خودروهای داخلی به برچسب سوخت مزین شدند

مژگان میرزایی

نصب برچسب سوخت بر روی خودروهای داخلی پس از ماه‌ها تاخیر روز گذشته در شرکت سایپا اجرایی شد. طرح نصب برچسب سوخت که قرار بود در بهمن ماه سال جاری به مرحله اجرا گذاشته شود در ابتدای امر با امتناع خودروسازها مواجه شد که این امر تاخیر در اجرای این طرح را در پی داشت.

اما پس از برگزاری جلسه نهایی و به دنبال تفاهم موسسه استاندارد و وزارت صنایع و معادن بر سر معیار مصرف سوخت خودروها، خودروسازان ملزم به نصب برچسب سوخت خود از ابتدای اردیبهشت ماه شدند.

مبحث استاندارد مصرف سوخت در برنامه سوم توسعه تاکید و بر اساس ماده ۱۲۱ برنامه چهارم تنفیذ و قانونی شد و کمیته اجرایی نیز طی ماه‌های گذشته معیار مصرف انرژی را تدوین کرد. معیار تعیین شده از سوی موسسه استاندارد در ابتدای امر با مخالفت خودروسازان و انجمن خودروسازان مواجه بود که این امر موجب شد اواخر سال گذشته نشستی با حضور نمایندگانی از موسسه استاندارد، سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت، انجمن خودروسازها و وزارت صنایع بر سر الزام خودروسازها به نصب برچسب سوخت و معیار در نظر گرفته شده تشکیل شود. در این جلسه موسسه استاندارد با نمایندگان وزارت صنایع و معادن بر سر معیار مصرف سوخت به تفاهم رسیدند. پیش از این تفاهم نصب برچسب سوخت خودرو با معیار گروه G به تصویب رسیده بود که پس از تفاهم ایجاد شد. گروه G به گروه D تغییر یافت و خودروسازان نیز با این تغییر موافقت کردند.

به گفته برزگری، رییس موسسه استاندارد اقدامات لازم برای ابلاغ برچسب سوخت به خودروسازها و وزارت صنایع و معادن صورت گرفته و اگر خودروسازها از انجام آن سر باز زنند با آنها برخورد خواهد شد.

این گفته برزگری در حالی است که با اجرای این طرح ۶ محصول پرمصرف شرکت‌های خودروساز همچون پژو آردی، وانت، پیکان، وانت پیکان با موتو OHV، وانت نیسان ۲۴ درصد انژکتوری و S۲۴F انژکتوری و... که حتی موفق به کسب رتبه G نشده‌اند متوقف خواهند شد که در این میان توقف خط تولید پرتیراژترین خودروی شرکت ایران‌خودرو یعنی «روآ» آن هم در شرایطی که شرکت همچنان با بحران سال مواجه است، کمی ناممکن به نظر می‌رسد.

برچسب سوخت در هفت رده

بر اساس اعلام سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت که تعیین معیار مصرف سوخت خودروها به عهده آن واگذار شده است، طرح نصب برچسب سوخت را در هفت رده A,B,C,D,E,F,G جهت نصب بر روی خودروها در نظر گرفته که بر اساس جدول در نظر گرفته شده خودرویی که در رده G قرار می‌گیرد در گروه خودروهای پرمصرف محسوب می‌شود و خودروهایی که در رده A قرار می‌گیرد، جزو کم‌مصرف‌ترین‌ها خواهند بود و رده‌های C و D از رده‌های مناسب مصرف سوخت هستند.

استاندارد بین‌المللی برای تعیین میزان مصرف سوخت

سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت به منظور تعیین میزان مصرف سوخت خودروها استفاده از استانداردهای بین‌المللی را در دستور کار قرار داده و تست آزمایشگاهی را جایگزین تست جاده‌ای کرده است. در این روش خودروها را روی تسمه نقاله قرار داده و سرعت آنها را به ۵۰ کیلومتر در ساعت می‌رسانند. سپس مدت زمان سرعت خودرو را در این حد نگاه داشته و پس از آن سرعت خودرو را به صفر می‌رسانند و بار دیگر سرعت را بر روی تسمه نقاله به ۱۲۰ کیلومتر رسانده و مجددا سرعت به صفر بازگردانده می‌شود و پس از انجام این مراحل در نهایت ترکیبی از مصرف سوخت در این دو سرعت به عنوان معیار مصرف سوخت در سیکل ترکیبی اعلام می‌شود.

برچسب سوخت برای تمام محصولات سایپا

«از این پس خودروهای خود را با اطمینان بیشتری از ما خریداری کنید.»

