تندر – 90 ، هفت مدله شد!
مژگان میرزایی
تندر - ۹۰، هفت مدله شد، این خودرو که در ابتدا قرار بود در سه مدل E۱، E۰ و۲ E و با قیمت‌های ۸میلیون و ۶۰۰هزار تومان، ۹میلیون و ۵۰۰هزار تومان و ۱۱میلیون تومان تولید و به بازار عرضه شود به دلیل کمبود قطعه و مشکلات به وجود آمده در تولید آن در ۷مدل مختلف به بازار عرضه خواهد شد.

طی روزهای گذشته شرکت پارس‌خودرو در اطلاعیه‌ای به نمایندگی‌های این شرکت اعلام کرد که خودروی تندر - 90 از این پس با تنوع بیشتر به متقاضیان واگذار خواهد شد.
مدل‌های جدید تندر - ۹۰ که برگرفته از سه مدل اصلی است، تنها با اضافه و حذف برخی آپشن‌ها به عنوان مدل جدید و با تفاوت قیمت حداقل ۵۰۰هزار تومان به متقاضیان عرضه می‌شود.
این در حالی است که در پیش‌فروش خودروی تندر - 90 که بهمن‌ماه سال گذشته صورت گرفت شرکت‌های خودروساز تنها سه مدل اصلی تندر - 90 را به متقاضیان معرفی کردند و در پیش قرارداد متقاضیان این خودرو نام هیچ یک از مدل‌های جدید تندر - 90 قید نشده است.
شرکت‌های دست‌اندرکار تولید تندر - ۹۰ که در ابتدا بدون در نظر گرفتن اینکه آیا شرکت‌های قطعه‌ساز داخلی موفق به دریافت استانداردهای موردنیاز شرکت رنو و همچنین توانایی در تولید انبوه خواهند شد یا خیر، اقدام به ثبت‌نام بیش از ۷۵هزار متقاضی این خودرو کردند و در دو مرحله قرعه‌کشی، دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا موظف به واگذاری ۶هزار و ۴۰۰دستگاه خودروی تندر - ۹۰ به ثبت‌نام کنندگان شدند اما تنها چند ماه پس از آغاز تولید خودروی تندر - ۹۰ مشکلات تولید این خودرو بیش از پیش نمایان و برخی قطعه‌سازان داخلی نتوانستند خود را با استانداردهای رنو هماهنگ سازند و مشکلات به وجود آمده در تولید این خودرو موجب شد که شرکت‌های خودروساز نتوانند به موقع به تعهدات خود عمل کنند به همین منظور شرکت ایران‌خورو به منظور راضی کردن متقاضیان به ناچار اقدام به جایگزینی این خودرو با دیگر محصولات خود کرد. شرکت ایران‌خودرو که از تنوع محصول بیشتری برخوردار است در ابتدا هفت خودروی وانت دوگانه‌سوز،‌ پژو ۲۰۶ تیپ ۲، پژو پارس معمولی، پژو پارس ELX، پژو صندوقدار مدل V۲۰، V۱ و V۸ را به متقاضیان خوروی تندر - ۹۰ پیشنهاد کرد.
پیشنهاد شرکت ایران‌خودرو در حالی صورت گرفت که متقاضیان خرید تندر-90 به امید دریافت یک خودروی ارزان‌قیمت و با کیفیت نسبتا مناسب و دارای استانداردهای روز جهانی اقدام به ثبت‌نام برای خرید تندر-90 کردند و اگر توان مالی آنها در حد خرید سایر محصولات این شرکت ایرانی بود دیگر نیازی به این همه انتظار و دردسر وجود نداشت.
طرح پیشنهادی شرکت ایران‌خودرو شایعه مشکلات به وجود آمده در تولید انبوه این خودرو را افزایش داد و این امر موجب شد که ثبت‌نام‌کنندگان تندر-۹۰ که اسامی آنها در دو قرعه‌کشی ابتدایی اعلام نشده بود، دو راه‌حل را پیش روی خود داشته باشند این دسته از متقاضیان یا می‌بایست شرایط جدید شرکت ایران‌خودرو را می‌پذیرفتند و خودروی ارزان خود را با یکی از محصولات گران‌قیمت این شرکت معاوضه می‌کردند و یا حواله پیش‌فروش خود را به فروش برسانند که شرایط تنها به ضرر ثبت‌نام‌کنندگان تمام می‌شد. اما شرکت پارس‌خودرو به دلیل عدم تنوع در محصولات خود پیشنهاد دیگری را به متقاضیان ارائه کرد. این شرکت طی اطلاعیه‌ای به ثبت‌نام‌کنندگان تندر-۹۰ مدل E۲ که (مدل فول آپشن این خودرو است) اعلام کرد که مدل E۲ تا اطلاع ثانوی تولید نخواهد شد و متقاضیان می‌بایست خودروی خود را به مدل جدید E۱CPSP تبدیل کنند و نمایندگی‌ها نیز ملزم به پرداخت ۳۰۰هزار تومان مابه‌التفاوت به ثبت‌نام‌کنندگان هستند.
