S81 سایپا بهمن ماه به بازار می‌آید

مژگان میرزایی

دومین خودروی ملی یا به قول مسوولان شرکت سایپا، خودروی ایرانی با نام۸۱ S اواخر سال جاری به تولید انبوه خواهد رسید. با توجه به تاکید احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری مبنی بر تولید خودروی ملی کار طراحی و تولید دومین خودروی ملی در سال ۸۱ مطرح و در سال ۸۵ توسط شرکت‌های سایپا آغاز شد و به گفته مدیرعامل این شرکت این طرح پس از دو سال در سال جاری به پایان خواهد رسید.

شرکت سایپا که پس از توقف تولید پیکان در شرکت ایران‌خودرو توانست بازار داخلی را با تولید انبوه پراید در اختیار بگیرد این بار سعی بر آن دارد با طراحی و تولید ۸۱ S خودروی نزدیک به استاندارد جهانی را وارد بازار داخلی کرده و همچنین تا حدودی بتواند بازار صادراتی خود را در آینده افزایش دهد.

به گفته مسوولان شرکت سایپا

۸۱ S برخلاف خودروی ملی ایران‌خودرو که از لحاظ قیمتی بالاتر از ۱۰میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود، ارزان‌تر از تندر-۹۰ و با قیمت حدود ۸میلیون تومان به بازار عرضه می‌شود و به مرور زمان و با رسیدن به تولید انبوه این خودرو جایگزین پراید خواهد شد.

این گفته مسوولان شرکت سایپا در حالی است که شرکت ایران‌خودرو نیز پیش از آغاز تولید سمند این خودرو را جایگزین پیکان معرفی کرده بود، اما با ادامه کار و مشخص شدن هزینه‌های فراوان قیمت خودرو به گونه‌ای افزایش یافت که دیگر امکان جایگزینی آن با پیکان مقدور نبود.

به همین دلیل این‌ خودرو پس از آغاز تولید انبوه در سبد محصولات گران‌قیمت شرکت ایران‌خودرو قرار گرفت. در حال حاضر در حدود پنج‌مدل خودروی سمند بر روی مدل اولیه این خودرو توسط شرکت ایران‌خودرو طراحی و تولید می‌شود که هیچ کدام از مدل‌های تولید شده با قیمتی کمتر از ۱۲میلیون در بازار عرضه نمی‌شود.

با توجه به اینکه شرکت ایران‌خودرو به وعده خود مبنی بر تولید خودروی ملی و ارزان‌قیمت عمل نکرد، مشخص نیست که آیا شرکت سایپا می‌تواند به وعده تولید خودرویی با استاندارد جهانی و با قیمتی در حدود ۸میلیون تومان عمل کند یا خیر؟

S۸۱ در مرحله تولید اولیه

به گفته یکی از مسوولان شرکت سایپا کار طراحی و ساخت نمونه اولیه خودروی ۸۱ S در شرکت سایپا به پایان رسیده است و در حال حاضر این خودرو در مرحله تولید انبوه قرار دارد.

این مسوول آگاه همچنین در ادامه عنوان کرد: پس از آغاز تولید اولیه خودروی ۸۱ S مرحله ساخت قطعات در شرکت آغاز شده و پس از آن خودروهای تولیدی وارد مرحله تست اولیه خواهند شد.

این مقام مسوول معتقد است به دلیل اینکه خودروی۸۱ S در برنامه صادراتی شرکت سایپا قرار دارد، کلیه استانداردهای روز اروپا در آن لحاظ شده است.وی در خصوص ایمنی خودروی۸۱ S نیز می‌گوید: قابلیت نصب ایربک و ABS بر روی خودروی ۸۱ S در نظر گرفته شده، اما به لحاظ ملاحظات قیمتی این آپشن‌ها در صورت درخواست مشتری بر روی خودرو نصب می‌شود.

مدیرعامل شرکت سایپا در اولین نشست خبری خود در شرکت پایان سال‌جاری را زمان ورود این خودرو به بازار اعلام کرد، اما این مقام مسوول در این خصوص می‌گوید: تولید انبوه این خودرو پایان سال‌جاری در شرکت سایپا آغاز خواهد شد، اما به احتمال بسیار زیاد این خودرو سال آینده وارد بازار می‌شود.

S۸۱ خودرویی در کلاس B

۸۱ S خودرویی است که در کلاس B قرار دارد و بدنه آن بر روی ترکیبی از پلت‌فرم‌های ارتقا یافته این شرکت از جمله پراید و ریو طراحی شده است.

موتور ۸۱ S توسط شرکت سایپا و با کمک مرکز تحقیقات موتور آلمان EFV در حال طراحی است و این موتور با برند سایپا بر روی خودروی ۸۱ S نصب خواهد شد.

حجم این موتور جدید ۵/۱ لیتر و دارای هشت سوپاپ بوده و توانایی تولید ۸۵ اسب بخار قدرت را دارا است.به گفته مسوولان شرکت سایپا توان موتور این خودروا ،۱۵درصد نسبت به خودروی پراید بهبود یافته است. همچنین این موتور توانایی کسب استاندارد یورو ۳ برخوردار است.

از سوی دیگر تولید موتور پایه گازسوز ۸۱ S در شرکت سایپا آغاز شده و با فاصله کمی پس از تولید خودروی بنزین سوز مدل گازسوز این خودرو نیز وارد خط تولید خواهد شد.به گفته مسوولان شرکت سایپا ۸۱ S در سه مدل صندوق‌دار، پنج درب و استیشن تولید خواهد شد اما در فاز اول مدل صندوق‌دار به بازار عرضه و پس از آن مدل‌های بعدی ۸۱ S به تولید خواهند رسید.

