خودروی اسلامی چیست؟

دنیای اقتصاد- به گفته منوچهر منطقی، توافقات اولیه با سازمان کنفرانس اسلامی برای هدایت این پروژه (تولید یک خودرو با برند مشترک کشورهای اسلامی) توسط ایران خودرو به عمل آمده است و این خودرو تا سال ۲۰۱۱ با قیمتی بین ۶ تا ۸ هزار یورو به بازار خواهد آمد. منطقی طی نشست خبری اظهار داشت:

خودروی اسلامی، سال ۲۰۱۱ در بازار

حمیدرضا بهداد

مارس ۲۰۰۸ طرح خودروی اسلامی توسط اعضای گروه D۸ تصویب و اجرا خواهد شد.

منوچهر منطقی، مدیرعامل ایران‌خودرو که روز گذشته در کنفرانس خبری با حضور خبرنگاران خارجی و داخلی در زمینه طرح خودروی اسلامی سخن می‌گفت، با بیان این مطلب افزود: نیمه دوم ماه ژانویه نشستی با حضور نمایندگان سازمان کنفرانس اسلامی و همچنین برخی از مسوولان صنعت خودروی ترکیه و مالزی، به میزبانی ایران‌خودرو برگزار خواهد شد که طی آن به بررسی نکات باقیمانده درارتباط با ساخت خودروی اسلامی خواهیم پرداخت. وی ادامه داد: پس از بررسی‌های انجام شده، تا اسفند ماه سال‌جاری، مطالعات خود را تکمیل و در ماه مارس ۲۰۰۸، استارت اجرای طرح مذکور زده خواهد شد.

منطقی با بیان اینکه هدف‌ از طرح خودروی اسلامی توسعه همکاری‌های صنعتی و اقتصادی میان کشورهای اسلامی است، تصریح کرد: در همه جای دنیا اتحادیه‌‌های مختلف، در کنار یکدیگر برای ارتقا و توسعه واحدهای صنعتی، طرح‌های مشترک را با یکدیگر اجرا می‌کنند.

به همین دلیل نیز سازمان کنفرانس اسلامی جهت پیشرفت و توسعه صنعتی کشورهای عضو، طرحی را به نام مگاپروژه، در سال ۲۰۰۶ مطرح کرد که هدف از آن، طراحی و تولید در بخش‌های مختلف صنعتی از جمله خودرو است که طبق بررسی‌های صورت گرفته، سران سازمان به این نتیجه رسیدند که ایران‌خودرو می‌تواند رهبر بخش خودرو این طرح لقب گیرد.

وی تاکید کرد: کار گروهی نیز در این زمینه تشکیل شد که وظیفه آن، بررسی مزیت‌ها و امکانات کشورهای اسلامی جهت تقسیم وظایف است.

مدیرعامل ایران‌خودرو در پاسخ به سوالی مبنی بر اقتصادی بودن یا نبودن این طرح و همچنین هزینه اجرای آن گفت: به طور مسلم، هر طرحی که پیشنهاد و اجرا می‌شود، توجیه اقتصادی دارد؛ چرا که اگر این‌گونه نباشد، اصلا قابلیت اجرا نخواهد داشت. میزان هزینه تخمین‌زده شده برای طرح خودرو اسلامی نیز، ۲۰۰ الی ۵۰۰میلیون دلار است. منطقی در مورد اسم این خودرو نیز تصریح کرد: چون تولید این خودرو، طرح مشترک میان کشورهای عضو D۸ محسوب می‌شود، بنابراین تصمیم‌گیری برای نام آن نیز، منوط به نظر همه اعضا است که تاکنون در این زمینه مصوبه‌ای نداشته‌‌ایم.

وی با اشاره به اینکه برداشت غلطی از نام خودروی اسلامی شده است، تاکید کرد: همگان بر این تصورند که این خودرو با توجه به اعتقادات و افکار اسلامی طراحی خواهد شد. در حالی که منظور ما از واژه اسلامی ارائه برندی مشترک از سوی کشورهای مسلمان به بازار خودرو است منطقی با بیان اینکه خودروی اسلامی در سال ۲۰۱۱ به بازار خواهد آمد، گفت: سعی ما بر این است که تکنولوژی و امکانات این خودرو، با انتظاری که مشتریان در سال ۲۰۱۱ از یک خودرو دارند، همخوانی داشته باشد و محصولی به روز را به بازار عرضه کنیم. از طرفی اینکه برند این خودرو مربوط به کشورهای اسلامی است، دلیل بر آن نیست که از تکنولوژی و تجربیات کشورهای غربی و اروپایی بهره نگیریم چرا که هدف ما ارائه محصول به روز و با کیفیت است تا بتوانیم آن را به بازارهای جهانی نیز صادر کنیم که برای اعتلای این هدف مسلما نیازمند مشاوره و کمک شرکت‌های خودروساز غربی دنیا هستیم. وی در مورد میزان استقبال کشورهای اسلامی از این طرح تصریح کرد: هم‌اکنون کشورهای اسلامی استقبال خوبی از این طرح داشته‌اند که از میان آنها می‌‌توان به ترکیه و مالزی به عنوان دو خودروساز مطرح در منطقه اشاره کرد؛ البته ما نیز منتظر درخواست آنها هستیم تا تقسیم وظایف هرچه زودتر صورت گیرد.

وی همچنین در مورد سایت‌های تولید خودروی مذکور و مراکز تامین قطعات، تشریح کرد: این موضوع نیز بستگی به تصمیم‌گیری اعضا در نشست نیمه دوم ژانویه دارد. البته در حالت کلی ما ۳منطقه را برای اجرای جامع و کامل این طرح در نظر گرفته‌ایم که چون بحث توسعه صنعتی مطرح است، هر کدام که آمادگی و امکانات و تجهیزات لازم را داشته باشند، بخشی از کارهای مربوطه را به آنها واگذار خواهیم کرد. از طرفی ایران‌خودرو هم‌اکنون چهار سایت تولید در کشورهای آذربایجان، سنگال، سوریه و مصر دارد که خط تولید آنها به نحوی طراحی شده است تا بتوان تولید محصولات دیگر من‌جمله این خودرو را در آن تعریف کرد که تمامی اینها بستگی به میزان سرمایه‌گذاری و تصمیم‌‌گیری مشترک دارد. منطقی در مورد نوع پلت‌فرمی که قرار است مبنای تولید خودروی اسلامی قرار بگیرد، تاکید کرد: در حال حاضر کشورهای اسلامی پلت‌فرم دارند که یکی متعلق به شرکت پروتون مالزی و دیگری متعلق به ایران‌خودرو است که البته ما در حال تکمیل پلت فرم خود هستیم. از طرفی خود پلت‌فرم سمند، یک سری ویژگی‌ها و شاخص‌های خوب اقتصادی دارد که تجربه آن می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند. مدیر عامل ایران‌خودرو همچنین در مورد تعرفه‌های گمرکی این خودرو و میزان قیمت آن تاکید کرد: بحث کاهش یا حذف تعرفه‌های گمرکی میان کشورهای اسلامی جهت عرضه این خودرو به بازار آن کشورها نیز در این زمینه مطرح است که اتفاقا موردی ضروری به حساب آمده و باید مقررات تازه‌ای برای تعرفه در این مورد خاص اعمال شود. در مورد قیمت نیز، رقم پیش‌بینی شده بین ۶هزار تا ۷هزار یورو خواهد بود.