اولین خودروی آمریکایی با موتور چینی

گروه خودرو- قوای محرکه محصولات جنرال موتورز همیشه نمادی از صنعت خودروسازی ایالات متحده بوده‌ است.

این مساله برای دهه‌ها حتی الهام‌بخش ترانه‌ها بوده تا آنجا که گروه دیک‌بوی ترانه‌ای تحت عنوان «هیچ چیز نمی‌تواند ۴۰۹ مرا اذعان کند» را برای موتورهای پرقدرت V۸ شورولت اجرا کردند یا وقتی مالکان خودروهای الدزموبیل در سال ۱۹۸۱ متوجه شدند خودروهایشان به جای موتورهای سری راکت الدزموبیل با موتورهای شورلت روانه بازار شده علیه شرکت سازنده طرح شکایت کردند. جنرال موتورز پس از مواجهه با چند مورد شکایت به علت استفاده از موتورهای برندی روی خودروهای برندی دیگری مرکزی را برای طراحی و تولید مشترک قوای محرکه ایجاد کرد و موتورها با کد و نام‌های اختصاصی نام‌گذاری شدند تا طرح شکایت‌های تازه علیه این شرکت و زیرمجموعه‌هایش ممکن نباشد.

با این حال مالکان شورولت Equinox ممکن است از دانستن اینکه قوای محرکه نصب شده زیر کاپوت این SUV به نسبت کوچک تولیدی در آمریکای شمالی، خاستگاهش هزاران کیلومتر آن‌سوتر و در چین است به غایت شگفت‌زده شوند.

چین سال گذشته میلادی ۱۲میلیارد دلار قطعه خودرو صادر کرد که به مراتب بیش از صادرات ۲میلیارد دلاری قطعات خودرو از این کشور در سال ۲۰۰۲ میلادی بود و اکثر این قطعات هم راهی ایالات متحده شد.

رشد صادرات قطعه چین به ایالات متحده مشکلات عدیده قطعه‌سازهای آمریکای شمالی را دوچندان کرده است. به عنوان مثال شرکت دلفی که سعی دارد با پشت‌سر گذاشتن بحران ورشکستگی دوباره روی پای خود بایستد با توجه به هجوم قطعه‌سازهای چینی به بازار آمریکا ناچار به تعطیل کردن چند واحد تولیدی خود شد و حتی برای افزایش قدرت رقابتی‌اش پاره‌ای از فعالیت‌های خود را به خارج از آمریکا از جمله چین منتقل کرده است.

علاوه بر این چین در زمانی نه چندان دور در آینده به صادرکننده خودروهای کامل و آماده مصرف به ایالات متحده تبدیل خواهد شد.

شرکت خودروسازی کرایسلر سال گذشته میلادی قراردادی را با شرکت خودروسازی چری چین امضا کرد که براساس آن طرف چینی متعهد به ساخت خودرویی ساب‌کامپکت شد که توسط کرایسلر طراحی شده است.

یکی از بلندترین گام‌هایی که چین برای تبدیل شدن به رقیبی تمام عیار در صنعت جهانی خودرو برداشته صدور بی‌سروصدای قوای محرکه‌ای است که روی Equinox قرار گرفته است. این اولین موتوری است که کاملا در چین تولید شده و به زیر کاپوت خودرویی آمریکایی راه یافته است.

جنرال موتورز با تولید این موتور در تاسیسات تولیدی خود در چین و البته با قطعات کاملا چینی سعی دارد در جهت کاهش قیمت تمام شده محصولات خود با اتکا به نیروی کار ارزان چین حرکت کند. با این حال این شرکت ساخت چین بودن , موتورهای نصب شده روی Equinox و خواهرخوانده‌اش تارنت ‌را نه رد کردند و نه تبلیغات پیرامونش به راه انداخت.

دفترچه راهنمایی این خودرو تصریح می‌کند ۵۵درصد قطعات و اجزا ساخت ایالات‌متحده، ۲۰درصد تولید ژاپن، ۱۵درصد از چین و مابقی از سایر کشورها است؛ اما در هیچ کجا به این واقعیت که موتور خودرو ساخت جنرال موتورز شانگهای، جوینت‌ونچر این شرکت با خودروسازی چینی است، اشاره نشده است.

موتور نصب شده روی Equinox در واقع برای استفاده در خودروهای بیوک تولیدی برای بازار چین طراحی و تولید شده بود با آغاز تولید Equinox مدل ۲۰۰۸ بود که جنرال‌موتور اقدام به تولید این قوای محرکه در تاسیسات تولیدی خود در کانادا کرد. هزینه‌ این قوای محرکه ۸۰۰ تا ۹۰۰دلار بود اما جنرال‌موتورز برای کاهش هزینه‌های تولیدی تصمیم به ساخت آن در تاسیسات خود در چین گرفت. با این تصمیم بود که Equinox به اولین خودروی واقعا بین‌المللی جنرال موتورز تبدیل شد. این خودرو موتوری ساخت ژاپن، جعبه دنده و سیستم انتقال نیروی ساخت A۱۶۱vseiki ژاپن، بدنه ساخت کانادا و تجهیزات برق تولید آمریکا را یکجا جمع کرده است.

در واقع این مهندسان شرکت ژاپن سوزوکی بودند که پیشنهاد تولید این موتور در چین را دادند، قرار شد موتورها در چین بارگیری شوند و بعد از بارگیری سیستم انتقال نیرو در ژاپن محموله در کانادا تخلیه شود.

بروز اعتصاب در چند واحد قطعه‌سازی ایالات‌متحده مدیران جنرال موتورز را بیش از پیش به سوی اجرایی کردن طرح تولید این موتور در چین هدایت کرد.

این اقدام اعتراض اتحادیه کارگران صنعت خودروی ایالات‌متحده (VAW) را به دنبال داشت که واردات قوای محرکه آماده از چین را عامل بیکار شدن تعداد بیشتری از کارکنان شاغل در این صنعت می‌دانند.

حرکت یکپارچه فعالان صنعت خودروی آمریکا در مخالفت با این تصمیم جنرال موتورز به اعتراض صرف ختم نشد. مخالفان با بررسی موتور Equinox آن را پرسروصداتر، پرمصرف‌تر، زمخت‌تر و ضعیف‌تر از همتایان تولیدی‌اش در ایالات‌متحده معرفی کردند.

همین مساله موجب شده جنرال موتوز اعلام کند طی دو سال آینده این موتور را از برنامه تولید خود حذف می‌کند اما نباید این گونه تلقی کرد که این عقب‌نشینی به منزله دست کشیدن چینی‌ها از تلاش‌هایشان برای ورود به بازار خیره‌کننده و جذاب خودرو در آمریکای شمالی خواهد بود.

صنعت خودروسازی چین با حرکت سریع خود به سوی دستیابی بر دانش روز و استفاده از جدیدترین ماشین‌آلات به دنبال تحقق این رویای دیرینه است.