ایران‌خودرو از تولید «روآ» ضرر می‌کند

آقای سرائی‌نیا خارج از بحث تندر-۹۰، همه‌ساله در فصول پایانی سال، شاهد رکود قیمت خودرو بودیم در حالی که امسال نه تنها این رکود، مشاهده نشد، بلکه قیمت فراتر نیز رفت. دلیل آن چیست؟

من به صراحت می‌گویم، قیمت محصولات ایران‌خودرو، مصوب سال ۸۵ بوده و به هیچ وجه خودروهای خود را گران نکرده‌ایم. این تفاوت قیمتی هم که مشاهده می‌کنید، مربوط به تحولات بازار است و ما نقشی در آن نداریم. یعنی ایران خودرو به واقع هیچ‌نقشی در افزایش قیمت محصولات خود ندارد؟

ببینید به هر حال تعدادی از محصولات ما را مشتریان علاقه دارند با آپشن‌های مختلف خریداری کنند که این امر نیازمند نصب یکسری امکانات روی خودرو است که بالاخره هزینه دارد و بر قیمت تاثیر می‌گذارد، ولی غیر از این موارد ما نقشی در گرانی خودرو نداشته‌ایم.

از طرفی این را نیز صادقانه می‌گویم، ایران خودرو علاقه‌ای به افزایش قیمت ندارد. خود بنده دستور مستقیم از آقای منطقی دارم که تمام توان خود را برای جلوگیری از افزایش قیمت محصولات شرکت به کار گیرم.

شما می‌گویید از شخص آقای منطقی برای کنترل قیمت دستور مستقیم دارید؛ در حالی که ایشان در مراسم واگذاری سمند سورن، بارها تاکید کرد که قیمت این خودرو تنها ۵/۱میلیون تومان از سمند سال LX بیشتر است. سمند سال LX هم‌اکنون در بازار، ۵/۱۵میلیون تومان قیمت دارد؛ در حالی که سورن، حول و حوش ۱۹میلیون تومان معامله می‌شود. به نظر شما این؛ یعنی کنترل قیمت؟

البته بنده هنوز هم معتقدم که ایران خودرو به وعده‌اش در این مورد عمل کرده است؛ چرا که اگر قیمت کارخانه‌ای LX و سورن را در نظر بگیریم، باز هم ما عامل گرانی سمند سورن نیستیم و در این زمینه هم بازار مقصر است.

یعنی عامل ۴میلیون تومان اختلاف قیمت سورن با LX، فقط بازار است؟

من بعید می‌دانم که این رقم اختلاف وجود داشته باشد. از طرفی چون در ابتدای مسیر واگذاری سورن و ورود این خودرو به بازار هستیم، این مساله وجود دارد. اگر کمی صبر کنیم تا تیراژ تولید سورن بالا رود، این مساله نیز حل خواهد شد. ما نیز در حال حاضر، سرعت تولید را بالا برده‌ایم و تمامی تعهدات مرحله اول خود را تا ۲ماه آینده انجام خواهیم داد. ما در مرحله اول حدود ۲۵۰۰متقاضی برای سورن داشتیم که تاکنون کمتر از نصف این رقم را واگذار کرده‌ایم.

به نظر شما راهکار جلوگیری از این افزایش قیمت‌ها چیست؟

اگر مسوولان نظارتی کشور اجازه دهند، تعیین قیمت خودرو در اختیار خودروساز و بازار باشد، در آن صورت، قیمت‌ها تنظیم خواهد شد.

شاید باور نکنید؛ ولی هم‌اکنون برخی از محصولات ما مانند پژو روآ در حاشیه ضرر قرار دارند؛ در حالی که ما از اسفند ۸۵، قیمت را بالا نبرده‌ایم؛ چون که دردسر برای خودمان درست می‌شود. پول این اختلاف قیمت میان کارخانه و بازار را هم واسطه‌ها می‌خورند. گرانی‌هایی که هم‌اکنون در بازار خودرو محسوس است، بر عهده آنها است. حتی نمایندگی‌های ما هم از این بابت سود نمی‌برند!

دلیل اختلاف قیمت میان خودروهای بنزین‌سوز و دوگانه‌سوز چیست؟

ببینید نصب وسایل مربوط به سیستم سوخت‌رسانی گاز، روی خودروهای دوگانه‌سوز، حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان هزینه دارد. در گذشته، دولت یک یارانه ۷۷۰هزار تومانی برای این کار اختصاص داده بود و چندی پیش این یارانه حذف شد بنابراین آن موقع هم ما ۴۰۰هزار تومان از هزینه دوگانه‌سوز کردن خودروها را خودمان پرداخت می‌کردیم.

درست است که دولت یارانه مربوط را حذف کرد؛ ولی هزینه‌هایی که شما برای دوگانه‌سوز کردن خودروها، صرف کردید از منابع دیگری برایتان جبران شد. پس دیگر نمی‌توان گفت که در این زمینه ضرر کردید، یا هزینه اضافی را متقبل شده‌اید.

بله. درست است، هزینه‌های صرف‌شده ما در این زمینه به واسطه منابع دیگری از سوی دولت جبران شد؛ ولی باز هم به اندازه ضرر ما نبود. البته با این شرایط منطقی است که هزینه نصب کیت و مخزن را از مشتری بگیریم.

آقای سرائی‌نیا مشتریان در اکثر مواقع از نمایندگی‌های ایران‌خودرو و نوع برخورد و عملکرد کارکنان آنها شکایت دارند. آیا فکری به حال این موضوع کرده‌اید.

