کرایسلر از تویوتا الگوبرداری می‌کند

گروه خودرو - وقتی هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی سربرس طی حکمی رابرت ناردلی را به مدیرعاملی کرایسلر گمارد، دلیل انتصاب ناردلی به این سمت را تسریع روند احیای کرایسلر عنوان کرد که لااقل در آن مقطع جمله‌ای شعاری به نظر می‌رسید.

ناردلی در اولین گام اقدام به انتصاب جیمزپرس، از مدیران ارشد پیشین تویوتا موتور به عنوان معاون خود کرد. پرس بلافاصله و با تلاش برای استفاده از تمامی ظرفیت‌های کارکنان کرایسلر سعی کرد در راستای تحقق وعده‌ای که مدیران سربرس داده بودند، حرکت کند. هفته گذشته بود که سربرس در دیدار با مدیران نمایندگی‌های کرایسلر از طرح اصلاح برنامه تولید این شرکت پرده برداشت که در چارچوب آن تولید تعدادی از ۲۴خودرویی که هم‌اکنون در تاسیسات این شرکت روی خط تولید قرار دارند، متوقف شده و با حذف هشت خودرو چند محصول جدید جایگزین آنها خواهد شد.

پرس همچنین از تصمیم خود برای یکپارچه کردن ساختار فروش شرکت و اعطای نمایندگی فروش به شرکت‌های کوچک‌تر و تفکیک مسوولیت فروش محصولات برندهای مختلف زیرمجموعه‌های کرایسلر خبر داد.

آنچه پرس در موردش سخن می‌گفت، در واقع فاز دوم طرح نوسازی ساختار این شرکت است که از حدود ۱۲ماه قبل شروع شده و در ضمن اجرای آن تاکنون ۷۰۰هزار دستگاه از ظرفیت تولید کرایسلر کم شده و نزدیک به ۲۰هزار تن از کارگران این شرکت بازخرید شده‌اند.

پرس پس از پایان این نشست به خبرنگاران گفت: حجم شرکت را متناسب با نیاز بازار تنظیم می‌کنیم.

وی افزود: تلاش خواهد شد کرایسلر به شرکتی کوچک اما کارآمد با بازدهی بالای نیروی کار تبدیل شود.

قربانی کردن منافع کوتاه‌مدت

استراتژی جدید بازاریابی و فروش مورد نظر پرس دقیقا همان چیزی است که کرایسلر به آن نیاز دارد اما اجرایی کردن آن کار ساده‌ای نخواهد بود و چالش جدی بر سر راه مدیران جدید این شرکت تلقی می‌شود.

کرایسلر باید از شر محصولات مشابهی که تحت برندهای مختلف عرضه می‌شوند، راحت شود و در مقابل خودروهایی کوچک، کم‌مصرف و به نسبت ارزان را روانه بازار کند. این طرح مخاطرات خاص خود چون کاهش سهم کرایسلر از بازار و محروم شدن خریداران از خودروهایی را که مدنظرشان بوده است، به همراه دارد.

پرس با درس‌هایی که از دوران فعالیتش در تویوتا گرفته به دنبال کاهش تعداد مدل‌های تولیدی و هدایت منابع مالی آزاد شده ناشی از کاهش تعداد محصولات روی تولید محصولات جدید منطبق با سلیقه مشتریان است.

پایان دادن به خطاها

کرایسلر در چارچوب طرح جدید به دنبال محدود کردن مدل‌ها از یک سو و افزایش کیفیت آنها از دگر سو است اگر همه مدل‌های مشابه خط تولید این شرکت حذف شوند نزدیک به ۶۰۰‌هزار دستگاه دیگر از ظرفیت تولیدی کنونی شرکت کم می‌شود و سهم کرایسلر از بازار داخلی آمریکا از ۱۳ درصد به حدود ۹درصد کاهش خواهد یافت.

با این حال پرسی ادعا دارد اعمال این استراتژی به منزله کاهش سهم کرایسلر و کاهش ظرفیت تولید نیست. او می‌گوید: کرایسلر در حال برنامه‌ریزی برای عرضه ۵/۲میلیون دستگاه خودرو در سال است که نه تنها از تولید ۱/۲میلیونی سال ۲۰۰۷ کمتر نیست که رشدی در خور توجهی نیز خواهد داشت.

راهی طولانی

یکی از گام‌هایی که کرایسلر برای کاهش هزینه‌های خود و فعال‌تر کردن واحد فروش برمی‌دارد کاهش تعداد نمایندگی‌هایش به میزان ۳۰درصد است. در‌حال‌حاضر این شرکت ۳۶۰۰ نمایندگی فروش دارد که محصولات همه برندهای زیرمجموع کرایسلر را زیر یک سقف به خریداران بالقوه عرضه می‌کنند.

استراتژی فروش مورد نظر پرس چیزی شبیه ساختار واحد فروش تویوتا است او به جای نمایندگی‌های متعدد و چسبیده به هم خواستار سازماندهی تعداد محدودتری از نمایندگی‌های فروش با نیروهایی متخصص‌تر و کارآمدتر است. این بدان معنا است که کرایسلر قصد دارد با الگوبرداری از تویوتا در مسیر احیا گام بردارد.

این الگوبرداری فقط به استراتژی فروش محدود نمی‌شود. مدیران کرایسلر با تاکید بر لزوم افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید مدت‌ها است که حرکت در این مسیر را آغاز کرده‌اند.