ایسنا- تعرفه واردات خودرو، آخرین وضعیت تندر-۹۰، روش‌های فروش‌ خودرو، آخرین وضعیت خودروهای دوگانه‌سوز و سایت‌های خارجی، اختلاف با شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و تکنولوژی‌های به کار رفته در خودروهای گازسوز از جمله مباحثی بود که مدیرعامل ایران خودرو طی گفت‌وگوی تفصیلی به آن‌ها پاسخ داد. منوچهر منطقی، مدیرعامل ایران خودرو، درباره تعرفه خودرو و موضع‌گیری‌ها در قبال کاهش آن اظهار کرد: در حال حاضر تعرفه قطعات کامل خودرو ۶۴‌درصد است که در این میان نسبت به خودروسازان خارجی تنها ۳۰‌درصد حاشیه رقابتی داریم. این حاشیه رقابتی نیز با عوامل مختلف مثل بهر‌ه بانکی به راحتی پوشیده می‌شود، به طوری که بهره بانکی ما نسبت به خودروسازان خارجی ۱۰ تا ۱۵‌درصد بیشتر است.

وی درخصوص نکات مهمی‌که باید قبل از واردات خودرو به آنها توجه داشت، گفت: وقتی واردات انجام می‌دهیم باید در قبال آن تکنولوژی دریافت کنیم که یک عامل مهم در این میان خدمات پس از فروش سطح بالا است. در حال حاضر شاید از ۲۰ خودرو وارد شده تنها در دو مورد خدمات پس از فروش سطح بالا ارائه می‌شود، بنابراین در این مورد غفلت کرده و حقوق مشتری را با منفعت خارجی جایگزین کرده‌ایم.

او تصریح کرد: در قبال واردات باید بتوانیم سیاست بازار در مقابل بازار را اعمال کنیم یا حتی اگر نتوانستیم خودرو صادر کنیم و یا قطعات خودرو به کشور صادرکننده بدهیم.

وی در ادامه درخصوص تنوع فروش محصولات ایران خودرو یادآور شد‌: در حال حاضر فروش لیزینگی محصولات ما محدود است، ولی برنامه داریم که با تک تک شرکت‌های لیزینگ‌ قرارداد امضا کنیم تا حجمی‌از تولیدات سال آینده‌مان را به آنها اختصاص داده و در این میان تا چند روز آینده فروش لیزینگی را آغاز می‌کنیم.

او با بیان این که سعی می‌کنیم در سال آینده سهم این نوع فروش را به ۲۰ تا ۳۰‌درصد برسانیم، خاطرنشان کرد: البته هم اکنون فروش تعهدی ۴۰ تا ۵۰‌درصد فروش محصولات ما را تشکیل می‌دهد.

امسال سورن صادر نمی‌شود

مدیرعامل ایران، خودرو درخصوص صادرات سمند سورن با بیان این که به علت تقاضای بازار امسال برنامه‌ای برای صادرات این خودرو نداریم، افزود: علت عدم صادرات سمند سورن تامین بازار داخلی بود که این مساله نیز به دلیل کنترل قیمت این خودرو و تاکید وزیر صنایع و معادن در این خصوص بوده است.

به گفته‌ وی ایران خودرو حتی بخشی از خودروهایی را که برای صادرات آماده کرده بود به بازار داخل اختصاص داده است.

او درخصوص اختلاف قیمت بازار و کارخانه‌ سمند سورن و این‌که چرا این اختلاف قیمت به حدود ۴‌میلیون تومان نیز رسیده است؟ گفت: قیمت کارخانه‌ای این خودرو حدود ۱۵‌میلیون تومان است. البته بخشی از افزایش قیمت به دلیل تقاضای زیاد برای این خودرو است، ولی ما تیراژ تولید این خودرو را به روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ دستگاه رسانده‌ایم تا قیمت را واقعی کنیم؛ ضمن اینکه این اختلاف قیمت به نفع ما نیز نیست.

منطقی در پاسخ به سوالی مبنی بر تعهدات این شرکت برای تحویل تندر-۹۰ تا پایان سال خاطرنشان کرد: تحویل تعهدات تندر-۹۰ تا پایان سال بستگی به تامین قطعات دارد. ایران‌خودرو توانایی تولید در سه شیفت را دارد؛ البته شرکت رنو پارس نیز مشکلات زیادی برای تامین قطعه دارد و ما پیشنهاد دادیم که تامین قطعه به شبکه ایران خودرو و سایپا واگذار شود.

۲۰۰‌هزار دستگاه خودرو گازسوز کردیم

وی همچنین درخصوص پیشرفت کارهای دوگانه‌سوز کردن خودروها گفت: امسال برنامه دوگانه‌سوز کردن ۲۵۶‌هزار دستگاه خودرو را داریم که حدود ۲۰۰‌هزار دستگاه محقق شده است. ضمن این که تعهدات سال گذشته‌مان که حدود ۱۳۷هزار دستگاه خودرو بود نیز به طور کامل انجام شد.

