قیمت «چری ایرانی» نامشخص است

قسمت پایانی

قائم‌مقام شرکت چری چین در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» مطرح کرد:

مذاکرات ناتمام است، نمی‌توان قیمت نهایی برای S۲۱ تعیین کرد

گروه خودرو- شاید احتمال تکرار تجربه ناخوشایند تندر-۹۰ برای پروژه چری در ایران در زمینه تامین به موقع قطعات، اصلی‌ترین نگرانی مسوولان ایران‌خودرو و همچنین متقاضیان داخلی خودروی S۲۱ چری باشد. زیرا بی‌شک اصلی‌ترین موضوعی که پروژه تندر-۹۰ را در ایران به چالش کشانده است، عدم تامین به موقع قطعات این خودرو است.

وقتی در این زمینه با آقای جو بیرن، قائم‌مقام شرکت چری چین صحبت کرده و از وی می‌پرسیم که چرا با علم به اینکه ورود شرکت‌های خارجی به صنعت خودروسازی ایران برای تولید نه مونتاژ، کمی سخت و تقریبا ناپذیرفته است و این مساله در مورد سرمایه‌گذاری شرکت رنو نیز صدق کرد، ایران را به عنوان پایگاه خود در نظر گرفتید، تنها به تعامل خوب و مثبت این شرکت با ایران‌خودرو اشاره می‌کند و آن را تعدیل‌کننده مشکلات احتمالی در‌آینده بیان می‌کند.

این در حالی است که به گفته خود وی هنوز توافق‌های لازم و کافی بر سر نوع قطعات تولیدی در داخل و همچنین قیمت‌ آنها، با قطعه‌سازان داخلی صورت نگرفته است.

این مساله زمانی حادتر می‌شودکه احتمالا مسائلی مانند آنچه برای تندر-۹۰ به وجود آمد، برای S۲۱ نیز پدید آمده و تولید و عرضه آن را به تاخیر اندازد که در آن صورت بعید است مشتریان داخلی صبری را که در مورد تندر-۹۰ به خرج داده‌اند، در قبال S۲۱ نیز اعمال کنند و سر جاده وعده و وعید ایران‌خودرو، به انتظار بنشینند. زیرا یکی از عواملی که بالا بودن آستانه تحمل آنها را در مورد تندر-۹۰ توجیه می‌کند، ذهنیتی است که در مورد کیفیت بالای این محصول شرکت رنو، در آنها موجود است.

در حالی که تغییر ذهنیت‌ها در مورد محصولات چینی کمی سخت است. البته قائم‌مقام چری چندان کاری به این مسائل اقتصادی ندارد و مباحث مربوط به بی‌کیفیتی محصولات چینی را تبلیغات منفی می‌داند. قسمت دوم و پایانی گفت‌وگوی دنیای اقتصاد با آقای جو در ذیل آمده است:

آقای جو به عنوان قائم‌مقام شرکت چری بفرمایید رابطه شما در زمینه تولید S۲۱ با قطعه‌سازان داخلی ایران چگونه بوده و تا چه حد در پیشبرد کار به آنها اعتقاد دارید؟

ما می‌‌دانیم که صنعت قطعه‌سازی در ایران بسیار با سابقه و قدیمی است و عمر ۴۰ساله آن می‌تواند ضمانت خوبی برای تکنولوژی آن باشد و این تکنولوژی مورد قبول چری است. روابط ما نیز با قطعه‌سازان ایران از طریق جوینت ونچر مشترک، دنبال می‌شود.

با این حساب باید تعامل خوبی با یکدیگر داشته باشید.

البته یک سری مسائل میان ما موجود است که باید برطرف شود.

چه مسائلی؟

به طور مثال مسائل مربوط به قیمت قطعات، هنوز میان ما حل نشده است. چری هنوز نمی‌داند که قطعه‌سازان ایرانی قطعات تولیدی خود را به چه قیمتی می‌‌خواهند با ما حساب کنند و من مطمئنم که شرکت جوینت ونچر مشترک چری و ایران‌‌‌خودرو در آینده بر سر مسائل‌ مالی چانه‌زنی‌های زیادی را با قطعه‌سازان ایرانی خواهد داشت.

