گروه خودرو- مصاحبه خبرگزاری ایسنا با حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر ناطق نوری، رییس بازرسی دفتر مقام معظم رهبری که در حاشیه دومین نمایشگاه بین‌المللی قطعات و مجموعه‌های خودرو صورت گرفت، در خور توجه بود، چرا که در این مصاحبه ناطق نوری ضمن انتقاد به عملکرد ستاد تبصره ۱۳ مبنی بر گازسوز کردن تمامی خودروهای تولیدی، تصمیم این ستاد را نامتعادل و منجر به گرفتاری مردم خوانده است. رییس بازرسی دفتر مقام معظم رهبری تصمیم ستاد تبصره ۱۳ را بدون اعمال نظرات کارشناسی و همچنین انجام محاسبات دقیق خوانده و عنوان کرده است که نباید تنها به گازسوز کردن خودروها اکتفا کرد، بلکه بهترین شیوه این است که از ترکیبی از سوخت‌های خودرو مانند بنزین و گاز در کشور استفاده شود. وی افزوده است: اگر چنین روشی را در پیش بگیریم در مواقع بروز مشکل می‌توان هر کدام از این سوخت‌ها را جایگزین یکدیگر کرد، البته این کار نیز نواقصی دارد که باید برطرف شود.

وی از جمله مشکلات گازسوز کردن خودروها را عدم توجه به منابع اولیه و همچنین شرایط اقلیمی نقاط مختلف کشور دانسته و اظهار داشته است: به عنوان مثال مردم آن دسته از مناطقی که سرمای شدید سبب افت گاز مصرفی آنها می‌شود با مشکلات عدیده‌ای جهت تامین سوخت گاز خودروی خود روبه‌رو هستند. البته از مشکلات فنی خودروهای گازسوز نیز که سبب کاهش سرعت و قدرت و توان موتور می‌شود نیز نباید غافل ماند. به هر حال هر کاری را ابتدا باید با انجام کلیه محاسبه‌ها به مرحله عمل رساند. ناطق نوری با اشاره به اینکه اگر در زمینه احداث جایگاه‌های CNG برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد مشکلی پیش نخواهد آمد، تصریح کرده است: وقتی تصمیم می‌گیریم که همه خودروها را گازسوز کنیم، باید به این مساله نیز توجه داشته باشیم که آیا توانایی تامین گاز مورد نیاز در این زمینه را داریم و آیا در این مورد با بحران مواجه نخواهیم شد؟ درست است که مالکان خودروهای دوگانه‌سوز به علت قیمت پایین گاز نسبت به بنزین، این سوخت را برای مصرف ترجیح می‌دهند، ولی کمبود جایگاه‌های CNG مشکلات زیادی را برای آنها به وجود آورده است. رییس بازرسی دفتر مقام معظم رهبری همچنین با تاکید بر اینکه باید خودروسازان را وادار به تولید کرده و واردات را کنترل کنیم، آورده است: معنی ندارد به دلیل برخی مسائل مانند، کمبود جاده‌های کشور، خودروسازان را از افزایش تولید منع کرده و تولید آنها را کاهش دهیم، بلکه بهتر است با کنترل واردات، فضای رقابت‌ها را برای خودروساز داخلی فراهم کرده تا همواره خودروساز ما رقیبی برای خود ببینید و در جهت ارتقای کیفیت تولید خود تلاش کند و ضمن بالا بردن تولید، صادرات را نیز افزایش دهد.

ناطق نوری همچنین در جریان بازدید خود از نمایشگاه، به مشکلات قطعه‌سازان نیز اشاره کرده و گفته است: یکی از مشکلات قطعه‌سازان داخلی این است که در برخی بخش‌ها مانند، LPG سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی و کلان انجام داده و تولید هم می‌کنند، اما به یکباره، سیاست عوض شده و مثلا CNG جای LPG را می‌گیرد که به گفته برخی از آنها ۴۰ تا ۵۰میلیارد تومان هم ضرر می‌کنند. این در حالی است که باید به نحوی برنامه‌ریزی شود، اگر سیاست و رویه کار عوض شد، یا دولت ضرر‌های حاصله را بپردازد یا اینکه تدریجی خطوط تولید را تغییر داده و فکری به حال افراد سرمایه‌گذار بکنند. در غیر این صورت، این صنعتگر است که زمین خواهد خورد.