هزینه‌های کلان برای تولید خودروی ملی

اولین خودروی ملی ایران در سال ۸۰ توسط شرکت ایران‌خودرو تولید و با نام سمند به بازار داخلی عرضه شد. تولید سمند برای شرکت ایران‌خودرو هزینه‌ای معادل ۴۰۰ میلیارد تومان در بر داشت که این شرکت جهت تامین این مبلغ ناچار به دریافت وام با تسهیلات ۲۸ درصد از بانک‌های خصوصی شد و به گفته برخی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو دولت هیچ تسهیلاتی برای اجرای پروژه ملی این شرکت در نظر نگرفت.

عدم حمایت دولت از طرح خودروی ملی در حالی است که احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری در سال ۸۵ و در مراسم افتتاح موتور ملی با تاکید بر حذف مونتاژکاری از خودروسازان خواست که سالانه ساخت دو الی سه اتاق خودرو را در دستور کار خود قرار دهند و دولت نیز از این طرح‌ها حمایت خواهد کرد. به هر روی عدم حمایت دولت از شرکت ایران‌خودرو در ساخت خودروی ملی موجب افزایش هزینه‌های تولید و در نتیجه افزایش قیمت این خودرو شد.

حال شرکت سایپا نیز پس از ایران‌خودرو سعی بر آن دارد که دومین خودروی ملی را با هزینه‌ای معادل ۱۵۰ میلیارد تومان به بازار عرضه کند.

با توجه به هزینه‌های تولید دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا می‌توان گفت هزینه تولید خودروی ملی شرکت سایپا تقریبا معادل یک‌سوم هزینه‌ای است که شرکت ایران‌خودرو برای تولید خودروی ملی خود در نظر گرفته است. با توجه به صرف هزینه کمتر از سوی شرکت سایپا این امید وجود دارد که ۸۱ S با قیمت کمتر از ۱۰ میلیون تومان به بازار داخلی عرضه و به این وسیله هدف سایپا مبنی بر تولید خودروی ملی ارزان‌قیمت محقق شود.

داستان خودروی ملی

طرح تولید خودروی ملی نخستین‌بار در سال ۷۴ در کشور مطرح شد، ولی تولید آن با تاخیر بسیار و در سال ۸۰ توسط شرکت ایران‌خودرو به نتیجه رسید. شرکت ایران‌خودرو برای تولید خودروی ملی در ابتدا روش شرکت پروتون که طراحی بدنه بر روی پلت‌فرم‌های میتسوبیشی بود را انتخاب کرد، اما به وجود آمدن مشکلاتی در این روش موجب شد که این شرکت روش خود را برای طراحی و تولید خودروی ملی تغییر دهد.

هم زمان با پیگیری شرکت ایران‌خودرو مبنی بر تولید خودروی ملی شرکت فرست اتوموتیو انگلستان طراحی نمونه اولیه خودرو بر روی شاسی و قوای محرکه پژو ۴۰۵ را برای تولید در یک شرکت تایوانی به پایان رسانده بود که با ورشکستگی این شرکت تایوانی تصمیم گرفت که طرح اولیه این خودرو را به شرکت‌هایی در ایران، آرژانتین و چین پیشنهاد کند.

پیشنهاد این شرکت انگلیسی با اقدامات اولیه برای تولید خودروی ملی در ایران همراه بود که این امر موجب پذیرش آن از سوی شرکت ایران‌خودرو شد.

طراحی شرکت فرست اتوموتیو در ایران معایب فراوانی داشت، این خودرو اتاقی به نسبت کوچک و ارگونومی متناسب با افراد قد کوتاه شرق آسیا داشت که این امر موجب شد کارشناسان مرکز تحقیقات ایران‌خودرو در کنار کارشناسان فرست اتوموتیو و بعضی کارشناسان خارجی بدنه ارگونومی و تا حدودی سیستم تعلیق را دوباره طراحی کنند.

در طرح سمند مهندسان ایران به صورت مشترک با تیمی خارجی به انجام محاسبات مهندسی خودروی سمند پرداختند، طراحی بدنه با گروه فرست اتوموتیو انگلیسی و با همکاری گروهی از مهندسان آلمان، اتریش، کره‌ای و ایران انجام شد. طراحی قالب، در کره صورت گرفت، داشبورد خودرو نیز توسط تیمی مشترک از مهندسان آلمان، اتریش و ایران طراحی شد. ساخت قالب نیز در تایوان انجام شد و در نهایت تغییراتی نیز در سیستم فنر و فرمان‌بندی خودرو به دلیل تغییر و ایجاد تعادل در نظر گرفته شد.

اما شرکت سایپا برنامه تولید خودروی ملی را در سال ۱۳۸۰ آغاز کرد، اما این برنامه در سال ۱۳۸۲ به دلایلی مانند تولید خودروی تندر-۹۰ متوقف شد. توقف تولید خودروی ملی سایپا تا سال ۱۳۸۵ ادامه داشت تا اینکه در سال ۸۵ مجددا در دستور کار شرکت سایپا قرار گرفت و مقرر شد که پروژه تولید خودروی ۸۱ S به روزرسانی شود. حال پس از گذشت دو سال از آغاز مجدد طرح شرکت سایپا از تولید این خودرو در سال‌جاری خبر داده و اظهار امیدواری کرده‌اند دومین خودروی ملی کشور بهمن ماه سال‌جاری به بازار عرضه شود.