پاسخگوی ضرر مالی ناشی از تولید تندر کیست؟

گروه خودرو- در حالی به برگزاری مجمع عمومی‌دو شرکت ایران خودرو و پارس خودرو (شرکت تابعه سایپا) نزدیک می‌شویم، که ضرر ناشی از تولید تندر ۹۰ به طور حتم متوجه سهامداران نیز خواهد شد. دوشرکت تولیدکننده تندر۹۰ از شهریور ۸۶ همزمان با تولید انبوه این خودرو اعلام کردند که نه تنها خودرو مذکور سودی عاید این شرکت‌ها نمی‌کند، بلکه ضرردهی آن، مشکلات نقدینگی را به همراه آورده است .هر چند وزارت صنایع و معادن با نادیده گرفتن ادعای خودروسازها به قیمت‌گذاری دو مدل تندر به صورت دستوری پرداخت، اما مشکلات ناشی از تولید این خودرو حتی منجر به تهدید توقف خط تولید تندر از سوی مدیران خودروساز شد. با این حال مسوولان صنعتی کشور با شعار حمایت از مصرف‌کننده داخلی بر ثبات قیمت این خودرو فرانسوی اصرار و توجهی به ادعای خودروسازها نکردند. این در حالی است که ضرر ناشی از تولید تندر ۹۰ به طور حتم اول گریبانگیر سهامداران دو شرکت مذکور خواهد شد که خود مصرف‌کننده‌ای خوانده می‌شوند که وزارت صنایع و معادن قصد حمایت از آنها را کرده است، با این حال ضرر ناشی از تولید تندر۹۰ را می‌توان در ارائه صورت‌های مالی شرکت‌های خودروساز در آینده نزدیک به وضوح مشاهده کرد. وزارت صنایع و معادن سال گذشته پس از اعتراض خودروسازها به حاشیه ضرر تندر۹۰ تنها از ابلاغ دستوری قیمت مدل E۲ خودرو مذکور سرباز زد، این در حالی است که خودروسازها به طور جدی تهدید به توقف خط تولید کرده بودند، با این حال پیشنهاد خودروسازها مبنی بر کاهش تیراژ برای کاهش ضرردهی مورد قبول وزارتخانه قرار گرفت و این تنها راه حل برای رازی نگه داشتن خودروساز و مشتری در نظر گرفته شد. حال این سوال مطرح است که پاسخگوی ضرر سهامداران کیست؟ شرکت‌های خودروساز و یا وزارت صنایع و معادن؟ هر چند که نمی‌توان از درگیری‌های این دو شرکت با رنو پارس بر سر مسایل مالی چشم‌پوشی کرد، اما ظاهرا از مشتری گرفته تا خودروساز و رنوپارس همه بر سر تولید این خودرو ضرر کرده‌اند.

به دنبال مقصر

اینکه تندر ۹۰ خودرویی ارزان از آب درنیامد و با وجود کیفیت بالایی که دارد، بیشترین آمار شکایت‌های مردمی ‌به سازمان بازرسی کیفیت وزارت صنایع مربوط به این فرانسوی پرحاشیه می‌شود را باید ناشی از تیراژ پایین آن دانست.

به اعتقاد کارشناسان، اگر تندر تیراژ مناسبی داشت، نه تنها این همه حاشیه نصیب آن نمی‌شد، بلکه با کاهش هزینه‌های سربار قطعا قیمت تندر نیز پایین‌تر از حد فعلی بود. آنچه که هم‌اکنون مشکل اصلی در زمینه تولید این محصول به نظر می‌رسد، کمبود قطعات است؛ کمبودی که خودروسازان آن را متوجه رنو پارس می‌دانند و این شرکت نیز پای مطالبات خود را بابت تاخیر در ارسال قطعات وسط می‌کشد. آن طور که گفته شده در حال حاضر، ایران خودرو ۷۰میلیارد تومان به رنو پارس بدهکاراست. ظاهرا خودروسازان داخلی در تولید تندر طی دی و بهمن سال گذشته به تیراژ روزی ۴۰۰ دستگاه نیز رسیدند، اما متاسفانه شرایط به گونه‌ای پیش رفته که در فروردین امسال رکودی بسیار شدید دامان تولید تندر را گرفت.

به گفته یک مقام مسوول در رنو پارس تا پرداخت خودروسازان به رنوپارس حالتی عادی به خود نگیرد، تولید تندر نیز به شرایط طبیعی خود باز نخواهد گشت. در حالت عادی ظاهرا باید سالی ۱۰۰هزار دستگاه تندر یعنی روزانه ۶۰۰ دستگاه در ایران به تولید برسد که این هدف جز با اصلاح حساب و کتاب‌های مالی میان رنو پارس و خودروسازان و پرداخت بدهی رنوپارس از سوی آنها محقق نخواهد شد. یک طرف مسائل مالی خودروسازها که مانع از پرداخت بدهی آنها به شرکت رنوپارس شده ضرر ناشی از تولید تندر۹۰ است که این امر به‌خصوص گریبان ایران خودرو را بیشتر گرفته چرا که نسبت به پارس خودرو ظرفیت تولید بیشتری دارد

ضرر ۵/۱ میلیون تومانی

خودروسازها از شهریور ۸۶ سخن از ضرر ۵/۱ میلیون تومانی بابت تولید هر دستگاه تندر می‌کردند. هر چند این سخن مورد توجه هیچ مقام مسوولی قرار نگرفت، اما ارائه صورت‌های مالی و برگزاری مجمع‌های عمومی‌به طور حتم این ضرر را نشان خواهد داد .با یک حساب سرانگشتی می‌توان ضرر خودروسازهای تولیدکننده تندر را محاسبه کرد. شرکت پارس خودرو سال گذشته ۲۳هزارو ۵۲۰ دستگاه و در سه ماه سال‌جاری نیز ۴هزار و ۹۸ دستگاه تندر تولید کرده است که با احتساب ضرر ۵/۱ میلیون تومانی هر دستگاه، این شرکت از ابتدای سال گذشته تا خردادماه امسال ۴۱میلیاردو ۴۲۷میلیون تومان ضرر کرده است .شرکت ایران‌خودرو نیز سال گذشته ۲۷ هزارو ۸۰۰ دستگاه تندر تولید کرده که با تولید سه ماه اول سال جاری که یک‌هزار و ۷۵۲ دستگاه بوده سرجمع ۴۴ میلیارد و ۳۲۸میلیون تومان ضرر کرده است. بنابراین صورت‌های مالی که هنوز منتشر نشده حکایت از ضرر مالی این دو شرکت از تولید تند ر ۹۰ دارد.