گروه خودرو - کمیسیون تلفیق بودجه مجلس طبق روال سال‌های گذشته بار دیگر رقمی را برای تعرفه واردات خودرو در نظر گرفته که مشخص نیست، این رقم در صحن علنی مجلس نیز رای نهایی را کسب کند یا خیر؟ تعرفه ۷۵درصدی برای واردات خودرو هر چند مورد توافق تمامی اعضای کمیسیون تلفیق بودجه بوده، اما تجربه سال‌های گذشته نشان داده که رقم تعرفه به خصوص برای واردات خودرو تا رسیدن به صحن علنی مجلس و تصویب نهایی بندهای بودجه، دچار تغییر و تحولات اساسی می‌شود.

در این فاصله کوتاه افراد موثر و همچنان ذی‌نفعان و متضررین از کاهش تعرفه به طور حتم ساکت نخواهند بود و لابی‌گری خود را برای کاهش یا ثبات رقم مذکور به کار خواهند گرفت. اما افراد موثری که موافق افزایش تعرفه واردات خودرو هستند، در این بین تلاش وافری برای ثبات تعرفه ۹۰درصدی و عدم کاهش آن خواهند کرد.

از جمله خودروسازها که به ظاهر همیشه طرفدار کاهش تعرفه واردات هستند و توانایی‌های خود را به رخ عالم و آدم می‌کشند، اما در عمل توجیهی برای کاهش نمی‌بینند.

حال کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، تعرفه واردات خودرو را از ۹۰ به ۷۵درصد تغییر داده است.

هر چند نظر نایب رییس مجلس هفتم تعرفه ۶۰درصدی بوده، اما به هر حال کمیسیون تلفیق به کاهش تعرفه تا ۷۵درصد رای مثبت داد. این در حالی است که سال گذشته نیز این کمیسیون رقم ۸۵درصد را در نظر داشت که در صحن علنی مجلس همان تعرفه سال ۸۴ به تصویب رسید. ظاهرا در سال گذشته نیز خودروساز‌ها از مخالفان اصلی کاهش تعرفه واردات خودرو بودند اما خبر کاهش تعرفه واردات خودرو همیشه با اظهار نظر مخالفان و موافقانی همراه است که ظاهرا صدای مخالفان بیشتر شنیده می‌شود.

موافقان کاهش تعرفه واردات خودرو نیز تنها درخواستشان این است که مسوولان با نگاهی به کشورهای همسایه مزایای کاهش تعرفه را نصیب کشور ما نیز کنند. همچون کشور ترکیه که با استفاده از ابزار بازار آزاد، صادرات خودرو را از مرز ۲۰میلیارد دلار گذراندند. این در حالی است که صادرات خودرو در کشور ما با وجود حمایت‌های قطعی و فراوان دولت از این صنعت حتی از مرز ۳۰۰میلیون دلار نیز فراتر نرفته است.