گروه خودرو - اینکه مقامات صنعتی کشور پس از درخواست‌های مکرر خودروسازان مبنی بر آزاد‌سازی قیمت خودرو، هنوز در مقابل این خواست مقاومت می‌کنند، موضوعی است که به چگونگی عملکرد دست‌اندرکاران این صنعت طی حدودا یکسال گذشته برمی گردد. از ابتدای سال جاری سازمان حمایت از تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان دوبار با افزایش قیمت خودروهای تولیدی موافقت کرد این درحالی است که در ده سال گذشته شیب قیمتی خودروهای داخلی حرکتی بسیار آرام داشته و در بعضی از سال‌ها نیز حتی متوقف بوده است.

با این وجود طی سال‌های یاد شده کمتر از خودروسازی در مورد آزاد‌سازی قیمت خودرو اظهارنظری شنیده می‌شد .این در شرایطی است که امسال در مرحله دوم با وجود افزایش

۱۸ تا ۲۴ درصدی قیمت‌ها، خودروسازان پیاپی از اجرای قانون و به همراه آن آزاد‌سازی قیمت خودرو دم می‌زنند.

هر چند افزایش تورم عمومی، نرخ ارز و همچنین تشدید محدودیت‌های بین‌المللی هزینه تولید را برای خودروسازان افزایش داده؛ اما برخی از آگاهان به امور تولید معتقدند که عدم بهره وری در شرکت‌های یاد شده و همچنین بازار انحصاری خودرو که تنها متعلق به خودروسازان است، چنین روزهایی را برای آنها رقم می‌زد با این حال هم اکنون خودروسازان در شرایط دشواری به حیات خود ادامه می‌دهند این در حالی است که آنها معتقدند آزاد‌سازی قیمت خودرو می‌تواند تا حدودی راه دشوار تولید را آسان کند.

اما چرا دولتی‌ها به آزاد‌سازی قیمت خودرو تن نمی‌دهند؟ به اعتقاد برخی از کارشناسان، در صورت آزاد‌سازی قیمت خودرو، هیچ محدوده‌ قیمتی نمی‌تواند پیمانه توقعات خودروسازان را پر کند به همین دلیل در صورت آزاد‌سازی قیمت‌ها به طور سرسام آوری رشد پیدا می‌کند تا بلکه بتواند هزینه‌های خودروسازان را تا حدودی پوشش دهد به همین دلیل دولتی‌ها با آزاد‌سازی قیمت‌ها موافقت نمی‌کنند.

در حال حاضر طبق شنیده‌ها، افزایش سه باره قیمت‌ها روی میز سازمان حمایت قرار دارد اما این سازمان هنوز پاسخ قاطعی به آن نداده است.در همین حال روز گذشته خبرگزاری ایسنا گزارش داد که عضو کمیته قیمت‌گذاری خودرو از بررسی قیمت چند سواری گران قیمت داخلی از جمله مزدا ۳، سوزوکی گراند ویتارا و نیومورانو در سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خبر داده، این در حالی است که هنوز پاسخ قطعی به آن داده نشده است.