موضوعی که بدان اشاره کردید، بسیار مهم و حیاتی است. این موضوع پروژه تندر -۹۰ در ایران را عملا به چالش کشانده و تولید و عرضه آن را بسیار عقب انداخته است. آیا برنامه خاصی برای عدم گرفتار شدن در گردابی که رنو پارس در آن افتاد، دارید؟

من هم مانند شما عقیده دارم که تامین قطعات، بحث بسیار مهم و اساسی برای موفقیت پروژه‌های این چنینی است و حتی اگر یک قطعه‌ساز هم در تولید خود موفق عمل نکند، کل پروژه به بن‌بست خواهد رسید. ما نیز علاوه بر اطلاعات اولیه‌ای که در اختیار داریم باید یک سری بررسی کلی و دقیق در زمینه میزان توانایی قطعه‌سازان ایرانی برای تولید قطعات انجام دهیم و پس از انتخاب قطعه‌سازان مجرب و واجدشرایط، از آنها حمایت فنی و عملی نیز داشته باشیم تا بتوانند قطعات موردنیاز ما را تامین کنند.

صحبت‌های شما در این باب از نوع حرف‌هایی است که در هر قراردادی و تا قبل از به مرحله عمل رسیدن پروژه مربوطه و زده می‌شود. مسوولان رنو پارس نیز تا قبل از تولید تندر-۹۰، با اطمینان از موفقیت آن سخن می‌گفتند ولی در عمل چیز دیگری ثابت شد. این تجربه شما را نگران نمی‌کند؟

ببینید شرکت رنوی فرانسه که متولی تولید تندر-۹۰ در ایران است، رقیب چری محسوب می‌شود، پس اگر مشکلی در اجرای جامع و کامل مفاد قراردادشان در کشور شما به وجود آمده باشد، به طور قطع آن را با ما در میان نمی‌گذارند. از طرفی بنده نیز اطلاعات دقیق و کاملی در این مورد ندارم، بنابراین نمی‌توانم سرانجام چری را در ایران از پشت عینک تندر-۹۰ دیده و پیش‌بینی کنم. در ضمن خودروی S۲۱ هم‌اکنون در چین تولید می‌شود که اگر زمانی قطعه‌سازان ایرانی نتوانند تعهدات خود را به موقع انجام دهند، می‌‌توانیم از قطعات تولیدی قطعه‌سازان چینی جهت رفع کمبودها استفاده کنیم.

آیا این موضوع در مفاد قرارداد گنجانده شده است؟

این موضوع، امری کاملا منطقی است و نیازی نیست که حتما در متن قرارداد بیاید؛ از طرفی چری در چین برای بیشتر قطعات خود بیش از یک قطعه‌ساز دارد که دلیل آن نیز حجم بالای تولید خودرو در کشور ما و تعهدی است که نسبت به مشتریان خود داریم؛ بنابراین نگرانی نیز در این مورد وجود ندارد.

یعنی شما این قول را به مشتریان ایرانی می‌دهید که مشکلات مربوط به تندر-۹۰ این بار در مورد چری تکرار نشود؟

ببینید همانطور که گفتم هنوز نمای مسائل مربوطه میان چری و قطعه‌سازان ایرانی رفع نشده و در حال حاضر نمی‌توان با قاطعیت از چیزی سخن گفت؛ ولی باز هم بر حمایت همه‌جانبه خود از این پروژه و شخص آقای منطقی، جهت عمل به قولی که ایشان در مورد خودروی S۲۱ به مردم داده‌اند، تاکید می‌کنم.

مگر به جز مسائل مالی مساله دیگری هم باقی مانده است؟

بله. چون قرار است ۴۰درصد از قطعات S۲۱ در ایران ساخته شود، هنوز در مورد نوع قطعات تولیدی در ایران و چین، مذاکره ادامه داشته و فعلا توافقی حاصل نشده است.

پس این رشته سر دراز دارد، درست است؟

به هر حال من فکر می‌کنم این مصاحبه کمی زود انجام شد؛ چون هنوز مسائل میان چری و ایران‌خودرو در این زمینه حل نشده است.

