پایان دوران یکه‌تازها

گروه خودرو- اگر فکر می‌کنید سریع‌ترین خودروی جهان الزاما گران‌ترین هم هست راه به خطا رفته‌اید. در حالی که تا قبل از ۱۳ سپتامبر سال ۲۰۰۷ میلادی باور شما قرین به صحت بود.

در آن روز یک دستگاه شلبی آئرو با شرکت در آزمونی که برای اثبات توانمندی‌های این خودرو ترتیب داده شده بود با دستیابی به سرعتی معادل ۴۱۱ کیلومتر در ساعت رکورد قبلی سرعت خودروهای سواری را شکست. آزمون هیجان‌انگیز سرعت برای تعیین حداکثر سرعتی که شلبی قادر به کسب آن است در یکی از بزرگراه‌های عمومی ایالت واشنگتن آمریکا ترتیب داده شده بود و برای سنجش حداکثر سرعتی که شلبی‌آئرو به آن دست یافته از جدیدترین فناوری‌ها استفاده شد.

شلبی آئرو در سه مرحله به میانگین سرعت ۴۱۱ کیلومتر در ساعت دست یافت تا نامش به کتاب رکوردهای گینس راه پیدا کند.

ناظران بر این آزمون حداکثر سرعت این خودرو را با استفاده از سیستم مکان‌یاب ماهواره‌ای (GPS) که شرکت سنجش اطلاعات دوترون سوئیس بر روی آن نصب کرده بود، مشخص شد.

در آن روز پرهیجان شلبی آئرو موفق شد رکورد قبلی سرعت که متعلق به بوگاتی ویرون ۶/۱میلیون دلاری بود را بشکند. شرکت سازنده آئرو ادعا دارد که این محصول قادر است به سرعتی بالاتر از این نیز دست پیدا کند. آزمایش انجام شده بر روی این محصول در تونل باد سازمان تحقیقات هوا- فضا ایالات متحده (NASA) نشان داد چنانچه راننده آئرو شهامت کافی داشته باشد این محصول قادر است رکوردی بالاتر را هم به ثبت برساند.

جرود شلبی، مدیرعامل شرکت شلبی تاکید دارد هدف از تولید آئرو صرفا به وجود آوردن فضایی برای افزایش تولید محصولات این شرکت کوچک بوده که دست‌اندرکار تولید و عرضه محصولات سفارشی برای خریداران خاص است. او شرکتش را در سال ۲۰۰۰ میلادی با سرمایه‌ای نیم میلیون دلاری که در صنعت خودرو سرمایه‌ای اندک تلقی می‌شود، تاسیس کرد.

شلبی می‌گوید: آئرو تولید شده تا مردم نام شلبی را بشنوند، نمی‌توان انتظار داشت خریداران حاضر به پرداخت ۶۰۰هزار دلار برای خرید خودرویی شوند که اسمش را هم نشنیده‌اند.

وی می‌افزاید: برای تولید آئرو هزینه سنگینی را متحمل شدیم اما به گمان من این هزینه ارزشش را داشت.

این مرد ۳۹ ساله که در گذشته‌ای نه چندان دور قهرمان مسابقات کارتینگ بوده تا پیش از آن که در صدد تحقق رویای خود برآید به مدت ۱۳ سال در یک شرکت تولید محصولات طبی کار می‌کرد. او در سایه موفقیت‌هایی که در شغل قبلی خود به دست آورده بود و با اتکا به سرمایه‌ای که از راه تولید و عرضه محصولات طبی کسب کرده بود شرکت جدیدش که به ظاهر می‌رود تا به رقیبی برای غول‌های صنعت تولید خودروهای مجلل و گران قیمت تبدیل شود، را بنیان نهاد.

چرخ‌های داغ

اولین نمونه تولیدی شلبی آئرو ‌که دومین محصول شرکت شلبی است قبل از آزمون ۱۳ سپتامبر در صحرای نوادا مورد آزمایش قرار گرفته بود.

جرود برای آزمودن محصول شرکتش نقطه‌ای پرت و دور افتاده به فاصله ۶۵ کیلومتری لاس‌وگاس را انتخاب کرده بود. او که پیش از آن بوگاتی ویرون را هم آزموده بود با هیجان پشت رل دستپخت شرکتش قرار گرفت.

موتور آئرو ‌با ۱۱۸۳ اسب بخار قدرت زیر پایش به غرش درآمد و همین که پایش را از روی کلاج برداشت اسب سرکش با سرعتی باور نکردنی به حرکت درآمد.

این محصول توانست تنها در سه ثانیه از حال سکون‌ به سرعت یک‌صد کیلومتر در ساعت برسد.

یکی از دلایل این شتاب عالی وزن کمتر آئرو‌ در قیاس با ویرون است. مهندسان شرکت شلبی با کوچک‌تر کردن موتور و حذف سیستم چهار چرخ متحرک توانستند خودرویی سبک را تولید کنند.

اگر چه بوگاتی ادعا دارد ویرون سلطان جاده‌های بین شهری و مرکب راحت معابر درون شهری است لیکن آئرو با قیمتی در حدود ۳۵درصد قیمت ویرون می‌تواند همین ادعاها را داشته باشد.

این خودرو به همان اندازه که در جاده‌ها با سرعت و قدرت حرکت می‌کند در معابر شهری نرم است.

پس از اولین آزمون آئرو نخستین کاری که انجام شد تست دمای لاستیک‌ها بود. لاستیک‌ها داغ داغ بودند اما نه آنقدر داغ که نگران کننده باشد.

طراحان این خودرو امیدوارند در سایه تائید رکوردهای برجای مانده از این خودرو بتوانند زمینه فروشش به آن دسته از علاقه‌مندان خودروهای مجلل که اکنون در زمره خریداران ویرون هستند را فراهم آورند. ظهور آئرو نشان داد که دوران یکه‌تازی غول‌های خودروسازی که زمانی در مسیر تولید خودروهای تخصصی تک و تنها بودند به سر آمده است.