شگرد BMW در استراتژی کارگری

گروه خودرو- چه رمزی در موفقیت دیرینه BMW نهفته است که موجب شده این شرکت در طی چند سالی که از آغاز فعالیتش می‌گذرد به طور مداوم در حال توسعه و پیشرفت باشد بی آنکه یک مورد اعتراض و اعتصاب کارگری را تجربه کند؟ شرکت خودروسازی BMW آلمان که اکنون حایز عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای ممتاز در جهان است علاوه بر ترسیم چهره خودروسازی توانمند از خود و به حداقل رساندن خطاهای انسانی در روند تولید محصولاتش، در برقراری تعاملی مثبت با کارکنان این شرکت هم عملکردی موفق داشته است.

استراتژی مقابله با بحران‌های کارگری BMW در سال ۱۹۸۶ تدوین شده است. این شرکت در نقطه مقابل شرکت هیوندای موتور که پس از شکل‌گیری اتحادیه کارگران هیوندای در سال ۱۹۸۷ دو سال به جز سال ۱۹۹۴ شاهد وقوع اعتصاب‌های پیاپی بوده، هیچگاه طی ۲۱سالی که از تدوین نظامنامه تعامل با نیروی کارش می‌گذرد با مشکلی تحت عنوان اعتصاب‌های کارگری مواجه نبوده است.

میانگین سن کارگران BMW،س۲۷سال است. به عنوان نمونه در واحد تولیدی لایپزیک میانگین سن کارگران ۳۶سال است.

کارگران این واحد جوان‌تر از هر واحد تولیدی دیگر BMW هستند و محیط کار در این واحد سرزنده‌تر از هر جای دیگری است.علت شکل‌گیری این فضا این بوده که به کارگران القا شده کاری که انجام می‌دهند در نوع خود کم‌نظیر است.

وقتی قرار شد شرکت BMW پنجمین واحد تولیدی خود را در آلمان در سال ۲۰۰۰میلادی احداث کند، سه شهر از جمله لایپزیک در آلمان، شهری در فرانسه و یکی از شهرهای جمهوری چک، نامزدهای اصلی میزبانی این واحد تولیدی بودند.

چک‌ها بیش از فرانسوی‌ها به میزبانی این واحد رغبت نشان می‌دادند و حاضر به دادن امتیازهای زیادی برای پا گرفتن این واحد بودند. با این حال شورای کار مشترک BMW عاقبت لایپزیک را برای احداث واحد جدید برگزید.مایکل یاسن، مدیر واحد روابط‌عمومی تاسیسات تولیدی BMW در لایپزیگ می‌گوید: علت اصلی انتخاب لایپزیگ این بود که متقاضیان کار در این واحد به طور داوطلبانه با دریافت دستمزدی که ۲۵درصد کمتر از میانگین دستمزد کارگران واحدهای صنعتی فعال در حوزه خودروسازی آلمان است، موافقت کردند.علاوه بر این آنها در مقابل پیشنهاد مضاعف‌شدن ساعات کاری خود مقاومت نشان ندادند.شورای کار ساعات کاری هفتگی را ۴۰ ساعت گردشی تعیین کرد که حدود ۱۴درصد بیشتر از میانگین ساعات کاری شاغلان بخش صنعت آلمان است اما از آنجا که آغاز به کار واحد لایپزیک از نرخ بیکاری در این شهر می‌کاست، نمایندگان محلی با آن موافقت کردند.اگرچه BMW برای احداث واحد تولیدی جدید خود در لایپزیک امتیازات زیادی گرفت اما این بدان معنا نبود که مدیران این شرکت از توجه به نیازهای کارگران غافل بمانند. هسته اصلی استراتژی کارگری BMW را مشارکت همه کارگران در روند مدیریتی شرکت تشکیل می‌دهد که حس همکاری و روحیه مشارکت را در واحدهای تولیدی این شرکت افزایش داده است.

استراتژی کارگری BMW اگرچه چندان هم بدیع و بی‌بدیل نیست اما نحوه اجرای آن در این شرکت کاملا متفاوت از سایر شرکت‌های صنعتی و تولیدی است.

BMW منافع و زیان فعالیت‌های هر واحد را بین کارگران همان واحد تقسیم می‌کند و به نوعی بار مستقیم ناشی از فعالیت هر واحد را به کارکنان آن واحد منتقل می‌کند.

در شرکت BMW اثری از ساختار پیچیده رابطه مدیریت و نیروها وجود ندارد و حتی مدیریت ارشد شرکت به راحتی در دسترس همه کارکنان قرار دارد.به پیشنهادهای خوب پاداش داده می‌شود در حالی که عملکرد ضعیف هم تبعات خاص خود را در پی دارد.

توجه جدی به لزوم شایسته‌سالاری و احتراز از مدیریت انعطاف‌ناپذیر از مهم‌ترین مشخصه‌های BMW است. سیاست‌گذاری BMW در حوزه مراودات کارگری موجب شده این شرکت نه تنها از موج اعتصاب‌ها در امان بماند که با افزایش مشارکت کارگران به موفقیت‌های قابل توجهی در بخش تولید دست پیدا کند.