پراید در خط یک، مگان همچنان پارک است
حمیدرضا بهداد - تولید خودروی سواری در کشور طی 6ماه نخست امسال با کاهش 3/9درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو بود. همچنین کاهش 9/10درصدی تولید در شهریورماه سال جاری نسبت به همین ماه در سال پیش برای تولیدات خودروهای سواری خودروسازان داخلی به ثبت رسیده است. این میزان کاهش تولید با توجه به آمار رسمی ارائه‌شده از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به دست آمده است. البته این آمار تنها مربوط به خودروسازان دولتی؛ یعنی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو بوده و میزان تولید خودروسازان خصوصی در آن لحاظ نشده است.

نکته جالب در این آمار، سیر نزولی تولید در شرکت سایپا است، به طوری که این شرکت در ۶ماه نخست سال جاری با کاهش ۷/۳۵درصدی در تولید محصولات خود روبه‌رو بوده است.
این در حالی است که پسرخوانده این شرکت؛ یعنی پارس‌خودرو، وضعیت بهتری در این زمینه دارد و توانسته است در این بازه زمانی 6ماهه به رشد 6/10درصدی در میزان تولیدات خود نسبت به مدت مشابه سال گذشته دست یابد.
این شرکت در شهریورماه امسال نیز نسبت به همین ماه در سال پیش شاهد رشد ۲/۳۲درصدی در تولید محصولات خود بوده است. از سوی دیگر، ایران‌خودرو نیز به رشد ۷/۷درصدی در تولیدات خود طی ۶ماه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته دست یافته است. این در حالی است که ۲/۱۷درصد کاهش در تولیدات این شرکت در شهریورماه امسال نسبت به همین ماه در سال پیش برای ایران‌خودرو به ثبت رسیده است. به طور قطع ریشه کاهش کمی تولیدات خودروسازان داخلی از جمله ایران‌خودرو را باید در سهمیه‌بندی بنزین و همچنین مصوبات ستاد تبصره (۱۳) از جمله محدودیت تولید خودروهای بنزین‌سوز با مصرف بیش از ۶ لیتر دانست. البته مشکلات مربوط به تامین قطعات نیز می‌تواند دلیل دیگری در توجیه سیر نزولی تولیدات خودروسازان طی ۶ ماه نخست سال‌جاری باشد.
سمند
اما برند ملی ایران‌خودرو یعنی سمند، در ۶ ماه نخست امسال به رشد تولیدی برابر با ۳/۳۳درصد نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته دست پیدا کرده است که این موضوع نشان‌دهنده توجه ویژه و امید زیادی است که این شرکت به برند ملی خود دارد. البته شاید این میزان تولید بی‌ارتباط با قرارداد منعقد شده میان ایران‌خودرو و ستاد تبصره (۱۳) مبنی بر توسعه و نوسازی ناوگان تاکسیرانی کشور به واسطه بخشی از محصولات این شرکت از جمله سمند نیز نباشد. البته اگر نگاهی به آمار تولید سمند در شهریور امسال بیاندازیم، شاهد کاهش ۴/۲۰درصدی تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته خواهیم بود.
... فقط روآ
در میان محصولات گروه پژو، تنها مدل روآ که به نوعی تکامل یافته پژو RD محسوب می‌شود، با رشد تولید در شهریور ماه امسال، نسبت به همین ماه در سال گذشته روبه‌رو بود. به طوری که ۶/۲۵درصد افزایش در تولید این خودرو مشاهده می‌‌شود. روآ همچنین ۸/۱۷درصد رشد نیز در
6 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. این در حالی است که این خودرو چندان هم کم مصرف نیست و با توجه به شرایط سهمیه‌بندی بنزین و نیاز خودروسازان و مشتریان به تولید محصولات کم‌مصرف، این میزان رشد تولید برای روآ کمی عجیب است.
پژو ۴۰۵ و بار سنگین گناه
پژو 405 نیز که بار منفی مشکلات مربوط به بروز آتش‌سوزی را بر دوش می‌کشد، با کاهش تولید 8/20درصدی در نیمه ابتدایی سال جاری نسبت به همین مدت در سال گذشته روبه‌رو بوده است.
همچنین ۷/۲۷درصد کاهش نیز برای تولید این خودرو در شهریورماه سال‌جاری نسبت به همین ماه در سال گذشته به ثبت رسیده است.
البته پژو 405 در میان محصولات تولیدی ایران‌خودرو در 6ماه نخست امسال بیشترین رقم تولید را به خود اختصاص داده است.
برخلاف پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۶ با رشد تولید ۸/۱۸درصدی در ۶ماه نخست امسال روبه‌رو بوده است. البته اگر آمار تولید این خودرو را در شهریور ماه امسال مورد بررسی قرار دهیم، با کاهش ۶/۹درصدی نسبت به همین ماه در سال گذشته روبه‌رو خواهیم شد که شاید همین امر سبب بالا رفتن قیمت این خودرو طی روزهای اخیر باشد. هرچند که مسوولان ایران‌خودرو این سیر صعودی قیمت را مربوط به تغییراتی می‌دانند که در موتور این خودرو اعمال شده است.
پژو پارس در سراشیبی
شاید ادعای گزافی نباشد، اگر گفته شود که باید بیشترین تاثیر سهمیه‌بندی بنزین بر روی تولیدات خودروی سواری را باید به نام پژو پارس سند بزنیم؛ زیرا این خودرو که تا قبل از تیرماه امسال بسیار محبوب و پرمشتری بود، هم‌اکنون در سراشیبی تولید که هر ماه نیز شیب آن تندتر می‌شود، افتاده است. به طوری که میزان تولید این خودرو در شهریورماه امسال ۵/۶۲درصد نسبت به همین ماه در سال گذشته کاهش داشته است. به طور قطع مصرف بالای سوخت پژو پارس که سبب شده است این خودرو به تدریج مشتریان خود را از دست بدهد مسوولان ایران‌خودرو را به کاهش تولید آن مجاب کرده است.
