ستاد تبصره 13 مختار است

حمیدرضا بهداد

در حالی که ستاد تبصره ۱۳ برای تامین نیاز ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی کشور قرار است ۵هزار دستگاه اتوبوس شهری وارد کند، ظاهرا بزرگ‌ترین تولیدکننده وسایل حمل‌و‌نقل عمومی کشور؛ یعنی ایران‌خودرو دیزل به نحوی این موضوع را پذیرفته است. عکس: حمیدجانی‌پور

چرا که رضا عاصم نخجوانی، مدیرعامل این شرکت اعتقاد دارد وزارت کشور و همچنین ستاد تبصره (۱۳) به هر دلیلی، حاضر به عقد قرارداد جدید با ایران‌خودرو دیزل مبنی بر تولید و تحویل وسایل حمل‌و‌نقل عمومی از جمله اتوبوس نبوده و این موضوع، حق طبیعی مراجع مذکور است.

وی که روز گذشته در کنفرانس خبری برنامه و فعالیت‌های شرکت متبوعش را تشریح می‌کرد، ضمن بیان این مطلب که وزارت کشور و ستاد تبصره (۱۳) به عنوان دو مرجع اصلی تامین وسایل حمل‌و‌نقل عمومی بوده و طرف قرارداد خودروسازان هستند، اظهار داشت: این دو مرجع مختار هستند که با خودروسازها اعم از داخلی و خارجی قرارداد امضا کرده و نیاز خود را به واسطه آنها تامین کنند.

بنابراین مثلا ایران‌خودرو دیزل نمی‌تواند یک طرفه در این زمینه عمل کند. نخجوانی در عین حال افزود: البته ما معتقدیم اگر به توان تولید داخل تکیه کرده و به خودروسازان داخلی اعتماد کنند، متضرر نخواهند شد؛ چرا که روند کمی و کیفی خوبی را پشت‌سر گذاشته‌ایم.

مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل در حالی از توان تولید داخل سخن به میان آورد که نگاهی به برنامه تولید امسال این شرکت و میزان تحقق آن، نشان‌دهنده عقب‌ماندگی شرکت مذکور از برنامه تولید است.

به گفته وی، ایران‌خودرو دیزل به دلیل برخی مشکلات، برنامه تولید امسال خود را تعدیل و به ۲۰هزار دستگاه در کل تا پایان سال رسانده، در حالی که هنوز این تعدیل برنامه در آمار رسمی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران لحاظ نشده است.

این شرکت تا پایان دی‌ماه سال جاری، ۱۴هزار و ۷۵۵دستگاه خودروی تجاری و عمومی تولید کرده است.

۲۰درصد تولید برای صادرات

اما در حالی که وزارت کشور و ستاد تبصره ۱۳ از سرباز زدن ایران‌خودرو‌دیزل نسبت به تعهدات خود مبنی بر تحویل اتوبوس‌های تحت قرارداد به ناوگان حمل و نقل عمومی سخن می‌گویند، نخجوانی از اختصاص ۲۰درصد از کل تولید سالانه محصولات این شرکت به صادرات خبر داد. وی گفت: ایران‌خودرو دیزل هم‌اکنون به کشورهایی چون، ترکمنستان و سنگال، اتوبوس صادر و به تازگی نیز قراردادی با مسوولان حمل و نقل سودان امضا کرده است که طی آن باید ۱۴۰۰دستگاه اتوبوس را در عرض ۳سال به این کشور آفریقایی صادر کند.

نخجوانی ادامه داد: این که می‌گویند ایران‌خودرو دیزل باید از صادرات خود کاسته و به تعهدات خود در داخل عمل کند، در کل حرف درستی است؛ ولی این را هم باید در نظر گرفت که به هر حال، ما یک بنگاه اقتصادی بوده و صادرات بخش مهمی از کار است که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد.

کیفیت را با ارائه آپشن‌ها بسنجید

از دیگر مواردی که وزارت کشور نسبت به آن اعتراض دارد، بحث کیفی اتوبوس‌های تولیدی،ایران‌خودرو دیزل است. به اعتقاد این وزارتخانه اتوبوس‌های تولیدی ازکیفیت خوبی برخوردار نیستند.

نخجوانی در این زمینه با بیان اینکه محصولات شرکت متبوعش از لحاظ کیفی روند رو به رشدی را طی امسال داشته‌ ‌است، تصریح کرد: نمرات منفی اتوبوس‌های تولیدی ما، نسبت به سال گذشته پایین‌تر آمده و به منفی ۱۲۵رسیده است. از طرفی میزان کیفیت را باید با میزان قیمت و نوع آپشن‌‌ها و امکانات درخواستی سنجید. هرچند که منکر وجود مشکلات کیفی در محصولات خود نیستیم.

تحریم‌های بی‌تاثیر

مدیرعامل ایران‌خودرودیزل تاثیر تحریم‌ها و مشکلات بانکی و عدم گشایش اعتبار را نیز ناچیز خوانده و دلیل بروز تاخیر در تامین قطعات برخی محصولات شرکت را به خاطر افزایش تقاضا در بازارهای اروپا که منابع تامین‌کننده ایران‌خودرو دیزل محسوب می‌شوند، می‌داند.

اتوبوس ملی و هیبریدی

تولید محصولی با نام اتوبوس ملی چندی است که در دستور کار ایران‌خودرو دیزل قرار گرفته و مدیرعامل این شرکت اعتقاد دارد با تولید این محصول وابستگی به شرکت‌های خارجی قطع خواهد شد. این در حالی است که به گفته وی ۶۰-۵۰ درصد از قوای محرکه اتوبوس مذکور، داخلی بوده و مابقی نیاز باز هم باید از طریق خارجی‌ها تامین شود. نخجوانی در این زمینه افزود: در حالت کلی، ۶۰درصد قطعات اتوبوس ملی تولید داخل خواهد بود اما سعی ما بر این است که توان تولید خود را در مورد قوای محرکه افزایش دهیم.

وی همچنین در مورد اتوبوس هیبریدی اظهارنظرداشت که طرح تولید این محصول هم‌اکنون در شرکت تحقیقات موتور ایران‌خودرو در حال بررسی است، بسنده کرد.

۱۰۰۰دستگاه ون تحویل می‌دهیم

نخجوانی در مراسم روز گذشته همچنین از تحویل حدود ۵۰۰دستگاه خودروی ون غزال به وزارت کشور خبر داده و تاکید کرد: تا پایان سال‌جاری در مجموع ۱۰۰۰دستگاه از این خودرو را تحویل و در صورت استقبال عمومی تولید میزان بیشتری از ون غزال را در دستور کار خود قرار خواهیم داد.

تولید بنز سواری متوقف نشده است

اما حدودا ۳ماه از تولید خودروی سواری مرسدس بنز در شرکت تاپ خودرو که زیرمجموعه ایران‌خودرو دیزل به حساب می‌آید، می‌گذرد در حالی که اخیرا شایعاتی مبنی بر توقف تولید این محصول به گوش می‌‌رسید.

نخجوانی در این زمینه با تکذیب توقف کامل تولید مرسدس بنز سواری در تاپ‌خودرو تصریح کرد: مشکلاتی مبنی بر عدم تامین به موقع قطعات CKD این محصول وجود دارد؛ اما به نحوی نیست که تولید آن را کاملا متوقف کرده باشد. از طرفی ما تمامی موارد اداره تولید این خودرو را به شرکت ایران‌خودرو دیزل واگذار کرده‌ایم چون محصولی سواری و بنزین‌سوز به حساب می‌آید.