آقای جو، یکی از مواردی که تاثیر مستقیمی بر قیمت خودرو می‌گذارد، هزینه‌های تولید است که رابطه مستقیم با بهای‌ قطعات تولیدی دارد. با توجه به صحبت‌های شما در بحث مربوط به تامین قطعات آیا فکر نمی‌کنید قیمت خودروی S۲۱ از میزانی که برای آن در نظر گرفته شده است؛ یعنی ۶میلیون تومان، فراتر رود؟

ببینید عوامل زیادی روی قیمت یک خودرو تاثیر می‌گذارد که یکی از آنها همین قیمت مربوط به قطعات است که همانطور که اشاره کردم هنوز با قطعه‌سازان ایرانی از لحاظ قیمت و نوع قطعات تولیدی به توافق نرسیده‌ایم.

در ضمن هزینه‌های تولید علاوه بر قطعات، به عوامل دیگری نیز وابسته است که ما در این زمینه یک سری اطلاعات داریم؛ ولی تا تولید آغاز نشود، نمی‌توان هزینه‌های تولید را پیش‌بینی کرد.

یعنی انتظار مردم برای خرید یک خودروی ارزان‌قیمت چری، بیهوده است؟

ببینید من چنین حرفی را نزده و الان نیز نمی‌گویم که به این حد قیمت (۶میلیون تومان) نمی‌رسیم. اتفاقا معتقدم ما می‌توانیم S۲۱ را با همین بها به مشتریان عرضه کنیم.

اما منطقی نیست در شرایطی که هنوز مذاکره‌های ما با ایران‌خودرو به توافق نهایی تبدیل نشده است، قیمت معینی را برای S۲۱ اعلام کنیم.

ولی به عنوان قائم‌مقام چری این قول را می‌دهم تا جایی که ممکن است هزینه‌های تولید و عوامل تاثیرگذار بر قیمت را کنترل کرده و تمام تلاش خود را برای رسیدن به هدف تولید و عرضه خودروی ارزان‌قیمت در ایران انجام دهم که به شخصه فکر می‌کنم با یاری خداوند، موفق خواهیم شد.

مطمئن باشید چری نیز به عرضه خودروی ارزان‌قیمت در ایران معتقد است.

قیمت چری بر پایه دلار بسته شده است. با توجه به نوسانات زیاد این واحد پولی فکر نمی‌کنید که بهای نهایی این خودرو دچار نوسان و حتی افزایش شود؟

به اعتقاد من به علت حجم بالای ساخت داخل، کمتر دچار نوسان قیمتی شده است و تعادل در این زمینه برقرار خواهد شد، اگر هم مشکلی در این مورد پدید آید، می‌توان به واسطه همین حجم بالای قطعات ساخت داخل، اوضاع را متعادل کرد.

به هر حال شرکت جوینت‌ونچر مشترک چری و ایران‌خودرو باید تمرکز زیادی روی هزینه‌های تولید و کنترل آن داشته باشد.

آقای جو، غیر از قیمت پایین، کیفیت بالا و مناسب خودرو نیز بر میزان استقبال مشتریان از آن تاثیر مستقیم دارد. آیا چری بالا بردن سطح کیفی محصولاتش را نیز در دستور کار قرار داده، یا تنها به بعد قیمت پرداخته است؟

کسانی که در چین آمده و از کارخانه چری دیدن کرده‌اند، جایگاه آن را در صنعت خودروسازی درک کرده و می‌دانند که این شرکت از لحاظ تکنولوژی جزو شرکت‌های بزرگ و معتبر خودروسازی در چین است و توسعه چری در چین طی این ۱۰ سال نشان دهنده و موید توانایی ما است. اگر این توانایی وجود نداشت، ما حتی در بازار داخلی کشور خود نیز موفق نبودیم؛ چه برسد به بازارهای خارجی از جمله ایران.

پس به موفقیت چری در ایران خوشبین هستید؟

به هر حال ما مطمئنیم که خودرویی را وارد ایران خواهیم کرد که واجد شرایط و مطلوب مشتریان ایرانی است. حتی من شنیده‌ام که بسیاری از این مشتریان اخبار پروژه تولید چری را با جدیت دنبال و همواره نسبت به زمان ورود این خودرو به بازار پرس و جو می‌کنند.

