توقف 13هزار و 500دستگاه تاکسی دوگانه‌سوز

مژگان میرزایی

هفته‌های گذشته و با افزایش سرما و افت فشار گاز، مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه‌ طی خبری اظهار داشت که دوهزار دستگاه اتوبوس گازسوز در حال تردد در سطح کشور به دلیل افت فشار گاز و مشکل تامین سوخت آنها غیرفعال شده‌اند. این خبر در حالی از سوی بیژنی اعلام شد که از ابتدای سال جاری و با اجرای برنامه‌های ستاد تبصره ۱۳ شماره‌گذاری خودروهای عمومی منوط به دوگانه‌سوز بودن آنها شد که این امر بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌هایی همچون تامین جایگاه‌های مورد نیاز CNG در کشور مشکلات بسیاری برای ناوگان حمل و نقل عمومی کشور به وجود آ‌ورده است.حال پس از گذشت یک هفته از خبر توقف دوهزار دستگاه اتوبوس گازسوز شهری و همزمان ورود موج سوم سرما و تعطیلی کلیه جایگاه‌های سوختگیری CNG در کشور تاکسی‌های CNG سوز نیز با مشکل سوخت‌گیری مواجه شده‌‌اند که این امر غیرفعال‌شدن برخی از تاکسی‌های در حال تردد کشور را در پی داشته است.

حسین تیموری کرمانی، رییس سازمان تاکسیرانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه افت فشار گاز موجب به وجود آمدن مشکلات بسیاری برای سوخت‌گیری تاکسی‌ها شده است، اظهار داشت: با ادامه روند مشکل سوخت‌گیری تاکسی‌های CNG سوز بیش از ۱۳هزار و ۵۰۰دستگاه تاکسی طی روزهای آینده غیرفعال خواهند شد.

در ابتدای اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین، شرکت پخش و پالایش برای خودروهای عمومی سهمیه مازاد در نظر گرفت، اما این سهمیه در مرحله دوم و به دلیل نصب مخازن باقی خودروهای عمومی به نصف کاهش یافت، در این مرحله سهمیه تاکسی‌ها به صورت روزانه ۱۳‌لیتر و در مجموع ماهانه ۴۰۰لیتر در نظر گرفته شد که این روش با آغاز فصل سرما مشکلات بسیاری را برای دارندگان این‌گونه تاکسی‌‌ها به وجود آورده است.

تیموری در این خصوص می‌گوید: قطع مراکز سوختگیری CNG موجب شده که تاکسیداران به ناچار به استفاده از بنزین آن هم روزی ۱۳ لیتر روی آورند که این موجب طولانی‌ شدن صف‌های جایگاه‌های بنزین شده است.

از سوی دیگر با اجرای طرح دوگانه سوز کردن خودروهای با مصرف بیش از ۶ لیتر در سیکل ترکیبی دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی در اولویت قرار گرفت و شرکت‌های خودروساز موظف شدند که خودروهای عمومی را با تجهیزات کیت و کپسول به تاکسیداران تحویل دهند.

تیموری در پاسخ به این پرسش که آیا در حال حاضر تمام تاکسی‌های تحویل داده شده به مخازن CNG مجهز هستند یا خیر، اظهار داشت: بسیاری از تاکسی‌های تحویل داده شده هنوز مخازن آنها نصب نشده است و به این تاکسی‌ها نیز همان سهمیه تاکسی‌های دوگانه سوز تحویل می‌شود.

LPG سوزها مشکل سوخت ندارند

بیش از CNG سوز کردن تاکسی‌‌ها طرح LPG کردن خودروهای عمومی در برنامه کاری دولت قرار گرفت و در حال حاضر تعداد قابل توجهی از خودروهای عمومی مجهز به مخازن LPG که از اواخر سال ۷۴ به این نوع سوخت مجهز شدند، در تهران تردد می‌کنند.

به گفته بسیاری از کارشناسان، خودروهای LPG سوز با مشکلات کمتری مواجه هستند و سوختگیری آنها با وجود افت فشار گاز در حال حاضر بدون مشکل انجام می‌شود.

به گفته تیموری هم‌اکنون ۱۵هزار دستگاه از تاکسی‌های در حال تردد به سیستم LPG و ۱۳هزار و ۵۰۰ دستگاه نیز به سیستم CNG مجهز هستند که برای این تعداد خودروی LPG سوز تنها ۶ جایگاه و برای خودروهای CNG نیز ۱۷ جایگاه سوختگیری وجود دارد.

رییس سازمان تاکسیرانی تهران معتقد است، بهترین نوع سوخت برای دوگانه‌سوز کردن خودروها سوخت LPG است. خودروهای LPG با توجه به نوع پیمایش و میزان مطلوبیتی که برای موتور دارد، بهتر از CNG است. این در حالی است که وزارت نفت و دولت موافق اجرا کردن طرح LPGسوز کردن خودروها نیستند.

طرح نوسازی تاکسی‌ها متوقف شد

رییس سازمان تاکسیرانی تهران در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرنگار ما با اشاره به اینکه علاوه‌بر مشکل سوخت تاکسی‌های CNG‌سوز در حال حاضر نوسازی و گسترش ناوگان تاکسیرانی نیز برای سازمان تاکسیرانی مشکل‌ساز شده است، اظهار داشت: طرح گسترش ناوگان تاکسیرانی در سال ۸۵ هنوز محقق نشده است و از مجموع تعهدات سال گذشته سه‌هزار و ۸۵۰دستگاه تاکسی باقیمانده که هنوز به این سازمان تحویل داده نشده است. همچنین تاکنون هیچ برنامه‌ای برای سال ۸۶ اعلام نشده و این در حالی است که سال ۸۶ رو به اتمام است.

از سویی دیگر، براساس برنامه ستاد تبصره۱۳ شرکت‌های خودروساز موظفند تا پایان سال مالی ۸۶ بیش از یکصدهزار دستگاه تاکسی فرسوده را نوسازی کنند و با وجود آنکه تنها ۵ماه تا پایان سال مالی ۸۶ باقی‌مانده است، تاکنون خبری درخصوص اجرایی کردن این طرح و واگذاری تاکسی به ثبت‌نام‌کنندگان اعلام نشده است. تیموری در پاسخ به این پرسش که طرح نوسازی در حال حاضر در چه مرحله‌ای قرار دارد، اظهار داشت: طرح نوسازی نیز مانند طرح گسترش ناوگان حمل‌ونقل عمومی متوقف شده و تاکنون در این زمینه اقدامی انجام نشده است، تنها از تیر ماه اسامی برخی از ثبت‌نام‌کنندگان را اعلام کرد، اما پس از آن کاری از پیش نرفت و سایت نوسازی نیز به صورت کامل متوقف شده است.

به اعتقاد تیموری تاخیرهای به وجود آمده در نوسازی ناوگان حمل‌ونقل به شرکت‌های خودروساز ارتباطی ندارد، بلکه ستاد تبصره۱۳ باید در این زمینه پاسخگو باشد.