به هر حال عملکرد نظارتی بر نمایندگی‌ها داریم، در صورت بروز تخلف چند بار به آنها تذکر می‌دهیم. اگر اصلاح شدند که هیچ و اگر نه با آنها قطع رابطه خواهیم کرد. دوست ندارم این را بگویم، ولی این را هم بدانید که امسال با بیش از ۳۰نمایندگی قطع رابطه کرده‌ایم.

برخی از مشتریان تندر - ۹۰ در تماس با دفتر روزنامه از این موضوع شاکی هستند که خودروی تحویلی، آنها از برخی وسایل جانبی مانند کیسه آچار برخوردار نبوده یا حتی در موردی دیگر، یکی از صاحبان تندر - ۹۰ مدل E۲ بیان می‌کرد، خودروی وی در هر ۱۰۰کیلومتر ۱۱لیتر بنزین می‌سوزاند. شما تایید می‌کنید؟

ببینید تاکنون گزارش و شکایتی در این زمینه به بنده نرسیده است؛ ولی اگر این چنین است به دفتر خود من مراجعه کنند تا رفع مشکل شود. در مورد میزان مصرف سوخت تندر - ۹۰ هم با توجه به اینکه این خودرو، گارانتی داشته و مصرف سوختش معین است، اگر مشکلی وجود داشته باشد، به صورت رایگان رفع خواهیم کرد.

به تازگی در لیست خودروهای تولیدی ایران‌خودرو، پژو ۴۰۵ با موتور جدید مشاهده می‌شود. این موتور جدید تاثیری روی قیمت دارد یا خیر؟

البته بنده خیلی از ماهیت آن اطلاع ندارم و تا آنجایی که مطلع هستم، یک سری آپشن‌های جدید، روی موتور این خودرو نصب شده است. در واقع حدود ۱۰قطعه بر آن اضافه شده است. البته خیلی هم در این مورد، قیمت را گران نکرده‌ایم.

وضعیت فروش نقدی شما چگونه است؟

فروش نقدی ما کماکان ادامه دارد. ما نزدیک ۲ماه است هر هفته فروش نقدی داریم.

افزایش ارزش یورو تا چه حد روی قیمت محصولات شما تاثیر داشته است؟

افزایش بهای یورو بر قیمت قطعات و در نتیجه قیمت خودرو، تاثیر داشته است. اتفاقا یکی از مواردی که سبب رسیدن ما به حاشیه ضرر شده، همین موضوع است. البته ایران‌خودرو یک سری گزارش‌ها را در این زمینه تهیه کرده و به مسوولان وزارت صنایع ارجاع داده است تا فکری به حال آنها کنند.

منظورتان از جمله «فکری به حال آنها کنند» افزایش قیمت مصوب خودرو در وزارت صنایع است؟

به هر حال ما تنها به این وزارت گزارش مالی خود را داده‌ایم؛ چون اگر تعیین قیمت خودرو با کار کارشناسی شده صورت بگیرد، مصرف‌کننده سود می‌برد؛ در حالی که طبق شرایط فعلی، نه ما سود می‌بریم نه مشتریان.

خودروهای بنزی که به تازگی در خط تولید شرکت ایران‌خودرو قرار گرفته است؛ قرار است با چه قیمتی به بازار عرضه شود؟

بهتر است جواب این سوال را از مدیرعامل تجاری و فروش این خودرو بپرسید. البته نه اینکه از قیمت آن خبر نداشته باشم، ولی به خاطر آنکه اطلاعات کامل را به دست آورید و زحمات ایشان با صحبت‌های بنده زیر سوال نرود، بهتر است از مسوول مربوطه سوال کنید.

گروه خودرو- بخش اول گفت‌وگوی «دنیای اقتصاد» با علی‌اصغر سرایی‌نیا، مدیر فروش و بازاریابی ایران‌خودرو بیشتر حول مسائل و مشکلات تولید تندر-۹۰ در شرکت ایران‌خودرو بود. سرایی‌نیا در این گفت‌وگو ضمن ناپسند خواندن فروش نقدی تندر-۹۰ تا پایان سال‌جاری به این نکته اشاره کرد که اولویت اول شرکت ایران‌خودرو، متقاضیانی است که پس از ثبت‌نام این خودرو هنوز موفق به دریافت آن نشده‌اند. وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر پیشنهاد جایگزینی محصولات ایران‌خودرو به جای تندر-۹۰ تاکید کرده است که محصولات این شرکت کیفیتی برتر نسبت به تندر-۹۰ داشته و چیزی از این خودرو کم ندارد. اما قسمت دوم مصاحبه به افزایش قیمت محصولات ایران‌خودرو در بازار اشاره داشته و، وی با ذکر این موضوع که ما خودرو را گران نکرده‌ایم، شرکت متبوعش را از هر گونه اتهامی مبنی بر افزایش قیمت تمام شده محصولات مبرا ساخته است.

هر چند که سرانی‌نیا معتقد است ایران‌خودرو در گرانی‌های اخیر بازار، دستی نداشته و قیمت محصولاتش همان مصوب اسفند ۸۵ است، اما با وجود مشکلات اخیر در رابطه با واردات قطعه از یک سو و گرانی یورو نیز از سوی دیگر، کمی بعید به نظر می‌رسد که ایران‌خودرو، این مشکلات و تغییر و تحولات را در قیمت تمام شده محصولات خود اعمال نکرده و سود خود را در نظر نگرفته باشد، حتی اگر مدیر فروش این شرکت ادعا کند در تولید برخی محصولات، با حاشیه ضرر روبه‌رو هستند.

قسمت پایانی گفت‌وگوی دنیای اقتصاد با علی‌اصغر سرانی‌نیا، مدیر فروش ایران‌خودرو که به تحولات قیمت خودرو در بازار مربوط است، در ذیل می‌آید.