قطعه‌سازان چشم به راه محرابیان

حمید‌رضا بهداد

دومین نمایشگاه بین‌المللی قطعات و مجموعه‌های خودرو روز گذشته در حالی افتتاح شد که علی اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن به رغم اعلام قبلی مسوولان برگزار کننده در این مراسم حضور نیافت و ظاهرا به دعوت نمایندگان مجلس برای تشریح موفقیت‌ها و مشکلات سهمیه‌بندی بنزین به ساختمان بهارستان رفته بود. این در حالی است که شرکت‌های خصوصی حاضر در این نمایشگاه تدارک نسبتا خوبی برای حضور محرابیان و گفت‌وگو با وی در مورد مشکلات و معضلات بخش خودرو و قطعه‌سازی در نمایشگاه روز گذشته دیده بودند که متاسفانه اجرایی نشد. عکس: حمید جانی‌پور

اما دومین نمایشگاه بین‌المللی قطعات و مجموعه‌های خودرو میزبان مهمانان دیگری از اهالی خودرو و قطعه‌ساز بود که از برجسته‌ترین آنها می‌توان به منطقی، مدیرعامل ایران‌خودرو، قلعه‌بانی مدیرعامل سایپا و رجال، رییس انجمن قطعه‌سازان اشاره کرد.

رجال، رییس انجمن قطعه‌سازان به عنوان اولین سخنران این افتتاحیه با بیان اینکه صنعت قطعه‌سازی کشور، مانند کودکی نوپا بوده و نیازمند حمایت و کمک از سوی مسوولان است، گفت: با وجود تمام مشکلاتی که این صنعت با آنها دست به گریبان است، ولی همیشه سعی ما بر این بوده که دست خودروسازان را در زمینه تامین به موقع قطعات خالی نگذاریم. وی افزود: با اینکه استراتژی ما در سال ۸۶-۸۵ تکیه بر صادرات است؛ ولی باز هم تامین نیاز داخل را سر لوحه اهداف خود قرار داده و صادرات را بر این موضوع ترجیح داده‌ایم.

رجال با اشاره به اینکه هم اکنون از لحاظ سطح کیفی، به نقطه مثبتی رسیده‌ایم، تصریح کرد: از نشانه‌های پیشرفت ما در صنعت قطعه‌سازی، تاسیس شبکه فروش قطعات خودرو شرکت رنو در ایران است که نشان دهنده اعتماد این خودروساز معتبر اروپایی به قطعه‌سازان داخلی بوده و از سویی دیگر حکایت از روند صعودی پیشرفت و توسعه در این زمینه دارد. وی ادامه داد: هنگامی که با مسوولان شرکت رنو درباره درصد تامین قطعات از داخل، رایزنی می‌کردیم، یکی از اعضا به ما پیشنهاد داد در صورت کمبود قطعه می‌توانیم روی قطعات تولیدی در روسیه و رومانی جهت جبران کمبودهای احتمالی حساب کنیم که البته بنده به عنوان نماینده قطعه‌سازان به مسوولان رنو اطمینان دادم که مشکل حادی در این زمینه به‌وجود نخواهد آمد. رییس انجمن قطعه‌سازان همچنین عنوان کرد: در حال حاضر ۷/۵۲درصد از قطعات خودروی تندر-۹۰ ساخت داخل است. وی در مورد مشکلات قطعه‌سازان گفت: ما نیز مانند خودروسازان داخلی با مشکلات مالی که عمدتا ناشی از مسائل بانکی و موارد مربوط به دریافت وام با بهره کم است، روبه‌رو بوده‌ایم که در این زمینه نیازمند همکاری و مساعدت مسوولان صنعتی کشور هستیم. رجال همچنین در مورد برگزاری نمایشگاه قطعات خودرو و مسائل مربوط به آن تصریح کرد: به‌رغم مزیت‌های بسیار زیاد این نمایشگاه، برگزاری آن، ایرادهایی نیز داشته که از جمله آنها می‌توان به زمان نامناسب برگزاری آن اشاره کرد. چراکه محدوده زمانی ۲۷ الی ۳۰آذر، شاید برای قطعه‌سازان و شرکت‌های خصوصی داخلی، زمان مناسبی باشد اما مسلما این شرایط برای شرکت‌ها و قطعه‌سازان خارجی که در آستانه آغاز سال نو میلادی قرار داشتند و تعطیلات کریسمس را پیش رو دارند، به هیچ عنوان، شرایط مناسب و خوبی نبود و عدم حضور آنها در این نمایشگاه تاثیر منفی داشته است.