البته قانون محدودیت تولید خودروهای بنزین‌سوز با مصرف بیش از 6لیتر نیز دلیل دیگری برای این سیر نزولی تولید پژو پارس است. ضمن این که آمار تولید این خودرو در 6ماه نخست امسال با رشد 4/3درصدی در تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو شده است که مسلما مربوط به بازه زمانی قبل از سهمیه‌بندی بنزین و تبعات آن در تیر و مرداد سال‌جاری است.
وانت پیکان نیز دیگر محصول ایران‌خودرو است که به رشد تولید ۷/۸درصدی در ۶ماه ابتدایی امسال دست یافته است؛ البته در شهریور امسال نسبت به همین ماه در سال گذشته ۸/۱۷درصد کاهش در تولید این خودرو دیده می‌شود.
چری به تاتی‌تاتی افتاد
خودروی چری نیز که به تازگی به صف محصولات ایران‌خودرو پیوسته است، در حال حاضر به صورت آزمایشی در این شرکت تولید می‌شود. این در حالی است که ایران‌خودرو تولید ۲۴۹۰ دستگاه از این خودرو را در برنامه تولید امسال خود جای داده است؛ ولی تاکنون تنها ۷/۴درصد از این برنامه محقق شده است. البته قرار است در آینده نزدیک کارخانه مخصوص تولید چری در شهرستان بابل احداث شود که به طور قطع افزایش تولید آن را در بر خواهد داشت.
پارس‌خودرو، جور سایپا را کشید
پراید که به طور مشترک در دو شرکت سایپا و پارس‌خودرو تولید می‌شود، شاهد نوسان در تولید بوده است. به نحوی که تولید آن در ۶ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته در سایپا ۳۷درصد کاهش داشته است. این در حالی است که پارس‌خودرو در همین مدت به رشد ۱/۱۳درصدی در تولید پراید رسیده است. نکته جالب اینکه این خودرو رکورد میزان تولید را در میان تمام خودروهای سواری کشور دارد.
زانتیا
کاهش تولید ۳/۳۰درصدی زانتیا که خودرویی بسیار محبوب به شمار می‌رود نیز از دیگر نکات جالب آمار تولید خودروسازان داخلی است که مربوط به ۶ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است. هرچند که تولید این خودروی محصول سایپا، در شهریور امسال از رشد ۸/۵۸درصدی نسبت به همین ماه در سال گذشته برخوردار شده است؛ اما نمی‌توان مشکلات مربوط به قطعات این خودرو را نادیده گرفت؛ چرا که سایپا تنها موفق به تحقق ۴/۳۴درصد از برنامه تولید زانتیا در سال‌جاری شده است. ریو نیز که دیگر محصول سایپا به شمار می‌رود در ۶ماه ابتدایی امسال با کاهش ۵/۱۸درصدی در تولید، نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده است.
و اما ماکسیما ...
ماکسیما که جزو محصولات پارس‌خودرو به شمار می‌رود و گران‌ترین خودروی تولیدی (مونتاژی) خودروسازان داخلی نیز محسوب می‌شود به رشد قابل ملاحظه ۶/۶۶درصدی در تولید طی ۶ ماه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دست یافته است. مگان نیز که در سبد خودروهای گران‌قیمت جای گرفته است به رشد صفر درصدی در تولید رسیده و پارس خودرو همچنان در حسرت تولید آن قرار دارد. جالب اینکه این شرکت تولید ۴هزار مگان را در برنامه سال‌جاری خود قرار داده است؛ ولی تاکنون حتی یک دستگاه از این خودرو در داخل تولید نشده است که همین امر سبب رسیدن قیمت آن به مرز ۳۰میلیون تومان در بازار شده است.
البته بعید است با توجه به استقبال مشتریان از مگان و همچنین قیمت بالای آن؛ پارس‌خودرو از هدف خود مبنی بر تولید این خودرو عقب‌نشینی کند.
وعده‌ای که محقق شد
خودروی PK نیز که مسوولان پارس‌خودرو قول توقف تولید آن را داده بودند، به کلی از خط تولید این شرکت خارج شده است به طوری که در 6ماه نخست امسال، این خودرو در حد یک دستگاه نیز تولید نشد.
... ادامه دارد
خودروی تندر-90 نیز که به طور مشترک در ایران‌خودرو و پارس‌خودرو تولید می‌شود، همچنان از برنامه تولید خود عقب است. به طوری که ایران‌خودرو تنها موفق به تحقق 6/3درصد از برنامه تولید خود در سال‌جاری طی 6ماه نخست امسال شده است.
در شهریورماه نیز این شرکت ۵/۱۸درصد از برنامه تولید تندر-۹۰ را عملی کرد.
پارس‌خودرو نیز در این زمینه از ایران خودرو وضعیت مشابهی دارد به این صورت که این شرکت نیز طی 6ماه ابتدایی امسال تنها 2/3درصد از برنامه تولید این خودرو را در سال‌جاری به مرحله اجرا درآورده است.
پارس‌خودرو در شهریور نیز تنها ۹/۱۲درصد از برنامه تولید تندر-۹۰ را محقق ساخت.
این در حالی است که ایران‌خودرو و پارس‌خودرو به ترتیب تولید 50هزار و 70هزار تندر-90 را در برنامه سال‌جاری خود جای داده‌اند!