گروه خودرو- سردار رویانیان دوشنبه گذشته در نشستی خبری نتایج نشست‌های راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی را با مدیران ایران‌خودرو درباره آتش‌سوزی برخی محصولات این خودرو ساز تشریح کرد.

سردار محمد‌ رویانیان، معاون راهنمایی و رانندگی ناجا در پایان نشست کمیته مشترک ایران‌خودرو و راهنمایی و رانندگی ناجا (ایکاپل) اظهار کرد: امروز سومین نشست ایکاپل تشکیل شد، حرکت ارزشمند و دارای رویکرد مثبت ایران‌خودرو به تشکیل مرکزی منجر شده است‌ که می‌تواند برای ایران‌ و حتی سایر کشورهای خاورمیانه به عنوان الگو معرفی شود. ۳ اقدام مثبت در برخورد با پدیده آتش‌سوزی ۴۰۵

رویانیان با تاکید بر اینکه برداشتن گام‌های بزرگ در حوزه ایمنی توسط شرکتی بزرگ مانند ایران‌خودرو طبیعی است، افزود: ایران‌خودرو ۳ حرکت انجام داده است که هر سه قابل توجه است، نخست اینکه از همان ابتدا که متوجه نقص سیستم سوخت رسانی پژو شد، حتی قبل از عکس‌العمل پلیس، به اطلاع‌رسانی اقدام کرد که این کار حرکتی نو بود. وی شجاعت و ریسک‌پذیری ایران‌خودرو را قابل تقدیر خواند و گفت: در برابر عکس‌العمل اولیه پلیس و رسانه‌ها می‌توان مشکلات را با تعامل و همکاری حل کرد و نتیجه ظرفیت و پذیرش بالای مدیریت ارشد ایران‌خودرو که قابل تقدیر است، تشکیل کمیته ایکاپل بود.

رویانیان افزود: حرکت سوم که با تحسین و توجه باید به آن اشاره کرد، ارتقای سطح سوخت‌رسانی متناسب با استاندارد شرکت‌های معتبر دنیا بوده است. وی گفت: اصلاحات با اراده خوب انجام شد به گونه‌ای که از سال ۸۵ دیگر گزارشی مبنی بر وجود آتش‌سوزی نداریم.

رویانیان در این نشست خبری همچنین گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی تا پایان امسال شماره‌گذاری خودروهای کشور را به پایان می‌رساند و فرض بر این است که تا پایان خرداد ماه پلاکی جز پلاک ملی و ایران وجود نخواهد داشت. وی تصریح کرد: متناسب با طرح شماره‌گذاری می‌توانیم آدرس دارندگان خودروهای تولید سال ۸۳ و ۸۴ را که احتمال نقص سیستم سوخت‌رسانی آنها وجود دارد و برای ارتقای سیستم خودرو خود اقدام نمی‌کنند، برای رفع عیب در اختیار ایران‌خودرو قرار دهیم و حتی از تردد اینگونه خودرو‌ها جلوگیری کنیم.

رویانیان افزود: آنچه می‌تواند سبب محبوبیت بیشتر ایران‌خودرو شود، مردم مداری و تقدم ایمنی بر منفعت است.

وی گفت: اینکه امروز ایران‌خودرو بهترین همکار پلیس شده و بر روی سیستم‌های ایمنی مانند ایربک و ترمز ABS کار می‌کند، برایش محبوبیت به همراه می‌آورد.

آمار وسایل نقلیه در کشور

رویانیان همچنین به ارائه آماری از وضعیت وسایل نقلیه کشور پرداخت گفت: هم‌اکنون بیش از ۹‌میلیون خودرو گازوئیلی و بنزینی و ۶‌میلیون موتور سیکلت در کشور وجود دارد، روزانه ۲۰‌میلیون سفر برون‌شهری به طول ۱۰۰ کیلومتر و ۶۵‌میلیون سفر درون شهری در کشور انجام می‌شود؛ به نحوی که ایرانیان ۷ برابر اروپایی‌ها سفر می‌کنند. معاون راهنمایی و رانندگی ناجا افزود: سالانه یک‌میلیون دستگاه خودرو به سیستم حمل‌ونقل اضافه می‌شود، هرچند تولید خودرو کاهش یافته و از ۱۳ به ۳‌درصد رسیده است.

غفلت تبصره ۱۳ از مدیریت سیستمی حمل‌ونقل

معاون راهنمایی و رانندگی در این نشست خبری همچنین به انتقاد از نحوه سیاستگذاری در تبصره ۱۳ پرداخت و گفت: به لحاظ سخت‌افزاری بودجه فراوانی برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل و تولید تاکسی، اتوبوس و منوریل دیده شده است، اما آنچه مغفول مانده، نحوه مدیریت بر این ناوگان است.

وی با طرح این پرسش که کجا باید از ناوگان استفاده شده و چگونه باید بر آن مدیریت شود، افزود: هم‌اکنون ۲۰۰‌هزار دستگاه تاکسی اعم از تاکسی، مسافربر، اتومبیل‌های آژانس در ناوگان تجهیز شده‌اند، اما اگر این خودروها تنها به فروش بنزین خود اقدام کنند، چه باری را از دوش ترافیک بر می‌دارند؟ رویانیان تاکید کرد: تبصره ۱۳ به مدیریت سیستمی حمل‌‌ونقل توجه نکرده است، حال آنکه در تمام دنیا این وظیفه را برعهده پلیس گذاشته‌اند.

ارجاع پرونده آتش‌سوزی‌ها به دستگاه قضایی

خبرنگاری از رویانیان پرسید چرا درباره آمار کشته‌شدگان در تصادفات پژو ۴۰۵ اظهار ضد نقیضی مطرح می‌شود؟ وی پاسخ داد: در آتش‌سوزی‌های پژو ۴۰۵ نظرات کارشناسان راهنمایی و رانندگی مطرح و ضمیمه پرونده‌ها به دستگاه قضایی ارائه شده است. رویانیان با بیان اینکه برخی از این پروند‌ه‌ها با حضور کارشناسان ایران‌خودرو بررسی شده است، افزود: اگر دستگاه قضایی عامل تصادف را شخص ثالث تشخیص دهد، به صدور حکم اقدام خواهد کرد.

مستندات رفع نقص سوخت‌رسانی

رویانیان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه مستندات پلیس برای ادعا درباره رفع نقص سوخت‌رسانی محصولات مورد بحث چیست، گفت: ما حداقل در ۷ جلسه با حضور کارشناسان شرکت کردیم و سه جلسه در وزارت صنایع و معادن داشتیم. وی ادامه داد: در جلسات وزارت صنایع، استاندارد قطعات اصلاح شده ارائه شد و موشکافانه مورد بحث قرار گرفت. رویانیان افزود: علاوه بر این بررسی‌های استاندارد و اداره بازرسی وزارت صنایع حاکی از عدم وجود اشکال در سیستم سوخت‌رسانی محصولات سال ۸۵ به

بعد است.

حضور ایران‌خودرو در ۱۲۶ پرونده آتش‌سوزی

رویانیان در حاشیه این مراسم اذعان کرد: در بررسی‌های کارشناسی ۱۲۶ مورد آتش‌سوزی، نقش ایران‌خودرو مورد توجه قرار گرفته و برای رسیدگی به دستگاه قضایی ارجاع شده است.