قطعه‌سازی گام نخست جهانی شدن

منوچهر منطقی، مدیرعامل ایران‌خودرو نیز که در مراسم افتتاحیه نمایشگاه حضور داشت با اشاره به اینکه، هم‌اکنون همکاری و تعامل مثبت و خوبی میان خودروسازان و قطعه‌سازان داخلی وجود دارد، گفت: همین همکاری‌ ما بود که سبب شد چندی پیش خط تولید پژو پارس را در مصر افتتاح کنیم. زیرا قبل از حضور ایران‌خودرو در مصر، این قطعه‌سازان بودند که با مسوولان صنعتی این کشور به تفاهماتی در زمینه همکاری‌های مربوط به صنعت قطعه‌سازی رسیدند و ما نیز در ادامه موفق به احداث سایت تولید پژوپارس در مصر شدیم.

وی افزود: ایران‌خودرو از سال ۷۵، تصمیم گرفت که به سمت خودروساز شدن پیش رفته و ۱۰سال بعد نیز، روند جهانی شدن را آغاز کند که به طور مسلم، اگر تا به حال به چنین اهدافی در این زمینه رسیده‌ایم، نباید نقش قطعه‌سازان را در آن نادیده گرفت. منطقی ادامه داد: ما فاصله ۲۰ساله میان سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۹۰ را برای جهانی شدن صنعت خودرو کشور در نظر گرفتیم که اگر به هدف خود نائل شویم، حتی نسبت به خودروسازان خارجی و مدت زمانی که آنها صرف جهانی شدن کرده‌اند نیز جلو هستیم. مدیرعامل ایران‌خودرو، با بیان اینکه تا سال ۱۳۸۸، یک میلیون و ۲۰۰هزار قطعه در کشور تولید خواهد شد، تاکید کرد: از این رقم، یک‌میلیون قطعه بازار داخل، ۲۰۰هزار قطعه باقیمانده نیز به صادرات اختصاص خواهد داشت.

وی عنوان کرد: در بهمن ماه امسال جلسه مشترکی را با قطعه‌سازان کشور خواهیم داشت که طی آن استراتژی پیش روی خود را تدوین می‌کنیم. زیرا هدف ما، صادرات ۲۵۰هزار خودرو در سال ۱۳۹۰ بوده و برای آن نیازمند پیشرفت و توسعه صنعت قطعه‌سازی هستیم. وی با اشاره به اینکه، جهانی شدن صنعت خودرو بدون جهانی شدن صنعت قطعه ممکن نیست، تصریح کرد: از جمله نشانه‌های جهانی شدن روند کاهش قیمت تمام شده محصولات است که آن نیز رابطه مستقیم با ارزان‌سازی تولید قطعه دارد؛ چرا که انتظار مصرف‌کننده، از خودروساز، کاهش هر چه بیشتر قیمت است. مدیرعامل ایران‌خودرو افزود: هم‌اکنون گردش پولی که در صنعت قطعه‌سازی دنیا، جریان دارد، ۶۷۵ میلیون دلار است؛ در حالی که سهم ما حدودا ۴میلیارد تومان بوده که به اعتقاد بنده با تلاش بیشتر می‌توان این رقم را به ۲۰میلیارد تومان رساند. منطقی با تاکید بر اینکه همکاری‌ها با شرکت‌های خارجی مانند پژو، یک فرصت است، گفت: قطعات و محصولات تولیدی این گونه شرکت‌ها از کیفیت و تکنولوژی بالایی برخوردار است. بنابراین وقتی ما تحت نظارت و آموزش آنها، تولید می‌کنیم، می‌توانیم از لحاظ کیفی و فنی، خود را بالا بکشیم که این موضوع برای ما که داعیه جهانی شدن و توسعه صادرات را داریم، امری حیاتی است؛ چرا که هم‌اکنون سهم ما از صادرات قطعه زیر ۵۰۰میلیون تومان است که این کافی نیست. وی مشکلاتی مانند گرانی تولید محصول در داخل، هزینه‌های حمل‌ونقل، کافی نبودن مشوق‌های صادراتی و همچنین، کمبود وام‌های با بهره کم را موانع رشد و توسعه صنعت خودرو و قطعه کشور دانسته و تاکید کرد: امیدواریم وزارت صنایع و معادن در جهت رفع این موانع به ما کمک کند. مدیرعامل ایران‌خودرو در پایان، ارتقای سطح تکنولوژی و بهبود کیفیت و بهره‌وری را دو وظیفه اصلی قطعه‌سازان عنوان کرد و افزود: البته پیشرفت‌های قطعه‌سازان در این زمینه قابل توجه است؛ ولی کافی نیست.

