ون ارزان قیمت؛ میهمان آینده مراکز اسقاط

مژگان میرزایی

از ابتدای سال جاری و بر اساس برنامه‌های ستاد تبصره ۱۳ مبنی بر توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی کشور برنامه ورود ۱۵هزار دستگاه ون در برنامه کاری سازمان تاکسیرانی قرار گرفت. اما با گذشت بیش از نه ماه از زمان آغاز واگذاری تاکسی‌های ون به ثبت‌نام‌کنندگان تاکنون هشت‌هزار دستگاه ون وارد کشور شده که از این تعداد نیز تنها ۶هزار و ۵۰۰ دستگاه به سازمان تاکسیرانی تحویل داده شده است.

از سویی دیگر سازمان تاکسیرانی به منظور تامین تاکسی‌های ون مورد نیاز با سه شرکت سایپا، ایران‌خودرو و گروه بهمن قراردادی منعقد و مقرر شد که این سه شرکت تاکسی‌های ون مورد نیاز را برای سازمان تاکسیرانی تامین کنند اما پس از گذشت مدت زمان در نظر گرفته شده، ایران‌خودرو نتوانست به تعهدات خود عمل کند که این امر موجب به وجود آمدن مشکلاتی در برنامه واگذاری تاکسی‌های ون به متقاضیان شد.

بر اساس آمار سازمان تاکسیرانی، شرکت ایران‌خودرو از مجموع تعهدات خود تاکنون تنها هزار دستگاه ون به سازمان تاکسیرانی تحویل داده است و به دلیل اینکه نتوانسته به تعهدات خود به موقع عمل کند، این سازمان سعی بر آن دارد تامین‌کننده دیگری را جایگزین این شرکت کند.

به گفته علی‌اصغر ربیعیان، رییس سازمان تاکسیرانی کشور، علاوه بر شرکت ایران‌خودرو که از اجرای تعهدات خود باز مانده ستاد تبصره ۱۳ نیز با عدم حمایت‌های مالی مشکلاتی در اجرای برنامه واگذاری تاکسی‌های ون به کشور به‌وجود آورده است.

به گفته ربیعیان تاکسی‌های ون در ابتدا قرار بود باوام ۱۰میلیون‌ تومانی و با سود ۷ درصد به ثبت نام‌کنندگان تحویل داده شود و ستاد تبصره ۱۳ نیز به منظور اینکه بتواند سود بانکی را از ۱۲درصد به ۷ درصد کاهش دهد می‌بایست مبلغ یک‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان به حساب بانک عامل واریز می‌کرد که این طرح مدتی است متوقف مانده و به همین دلیل تحویل تاکسی‌های ون با تاخیر مواجه شده است.

ربیعیان در پاسخ به این سوال که تاکنون چه میزان وام برای تاکسی‌های ون قطعی شده است می‌گوید: برنامه ستاد تبصره ۱۳ اعطای وام به ۱۵هزار دستگاه ون بوده اما تاکنون وام هشت‌هزار و ۸۰۰ دستگاه تاکسی ون تامین شده و امیدواریم که الباقی وام‌ها تا پایان سال پرداخت شود.

ون‌های مسافرکش

اماعلاوه بر مشکلات مطرح شده در واگذاری تاکسی‌های ون بسیاری از کارشناسان همچنان معتقدند که تاکسی‌‌های ون وسیله مناسبی برای ناوگان تاکسیرانی کشور نیست و این وسیله در آینده مشکلات بسیاری را در ناوگان تاکسیرانی به وجود خواهد آورد.

ربیعیان در این خصوص می‌گوید: تاکسی‌های ون در ابتدا قرار بود تنها برای خطوطی خاص مورد استفاده قرار گرفته که ابتدا و انتهای خط شناسایی شده باشد.

اما در مرحله دوم این تاکسی‌ها برای سرویس مدارس در نظر گرفته شد که برای استفاده در این دو مقوله برنامه‌ریزی لازم پیش‌بینی نشد.

خصوصا در تهران که تاکسی‌ها برای خطوط خاص در نظر گرفته نشده و برخی از این تاکسی‌ها در حال حاضر مانند سایر تاکسی‌ها کار مسافرکشی را انجام می‌دهند که این امر موجب به وجود آمدن مشکلات بسیاری شده است.

رییس سازمان تاکسیرانی کشور معتقد است ون به تازگی وارد ناوگان تاکسیرانی شده است و اگر فرمانده مشخصی داشته باشد می‌تواند به عنوان خودروی مناسب در خطوط استفاده شود.

ربیعیان در پاسخ به این پرسش که بسیاری از کارشناسان معتقدند که تاکسی‌های ون از نظر کیفی در سطح بسیار پایینی قرار دارند اظهار داشت: انتخاب نوع تاکسی می‌بایست با میزان سرمایه‌گذاری و قیمت خودرو در نظر گرفته می‌شد تا در نرخ کرایه‌ها خیلی تاثیر نگذارد.

طبیعی است ون‌های با برند بنز و فولکس با قیمت ۲۷ تا ۳۰میلیون تومان از لحاظ کیفی و دوام در سطح بالاتری قرار دارند. اما با توجه به قیمت این ون‌ها و میزان سرمایه‌گذاری که برای تامین آنها انجام می‌شود نرخ کرایه تاکسی‌ها به میزان قابل توجهی افزایش می یابد که سازمان تاکسیرانی موافق این امر نیست.

به گفته ربیعیان کیفیت و استاندارد این خودروها توسط مراجع ذی‌صلاح تایید شده اما ماندگاری این تاکسی‌ها در خطوط با توجه به مسافری که تاکسی‌های ون جابه‌جا می‌کنند تا حدودی نگران کننده است.