خبرگزاری فارس- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: همزمان با کاهش تعرفه واردات خودرو از ۹۰ به ۷۵‌درصد وزارت صنایع و معادن و وزارت بازرگانی برای واردات خودروهای دارای قیمت متوسط برنامه‌ریزی کنند.

سید محمود ابطحی درخصوص کاهش تعرفه واردات خودرو گفت: انحصاری کردن بازار اتومبیل در کشور نه به نفع تولید‌کننده است و نه به نفع مصرف‌کننده. وی تصریح کرد: تعرفه بالای واردات خودرو، تولید‌کننده را در حاشیه امنی قرار می‌دهد، به گونه‌ای که خودروساز دیگر به دنبال بهبود کیفیت، خدمات پس از فروش، دادن سرویس‌های مناسب و به موقع به مشتری نیست و مشتری نیز قدرت انتخاب آنچه می‌خواهد را ندارد.

وی افزود: کاهش تعرفه واردات به‌خصوص برای اتومبیل‌های کلاس C و B‌ که بتواند بازار رقابتی داخلی را گرم کند، کاری بسیار اصولی است.

ابطحی یادآور شد: واردات این اتومبیل‌ها سبب خواهد شد خودروسازان داخلی که از رانت‌های پنهان و آشکار دولتی بسیاری برخوردارند، به فعالیت‌های خود تحرک بخشیده و وارد عرصه رقابت شوند. وی تاکید کرد: لازم است با یک شیب ملایم در جهت کاهش تعرفه واردات خودرو حرکت کرده و تعرفه را به حد متعادل برسانیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: اگر امروز ناگهان تصمیم گرفته شود تعرفه واردات اتومبیل حذف شود، صنعتی که فاقد مزیت نسبی است، قیمت تمام شده‌اش بالاست و کیفیت در آن با مشکل مواجه است به شدت دچار آسیب خواهد شد همین‌طور مجبور است زیان‌های غیرقابل تصوری را بپذیرد و چه بسا دچار توقف شود.

وی بر این اساس کاهش نرخ تعرفه را مثبت ارزیابی کرد و افزود: تعرفه واردات خودرو باید به حدی برسد که اگر روزی ایران به سازمان تجارت جهانی پیوست، صنعت دچار مشکل نشود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مجلس با خودروسازان برای کاهش تعرفه مذاکره‌ای داشته است یا خیر اظهار داشت: خودروسازان نه تنها با کاهش تعرفه موافق نیستند که به شدت افزایش تعرفه را دنبال می‌کنند زیرا مایلند در حاشیه‌ای امن هر طور که می‌خواهند، تولید‌کنند.

وی با تاکید بر این که مجلس باید حقوق مصرف‌کننده را در کنار تولید‌کننده در نظر بگیرد، یادآور شد: پیشنهاد نمایندگان برای کاهش تعرفه، رساندن این نرخ به ۶۰‌درصد بوده است اما در مذاکرات کمیسیون تلفیق تعرفه به ۷۵‌درصد رسید.

عضو کمیسیون صنایع در عین حال ابراز امیدواری کرد نرخ تعرفه در صحن علنی مجلس همان ۶۰‌درصد به تصویب برسد.

ابطحی در پاسخ به این پرسش که کاهش تعرفه همواره با واردات خودروهای لوکس همراه بوده است، گفت: وزارت بازرگانی با حمایت وزارت صنایع ضوابطی را اتخاذ کنند که ورود اتومبیل به سمت واردات خودروهای دارای رنج قیمتی متوسط برود.