یعنی شما این وعده را به مردم می‌دهید که خودرویی با قیمت پایین و کیفیت بالا وارد بازار ایران کنید؟

من می‌دانم که بازار ایران به دنبال خودروهایی با قیمت پایین و کیفیت بالا است و سعی ما نیز برای تحقق همین امر است. در مورد قیمت چری نیز عوامل تاثیرگذار مهم هستند. در مورد کیفیت نیز می‌توانید از کسانی که تاسیسات چری را از نزدیک دیده‌اند، بپرسید که این شرکت چقدر روی کیفیت محصولات خود تاکید دارد. بنابراین اگر شرایط لازم فراهم شود، می‌توان وعده یک خودروی ارزان قیمت و با کیفیت را به مشتریان داد.

شما خیلی روی کیفیت محصولات تولیدی خود تاکید می‌کنید و آن را به نوعی از اصول شرکت چری می‌دانید، این در حالی است که در کشور ما دید بسیار منفی و بدی نسبت به محصولات چینی وجود دارد. برای برطرف کردن این مساله چه راهکاری را اندیشیده‌اید؟

قبل از آنکه جواب سوال شما را بدهم مقدمه‌ای لازم است و آن اینکه چین حدود ۳۰ سال پیش بازارش را به روی دنیا باز کرد و به دنبال آن صادرات صنایع چین به دیگر کشورها نیز سال به سال توسعه یافته و رشد کرد؛ به طوری که در‌حال‌حاضر کشور ما پس از ایالات متحده و آلمان، سومین قدرت اقتصادی دنیا است که این موضوع نشان دهنده پیشرفت تدریجی محصولات چینی است. البته خبر می‌رسد که برخی از اجناس ما از کیفیت مناسب برخوردار نیستند؛ ولی این موضوع به آن صورتی هم که عنوان می‌شود، حاد نیست. ولی متاسفانه تبلیغات منفی زیادی روی این موضوع شده است. مثلا در یک مورد، آمریکایی‌ها تایرهای تولیدی چین را بی‌کیفیت دانسته و مانور منفی زیادی روی این موضوع دادند، در حالی که بعدا مشخص شد مشکل از خود آنها است.

با توجه به مقدمه‌ای که گفتم این دید منفی که در مورد کیفیت محصولات ما وجود دارد، در حال برطرف شدن است. از طرفی چری به برند خود اعتقاد و اعتماد دارد و حتی می‌تواند برند خود را با قیمت کم و کیفیت بالا عرضه کند و دلیلی ندارد که این کار را انجام ندهد.

در ضمن چری سال گذشته میلادی در میان بیش از ۱۰۰ خودروساز داخلی و خارجی عنوان چهارمین خودروساز برتر را کسب کرد و امسال نیز برای رسیدن به جایگاه سومی برنامه‌ریزی کرده است که به طور قطع این برنامه‌ریزی فقط در جهت بالا بردن تیراژ تولید نیست و خدمات پس از فروش و رسیدن به کیفیت بالا را نیز نشانه رفته است.

همان طور که می‌دانید عوامل زیادی روی کیفیت خودرو موثر است، تا چه حد در تولید چری روی این عوامل کار کرده‌اید؟

ببینید ۴ مورد مهم و حیاتی وجود دارد که روی کیفیت خودرو تاثیر می‌گذارد. مورد اول بحث طراحی خودرو است که چری در این زمینه با شرکت‌های معتبر دنیا کار می‌کند، به نحوی که در حال حاضر فقط در قسمت دیزاین ۵هزار نیرو در حال فعالیت، جهت رسیدن به سطح کیفی بالا هستند.

دومین مورد به تجهیزات خودروساز اختصاص دارد که چری در این زمینه نیز پیشرفت داشته است. مورد بعدی که روی کیفیت خودرو موثر است، بحث قطعات است که هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌های بزرگ قطعه‌ساز دنیا مانند بوش و زیمنس با چری جوینت ونچر دارند. بنابراین کیفیت قطعات چری نیز در حد مطلوب و مناسبی است. چهارمین و آخرین مورد نیز به نیروی انسانی متخصص است که شاید مهم‌ترین عامل نیز باشد. در این زمینه نیز چری نفرات جدید و مهندسان مجربی را استخدام کرده است، حتی بسیاری از کارشناسان داخلی که در خارج از کشور فعالیت می‌کردند به چین برگشته و در آنجا مشغول به کار شده‌اند.

هم‌اکنون مهندسان ژاپنی و کره‌ای نیز در چری حضور فعالی دارند. بد نیست بدانید شرکت ما توانسته است استاندارد ISO۱۶۹۴۹ را که ورژن ۲۰۰۰ برای کیفیت محسوب می‌شود، پاس کند.

