت در تهران برگزار شد. در این مجمع که با حضور صددرصد سهامداران همراه بوده، صورت‌های مالی به تصویب اعضای مجمع رسید.

* آیا به نظر شما ادغام شرکت ایران خودرو تبریز به عنوان یک بخش خصوصی با گروه صنعتی ایران خودرو (سهامی عام) از مزایایی نیز برخوردار بوده است؟

این ادغام براساس اصل ۴۴، دستاوردهای موفق زیادی به همراه داشته است که افزایش سرعت و امر تولید و تصمیم‌گیری، افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و دستیابی به کیفیت بالای تولید را می‌توان از جمله این مزایا برشمرد.

* میزان تولید وانت بار دو در کشور چند دستگاه در سال است؟

در مجموع حدود ۹۰هزار دستگاه وانت بار دو در کشور تولید می‌شود که از این میزان ۹۰درصد در شرکت ایران خودرو تبریز و ۱۰درصد در شرکت ایران خودرو صورت می‌گیرد.

ایران خودرو تبریز که حاصل اصل ۴۴ قانون اساسی محسوب می‌شود، با اشتغال ۱۳۵۰ نفر به طور مستقیم به عنوان شرکتی موفق در بخش خصوصی در کشور مطرح است.

* لطفا در خصوص برنامه طرح توسعه شرکت ایران خودرو تبریز توضیح بفرمایید.

فاز دوم شرکت ایران خودرو تبریز با عنوان ایران خودرو شمال غرب هم اکنون در مرحله عملیات طراحی قرار دارد که مصوبه طرح توسعه مذکور در سفرهای استانی هیات دولت اخذ شده است.

* ظرفیت تولید سالانه ایران خودرو شمال غرب، سالانه چند دستگاه است و در چه زمانی راه‌اندازی خواهد شد؟

ایران خودرو شمال غرب، ۱۸ ماه پس از آغاز عملیات اجرایی با ظرفیت تولید سالانه ۲۰۰هزار دستگاه خودرو به بهره‌برداری خواهد رسید.

* در طرح توسعه مذکور چه محصولاتی تولید خواهد شد؟

در ایران خودرو شمال غرب سه نوع خودروسواری به تولید خواهد رسید که فاز نخست آن شامل خط بدنه، خط رنگ و خط تزیین (خط مونتاژ نهایی) است.

بررسی چگونگی ساخت موتور ملی در مجلس

خبرگزاری فارس- تولید قطعات موتور ملی توسط قطعه‌سازان داخلی بررسی می‌شود. فولادگر عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان این مطلب از برگزاری جلسه کمیسیون صنایع با نجم‌الدین، مدیرعامل ایران خودرو خبر داد و گفت: در این جلسه بحث تولید موتور ملی و ساخت قطعات آن توسط تولیدکنندگان بخش خصوصی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.