ایسنا- تا زمانی که مرکز تست جاده‌ای در کشور نداشته باشیم، محال است که بتوانیم طراح خودرو شویم.

بهروز مشهدی، مدیر پروژه مرکز ملی آزمون جاده‌ای خودرو، ضمن بیان این مطلب افزود: در کشور مدت‌ها است که بحث احداث یک مرکز آزمون ملی جاده‌ای می‌شود؛ اما احداث آن مستلزم در اختیار داشتن زمینی با مساحت لازم برای آن است که سازمان گسترش و نوسازی صنایع و خودروسازان قرار است، روی آنها سرمایه‌گذاری کنند، اما متاسفانه اراده تصمیم‌گیری برای واگذاری زمین هنوز به وجود نیامده است. وی با اشاره به اینکه تا زمانی که چنین مرکزی ایجاد نشود خودروهای ساخت داخل به صورت یکپارچه نمی‌توانند تست شوند، افزود: ۱۰۰‌سال پیش خودروسازان مطرح دنیا چنین مراکزی را احداث کرده‌اند و با توجه به تولید سالانه یک‌میلیون دستگاه خودرو در کشور هنوز چنین مرکزی در کشور نداریم.

به گفته وی، در‌حال‌حاضر تست‌های جاده‌ای کشور بسیار محدود و عملا غیر‌استاندارد است، زیرا عموما برای این کار طراحی نشده‌اند و جواب تست‌ در آنها چندان قابل اعتماد نیست.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل وجود مراکز معتبر تست خودرو در کشورهای پیشرفته است که خودروهای صادراتی آنها به کشورهای دیگر تا ۱۰۰‌هزار کیلومتر تضمین می‌شود. وی با اشاره به برخی تست‌های خودرو که در خارج از کشور انجام می‌شود، اظهار کرد: درست است که باید تست خودرو متناسب با شرایط آب و هوایی و جاده‌ای کشوری که خودرو یاد شده در آن قرار دارد، انجام شود، ولی عموما برخی تست‌ها که در داخل توانایی انجام آنها نیست، در کشورهای اروپایی مثل انگلیس و آلمان انجام می‌شود. به گفته مشهدی، یک مر کز آزمون جاده‌ای نیاز به مکانی بزرگ دارد. به عنوان مثال برای تستCOAST DOWN (تستی که در آن خودرو با آخرین سرعت رها می شود تا بایستد) به یک جاده دو کیلومتری صاف نیازست و تست سرعت به یک جاده بزرگ با طول ۱۲ کیلومتر لازم دارد و بعد از این‌که خودرو روی جاده‌ها تست شدند، بلافاصله باید در آزمایشگاه‌ها از نظر مرتبه و آلایندگی آزمون شوند. او با بیان این‌که هم‌اکنون امکانات آزمون تست برخورد خودرو در کشور وجود ندارد، افزود: در آزمون جاده‌ای قرار است چنین تستی انجام شود و این تست فقط شامل تست برخورد نیست، بلکه تست‌هایی از قبل تست ایمنی کمربند، صندلی و خیلی تست‌های دیگر را نیز شامل می‌شود که یکی از آنها تست مخازن CNG هنگام برخورد است.