منطقی درخصوص اختلافی که بین ایران خودرو و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت پیش‌آمده بود نیز اظهار کرد: مبلغی که شرکت بهینه‌سازی برای دوگانه‌سوز کردن خودروها اختصاص می‌داد، کل هزینه ما را پوشش نمی‌دهد، زیرا شرکت فوق حداکثر ۷۰۰‌هزار تومان اختصاص می‌دهد، در حالی که عملا ۶۲۵‌هزار تومان به ما پرداخت می‌شود، ولی ما معادل ۹۰۰ تا یک‌میلیون و ۳۰۰‌هزار تومان برای تجهیزات دوگانه‌سوز هزینه می‌کنیم. ضمن این‌که از کیت‌های نسل جدید و مخازنی با حجم پیمایش ۲۵۰ تا ۳۰۰‌هزار کیلومتر استفاده کرده که به هزینه‌هایمان نیز می‌افزاید.

مدیرعامل ایران‌خودرو درباره‌ کیت‌هایی که روی تولیدات این کارخانه نصب می‌شود، با اشاره به این‌که عمده محصولات ما از کیت‌های نسل چهار بهره می‌برند، افزود: تنها برای وانت باردو و پژو روآ از کیت‌های نسل دوم استفاده می‌کنیم، ولی در تولیدات پایه گازسوز این خودروها نیز از کیت نسل چهارم استفاده می‌شود؛ ضمن این که برنامه ارتقای کیت‌های نسل دوم را نیز داریم.

وی درباره این‌که آیا این امکان وجود دارد که خودروهایی که قبلا تولید شده‌اند به سیستم کیت‌های نسل چهارم مجهز شوند؟ توضیح داد: به دلیل این‌که با این کار خیلی از اجزای سیستم موتور تغییر می‌کند و موتور باید دوباره کالیبره شود، کار خیلی سختی است، ولی امکان آن وجود دارد؛ بنابراین می‌توانیم این کار را در فاز مطالعاتی قرار دهیم.

منطقی همچنین پس از اعلام مقام اولی ایران خودرو در بین ۱۰۰ شرکت برتر ایران در سال ۸۵ گفت: ایران خودرو اگر بخواهد فاصله خود را با نزدیک ترین رقیب خود حفظ کند، در سال جاری باید ۲۰ تا ۳۰‌درصد عملکردش را ارتقا دهد.

وی افزود: اگر نتوانیم این کار را انجام دهیم، مقام اولی خود را از دست می‌دهیم، زیرا با گروهی روبه‌روایم که یک سری مجموعه‌ها همراه آنها هستند که همه محصولات خود را امسال گران کرده‌اند، ولی ما قیمت محصولات‌مان را ثابت نگه داشته‌ایم و رقیبان ما با رشد فروش روبه‌رو بودند.

مشکل صادرات خودرو به سوریه تا حدودی حل شده است

وی درخصوص فعالیت‌های خارجی ایران خودرو نیز توضیح داد: سال گذشته سایت تولیدی خود را در سوریه افتتاح کردیم. البته تولید یک خودروساز با توجه به شرایط رقابتی خارج از کشور بسیار مشکل است. کار فاز دوم نیز اواخر امسال آغاز می‌شود.

او درباره مشکل صادرات خودرو به سوریه و مساله‌ای که در خصوص تعرفه پیش آمده بود نیز گفت: این مشکل تا حدودی حل شده، ولی بخشی از آن هنوز باقی مانده است، زیرا سوریه با تعرفه خودرو همانند ایران برخورد می‌کند.

منطقی با اعلام این خبر که سایت سنگال ایران خودرو تا چند روز دیگر افتتاح می‌شود، گفت: روی سایت‌های مختلف ایران خودرو نیز برنامه‌های خاصی داریم.

مدیرعامل ایران خودرو درباره‌ نصب برچسب مصرف سوخت روی خودروها نیز گفت: نصب این برچسب را هنوز آغاز نکرده‌ایم و در این زمینه پیشنهاد خود را به وزیر صنایع و معادن داده‌ایم. البته استاندارد یورو ۲ به علاوه ۵/۱۲‌درصد به قوت خود باقی و کیفیت سوخت نیز در این استاندارد لحاظ شده است. درخصوص خودروهایی که مصرف سوخت آنها خارج از استاندارد اعلام شد، نیز دو محصول قدیمی‌ما شامل پژو آردی و وانت پیکان در این دسته قرار گرفته بودند که ما آن‌ها را سال گذشته از خط تولید خارج کردیم. وی درباره نظر ایران خودرو نسبت به معیار مصرف سوخت گفت: برای خودروهای استاندارد مثل پژو ۲۰۶ که در اروپا نیز مصرف دارند، باید برچسب متعادلی به آنها تعلق گیرد، ولی این درجه‌بندی نباید به گونه‌ای انجام شود که خودروهای اروپایی به استاندارد پایینی برسند، بنابراین معیارها باید واقعی شود.