در حال حاضر بازار خودروی ایران به نوعی دردست پژو و رنوی فرانسه است؛ آیا چری می‌تواند از آنها سبقت بگیرد؟

در آوردن بازار ایران از دست رنو و پژو به طور قطع آرزوی چری است، ولی به هر حال باید دید که کدام زورشان به دیگری می‌چربد، چرا که این یک رقابت و مسابقه است که نتیجه آن هم به چری بستگی دارد و هم به پژو و رنو.

خودروی S۲۱ اولین تجربه چری در ایران بوده که به نوعی معرف میزان کیفیت محصولات چری نیز است، به نحوی که موفقیت آن می‌تواند توفیق سایر محصولات چری را نیز در کشور ما ضمانت کند. چقدر به موفقیت S۲۱ اعتقاد دارید؟

من نیز معتقدم توفیق S۲۱ در ایران راه را برای تولید محصولات دیگر چری هموار خواهد کرد. البته ما به عنوان یک شرکت، در حال توسعه محصولات مختلفی به موازات خودروهای روز اروپا هستیم. با بسیاری از شرکت‌های اروپایی نیز برای طراحی موتور خودرو همکاری داشته و امید است که بتوانیم از تجربیات آنها در تولید محصولات خود بهره لازم را ببریم.

با توجه به این موارد باید ادعا کنم چری برای انتقال تکنولوژی به بازار کشور شما آمادگی دارد. بنابراین معتقدم که S۲۱ در ایران موفق خواهد بود.

* شاید در مورد سهمیه‌بندی بنزین در ایران چیزهایی شنیده باشید که در این صورت به این امر واقف هستید که یکی از اولویت‌های مشتریان ایرانی برای خرید خودرو، کم‌مصرف بودن آن است. آیا محصولات چری می‌تواند از این صافی عبور کرده و بازار خود را در ایران رونق بخشد؟

بله. از قانون سهمیه‌بندی بنزین در ایران مطلع و به اهمیت میزان مصرف سوخت خودرو در این شرایط واقف هستم. برای چری نیز تولید خودروهای کم مصرف و با درصد آلایندگی پایین خیلی مهم است. به نحوی که تولید محصولی با مصرف بنزین ۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر جزو برنامه‌های آتی این شرکت است.

در ضمن چری در حال توسعه موتورهای گازسوز و پایه گاز سوز نیز است که بازار ایران نیز در این زمینه کشش خوبی دارد.

آیا S۲۱ قابلیت گاز سوز شدن را دارد؟

بله.

S۲۱ محصول مشترک ایران‌خودرو و چری است، بنابراین اسم آن نیز باید به نوعی تداعی کننده نام دو کشور ایران و چین باشد. با این توصیف نام این خودرو را پس از تولید در ایران چه خواهید گذاشت؟

ما بیشتر وقت خود را روی مسائل فنی گذاشته‌ایم. بنابراین اسم این خودرو هنوز مشخص نیست و در حال بحث در این مورد هستیم. مانند نوزادی که تازه به دنیا آمده و هر کسی اسمی را برای آن انتخاب می‌کند. البته اگر مشتریان ایرانی نیز اسم خاصی را برای آن پیشنهاد کنند، استقبال کرده و کسی را که بهترین نام را پیشنهاد دهد به دیدن کارخانه چری در چین دعوت خواهیم کرد.

طراحی قیافه چری، ظاهری چینی دارد. اگر مشتریان ایرانی آن را نپسندند، آیا حاضر به اعمال تغییرات مورد نظر آنها در قیافه ظاهری این خودرو هستید؟

در زمینه تغییر شکل ظاهری چری در ایران در حال حاضر بحثی مطرح نیست، ولی اگر زمانی مشتریان ایرانی خواستار تغییراتی در این زمینه شوند ما حرفی نداریم، چراکه برای چری رضایت مشتری مهم است و این شرکت تعصب خاصی روی قیافه محصولات خود ندارد.

خارج از این بحث ما، شاید در طول مدت‌زمانی که با خودروسازان ایرانی در ارتباط بودید، به این موضوع که صنعت خودرو در کشور ما رنگ و بویی دیگر دارد و انحصار آن در دست خودروسازهای دولتی است، پی برده باشید، آیا فکر نمی‌کنید که ممکن است در این زمینه به مشکل برخورد کنید؟

من تنها روی کاری که می‌توانم انجام دهم تمرکز می‌کنم. بنابراین جوابی برای سوال شما ندارم.