با توجه به جدول اعلام شده از سوی شرکت پارس خودرو تفاوت مدل جدید E1CPSP که یک مدل از E2 پایین‌تر است تنها در برخی از آپشن‌های برقی، چراغ مه‌شکن و نمایشگر سفر است که هنوز دلیل عدم تامین این قطعات از سوی شرکت‌های خودروساز اعلام نشده است.
از سوی دیگر به گفته برخی مسوولان در حال حاضر قطعه‌سازان برای تامین برخی قطعات پلاستیکی و پرسی با مشکل مواجه شده‌اند که این قطعات در تمام مدل‌های تندر-۹۰ کاربرد دارد. اما عدم تولید مدل فول این خودرو که در ابتدا با استقبال بسیار متقاضیان مواجه شده بود هنوز نامشخص است. به گفته برخی کارشناسان، تولید تندر-۹۰ مدل E۲ با توجه به آپشن‌های در نظر گرفته شده در آن برای شرکت‌های خودروساز به صرفه نبوده و استقبال بسیار مردم از این مدل خودرو موجب شده است که شرکت‌های خودروساز از تحویل آن به متقاضیان خودداری کنند. از سوی دیگر و به گفته برخی کارشناسان در حال حاضر خودروهای تولیدی در کشور که آبشن‌های ایربگ، ABS، نمایشگر سفرو چراغ مه‌شکن در آنها نصب شده است در گروه خودروهای گران‌قیمت محسوب و با قیمت حداقل ۱۵میلیون تومان در بازار معامله می‌شود و ارائه خودرویی با قیمت ۱۱میلیون و ۶۰۰هزار تومان با آپشن‌های مذکور، بازار این خودروها را که در دسته خودروهای گران‌قیمت هستند با مشکل مواجه می‌کند. همچنین با ورود تندر-۹۰ مدل E۲ به بازار، قیمت آن افزایش چشمگیر خواهد یافت که در آن صورت سودی نصیب خودروسازان نخواهد شد.
همچنین ثبت‌نام کنندگان تندر - 90 مدل E2 که خودروی خود را تحویل گرفته‌اند، این خودرو را با قیمت‌های موردنظر خود در بازار آزاد به فروش می‌رسانند که این امر افزایش چشمگیر قیمت این خودرو را در بر داشته است. در حال حاضر تندر - 90 مدل E2 با قیمت 14میلیون تومان در بازار آزاد معامله می‌شود و با توجه به متقاضیان بسیار این خودرو و تحویل اندک آن به ثبت‌نام کنندگان طی هفته‌های جاری باز هم شاهد افزایش قیمت این خودرو در بازار خواهیم بود.
قرعه‌کشی سوم دلگرمی ثبت‌نام کنندگان
از سوی دیگر قرعه‌کشی مرحله سوم تندر - 90 هفته گذشته در حالی صورت گرفت که شرکت‌های خودروساز هنوز موفق به انجام تعهدات قبلی خود نشده‌اند و این قرعه‌کشی را می‌توان دلخوشی برای ثبت‌نام‌کنندگان دانست.
در مرحله اول و دوم قرعه‌کشی شرکت‌های خودروساز هر کدام موظف به تولید و تحویل ۳هزار و ۲۰۰دستگاه خودروی تندر - ۹۰ و تحویل آن به متقاضیان این خودرو که اسامی آنها از سوی دو شرکت به اطلاع رسیده‌بود شدند اما پس از گذشت حدود ۶ماه از آغاز مرحله اول قرعه‌کشی، شرکت‌های خودروساز نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند. براساس اعلام شرکت پارس‌خودرو تاکنون سه هزار و ۱۰۰دستگاه خودروی تندر - ۹۰ در این شرکت تولیدشده که از مجموع خودروهای تولید شده تنها دو هزار و ۵۰۰دستگاه خودروی تندر - ۹۰ تحویل متقاضیان شده است. با توجه به آمار اعلام شده این شرکت از برنامه واگذاری خود به متقاضیان بازمانده و ۷۰۰متقاضی که اسامی آنها در مرحله اول و دوم از سوی شرکت پارس‌خودرو اعلام شده است، هنوز خودروی خود را تحویل نگرفته‌اند.
از سوی دیگر شرکت ایران‌خودرو نیز که موظف به تولید و تحویل 3هزار و 200دستگاه خودروی تندر - 90 به ثبت‌نام کنند‌گان شده بود. تاکنون موفق به تولید تنها 2هزار خودروی تندر -90 شده و 80درصد از تولیدات خود را به متقاضیان تحویل داده است و بیش از هزار و 500متقاضی خودروی تندر - 90 همچنان در انتظار تحویل خودروی خود هستند.
باتوجه به آمار اعلام شده از سوی شرکت‌های خودروساز و عدم‌انجام تعهدات قبلی هنوز مشخص نیست که مرحله سوم قرعه‌کشی با چه منظوری صورت پذیرفته است.