این شعار جدید سایپا در حالی است که روز گذشته طی مراسمی مهرداد بذرپاش مدیرعامل این شرکت در اقدامی نمادین برچسب سوخت را روی یکی از محصولات سایپا چسباند.

وی در این زمینه به خبرنگاران گفت: در راستای مدیریت بهینه مصرف سوخت و حفاظت از منابع زیست‌محیطی و از همه مهم‌تر فراهم کردن شرایط آگاهی بالا برای مشتریان جهت خرید محصولات سایپا، اقدام به نصب برچسب سوخت روی خودروهای تولیدی خود کرده‌ایم.

وی افزود: تمامی محصولات سایپا مجوز نصب برچسب سوخت را اخذ کرده‌اند.

بذرپاش با اشاره به اینکه تنها دو محصول پراید ۱۴۱ و زانتیا جزو رده D سوخت قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: سایر خودروهای تولیدی سایپا در رده‌بندی C سوخت جای می‌گیرند.

بذرپاش خاطرنشان کرد: نصب برچسب مصرف سوخت طبق زمان‌بندی انجام‌شده براساس استاندارد یورو ۲ انجام شد.

وی با بیان اینکه معیار متوسط مصرف از هفت گروه تعیین‌شده از A تا G روی گروه وسط یعنی گروه D قرار گرفته، گفت: هر کدام از خودروها براساس معیار مصرف دارای مصرف سوخت در محدوده مصرف ۲۵درصد معیار هستند و مصرف آنها قابل‌قبول است و اگر بالاتر از این میزان باشند، از شماره‌گذاری آنها جلوگیری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: همه محصولات سایپا در محدوده ۲۵درصد معیار مصرف هستند و شرکت سایپا اولین معیارهای مصرف سوخت تعیین‌شده، محصولات پراید صبا و ریو در درجه C و سایپا ۱۴۱ و زانتیا در درجه D قرار می‌گیرند.

بذرپاش درباره دلیل تاخیر نصب برچسب سوخت بر روی خودروها گفت: نصب برچسب سوخت منوط به قرار گرفتن معیار مصرف سوخت در حد میانگین جدول طبقه‌بندی بوده است که پس از انجام مباحث کارشناسی مسوولان امر به این نتیجه رسیده‌اند که معیار مصرف سوخت خودروهای داخلی را بر اساس استاندارد یورو ۲ اروپا در حد میانگین جدول یعنی رتبه D قرار دهند و گروه خودروسازی سایپا اولین تولیدکننده است که موفق به دریافت اجازه نصب برچسب مصرف سوخت شده است. وی در ادامه افزود: این برچسب بر روی تمامی خودروها، اعم از گازسوز و بنزین‌سوز نصب می‌شود و نشان‌دهنده درجه کیفیت محصولات سایپا خواهد بود.

همچنین معاون مهندس سایپا در زمینه نصب برچسب سوخت روی محصولات سایپا گفت: به همین علت سایپا به عنوان نخستین خودروساز ایران از ابتدای اردیبهشت‌ برچسب مصرف سوخت بر روی خودروهای سواری تولیدی شرکت

نصب کرده است.

فلاحی اضافه کرد: طبق اعلام موسسه استاندارد تحقیقات صنعتی ایران و سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت، محصولات سواری گروه خودروسازی سایپا مصرف سوختی مطابق با معیارهای مناسبی از استاندارد دارند و دارای شرایط دریافت برچسب مصرف سوخت هستند.

وی گفت: براساس اعلام این سازمان، مصرف سوخت خودروهای پراید نسیم و صبا، سایپا ۱۴۱، ریو، زانتیا، مگان،‌ رونیز، ماکسیما و سرانزا در هر یکصد کیلومتر براساس استاندارد یورو ۲ در گروه B تا D قرار دارند که مطابق استاندارد ایران است.

معاون مهندسی سایپا اظهار داشت: همچنین پس از ارزیابی میزان مصرف سوخت خودروهای سواری داخلی، مصرف سوخت خودروی تندر-۰۹ ساخت پارس‌خودرو (عضو گروه سایپا) ۹/۶لیتر در صد کیلومتر اعلام شد که دارای رتبه عالی در استانداردها است.

فلاحی با اشاره به کیفیت بالا، مصرف سوخت و آلایندگی اندک سواری‌های ساخت سایپا گفت: براساس اعلام موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، این خودروها پس از تحلیل آزمون و پیمایش مسیر ۲۰هزار کیلومتری موفق شده‌اند استاندارد لازم را کسب کنند.

وی افزود: گازهای آلاینده به‌ویژه گاز CO۲ تولیدی این خودروها نیز بسیار کمتر از میزان استاندارد تعریف شده سازمان حفاظت محیط زیست کشور است.