اما ممکن است عدم توجه به این مساله در آینده به نفع چری نباشد. همان گونه که به نفع تندر-۹۰ و شرکت رنو نیز نبود.

ببینید به نظر من هر شرکتی برای موفقیت در بازار سایر کشورها نیاز به انتخاب یک شریک خوب و مطمئن در آنجا دارد ما نیز در کشور شما با ایران‌خودرو وارد مشارکت شده‌ایم که به نظر من شریک بسیار خوبی برای چری است که می‌توانیم به واسطه جایگاه این شرکت در ایران و منطقه، وضعیت خود را تضمین کنیم. از طرفی دولتی بودن ایران‌خودرو به نفع ما است؛ چراکه در این صورت از کمک‌های دولتی نیز برخوردار خواهیم شد. زیرا آمدن چری به ایران یعنی ایجاد شغل زیادی برای نیروی کار این جامعه که به طور قطع این موضوع اندوخته‌های مالیاتی زیادی را نیز برای دولت ایرانی فراهم خواهد کرد. البته روابط‌فرهنگی، تاریخی و سیاسی خوبی نیز که میان ایران و چین حاکم است، ضمانت دیگری برای موفقیت پروژه چری در ایران است. چری نیز به طور محکم و جدی روی این پروژه کار می‌کند.

به اعتقاد شما آیا ورود چری به ایران می‌تواند سرمنشا تحولات مثبتی در صنعت خودروی کشور ما باشد، نظر شما چیست؟

بازار فعلی خودرو در ایران تقریبا شبیه بازار ۱۰سال پیش چین است که در آن زمان در انحصار ۸۰درصدی محصولات فولکس واگن قرار داشت؛ یعنی خیلی بیشتر از سهم پژو در ایران که پس از اینکه اقتصاد و صنعت چین قدم در راه پیشرفت گذاشت، دولت با وضع قوانین جدید، بازار خودروی چین را سر و سامان بخشید، به نحوی که در حال حاضر بیشتر مارک‌های معروف خودروسازی دنیا در کشور ما جوینت‌ونچر داشته و در رقابت سختی با یکدیگر به سر می‌برند که این رقابت سبب بالا رفتن کیفیت و پایین آمدن قیمت خودرو می‌شود و در نهایت سود دولت و ملت چین را در پی داشت. به طور مثال در دهه گذشته یک مدل قدیمی فولکس واگن با قیمتی حدود ۲۵میلیون تومان در چین عرضه می‌شد، ولی با رقابتی شدن بازار، بهای آن به ۸‌میلیون تومان نزول کرد. این در حالی است که اگر بنای رقابتی کردن بازار خودرو در چین گذاشته نمی‌شد، این سیر نزولی قیمت‌ جای خود را به سیر صعودی می‌داد. این توضیحات از آن جهت بود که بدانید ورود خودروسازان مختلف از جمله چری به بازار خودروی ایران، می‌تواند منشا تحولات مثبت و سازنده‌ای باشد، چراکه تحقق این موضوع؛ یعنی رقابتی‌تر شدن بازار که این افزایش رقابت سبب تولید خودروهای ارزان و باکیفیت و همچنین ارتقای خدمات پس از فروش خواهد شد؛ این یعنی رضایت و سود مشتریان.

آقا جو جدای از این بحث ما، مدتی پیش پارلمان ایران طرحی را مبنی بر حمایت دولت از طراحی و تولید خودروهای هیبریدی تصویب کرد. آیا چری در این زمینه نیز می‌تواند به همکاری‌های مشترک با خودروسازان ایرانی دست یابد؟

در جواب سوال شما باید بگویم که سال ۲۰۰۸ اولین خودروی هیبریدی چری تولید می‌شود. ما در این زمینه دارای تکنولوژی و تجربیات خوبی هستیم که اگر ایران‌خودرو بخواهد آنها را به ایران منتقل خواهیم کرد. به هر حال چری دوست دارد که با ایران‌خودرو همکاری کرده و در زمینه‌های مختلف به این شرکت کمک کند، اما باید دید نظر آنها چیست.