مجبور به تولید پراید هستیم

اما احمد قلعه‌بانی هم دیگر سخنران مراسم افتتاحیه نمایشگاه قطعات خودرو بود. وی با ابراز رضایت از میزان تعامل و همکاری قطعه‌سازان با شرکت سایپا، گفت: استراتژی سایپا، داخلی‌سازی ۸۰درصد از قطعات محصولات پرتیراژ خود بود که با کمک قطعه‌سازان توانسته‌ایم نه تنها به این هدف نائل شویم، بلکه در برخی خودروها مانند پراید و نیسان نیز تا ۹۵درصد تولید قطعه را داخلی‌سازی کرده‌ایم که این نتیجه همراهی و همکاری قطعه‌سازان در زمینه تولید قطعات موردنظر از لحاظ سطح کمی و کیفی و همچنین تحویل به موقع آنها است. مدیرعامل سایپا با اشاره به اینکه در حال ساخت خودروی ۸۱ هستیم، تاکید کرد: این محصول نیز که به همت سایپا و قطعه‌سازان، تولید خواهد شد، خودرویی کاملا ایرانی بوده و هدف ما از تولید آن عرضه به بازارهای داخل و خارجی است. قلعه‌بانی همچنین در مورد استراتژی سایپا، در آینده گفت: برنامه ۵سال ما از سال ۸۵ تا ۹۰، تنوع محصول است و قصد داریم با پراید، به بازار ۳۰۰میلیونی کشورهای عربی راه پیدا کنیم که این جزو برنامه‌های ما تا سال ۱۴۰۴ است. وی با بیان اینکه به دلیل تقاضای بالای بازار، مجبور به تولید پراید هستیم، تصریح کرد: برنامه ما در مورد این خودرو، کاهش سال به سال تولید آن بود که متاسفانه به علت تقاضای بالا، باید تولید آن را ادامه دهیم. حتی قرار بود، تولید تندر-۹۰ را در خط تولید پارس‌خودرو، به جای پراید جایگزین کرده و تولید تندر-۹۰ را افزایش دهیم که باز هم این امر میسر نشده و تولید پراید حتی از برنامه نیز، پیشی گرفت. وی تاکید کرد: برنامه تولید پراید برای سال آینده ۶۰۰هزار دستگاه است که ۲۰۰هزار دستگاه، سهم صادرات و ۴۰۰هزار دستگاه به بازار داخل اختصاص دارد. قلعه‌بانی همچنین اظهار داشت: توقع ما از قطعه‌سازان داخلی، برابری میزان صادرات با میزان قطعات اختصاص یافته به بازار داخل است که برای رسیدن به این انتظار همیشه سعی کرده‌ایم تعهدات خود را نسبت به قطعه‌سازان انجام دهیم تا با مشکلات مالی روبه‌رو نشویم و مانعی در برابر مسیر توسعه و پیشرفت آنها به جود نیاید. وی ادامه داد: هم‌‌اکنون سقف‌ نهایی پرداخت‌های ما به قطعه‌سازان زیر ۶۰ روز است. مدیرعامل سایپا در پایان از عرضه موتور پایه‌ گازسوز این شرکت با آبشن‌های جدید طی سال‌ آینده خبر داد. دومین نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودرو و صنایع وابسته از روز گذشته در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران دایر شده‌است و به مدت ۳روز نیز ادامه خواهد یافت. در این نمایشگاه ۴۱۰ شرکت قطعه‌ساز داخلی و ۱۲۰قطعه‌ساز خارجی حضور دارند.

شرکت سایپا بدهی به قطعه‌سازان ندارد

احمد قلعه‌بانی، مدیرعامل شرکت سایپا در حاشیه این مراسم به برخی سوالات خبرنگاران پاسخ داد که در ذیل می‌آید:

آقای قلعه‌بانی سایپا ۱۳۲ قرار بود در نیمه دوم سال‌جاری به بازار عرضه شود که این امر تاکنون محقق نشده، این خودرو چه زمانی وارد بازار خواهد شد؟

تولید این خودرو در شرکت سایپا شروع شده و با افتتاح خط تولید آن توسط وزیر صنایع و معادن وارد بازار خواهد شد.

در حال حاضر فروش نقدی دو خودروی ریو و زانتیا در نمایندگی‌های مجاز شرکت سایپا متوقف شده، فروش نقدی این دو محصول از چه تاریخی آغاز خواهد شد؟

تولید زانتیا و ریو به دلیل به وجود آمدن برخی مشکلات بانکی و تامین قطعات با مشکل مواجه شده بود که در‌حال‌حاضر این مشکلات برطرف شد و طی چند روز آینده فروش نقدی این دو خودرو آغاز خواهد شد.

تولید خودروی S۸۱ که خودروی ملی سایپا نامیده می‌شود از چه زمانی آغاز خواهد شد و این خودرو با چه قیمتی به بازار عرضه می‌شود.

در‌حال‌حاضر ساخت قالب و تجهیزات این خودرو در حال اجرا است و تولید آن در نیمه دوم سال ۸۷ آغاز و با قیمتی معادل قیمت پراید به بازار عرضه خواهد شد.

میزان بدهی شرکت سایپا به قطعه‌سازان چقدر است؟

میزان بدهی شرکت سایپا به قطعه‌سازان صفر است و براساس قراردادی که با قطعه‌سازان منعقد شده است، مطالبات آنها پرداخت می‌شود.