خودروهای وارداتی ارزان می‌شود

مژگان میرزایی - واردکنندگان خودرو از پرداخت پنج‌درصد مجموع حقوق ورودی و ارزش گمرکی که معادل ۱۰‌درصد قیمت تمام شده خودروهای وارداتی است، معاف شدند.

سردار رویانیان رییس ستاد حمل‌و‌نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور،روز گذشته و در نشست خبری، در حالی این خبر را اعلام کرد که واردکنندگان خودرو از سال گذشته، این تعرفه را به گمرک و نیروی انتظامی پرداخت می‌کردند، اما طبق مصوبه روز گذشته ستاد،از این پس تعرفه مذکور تنها از سوی نیروی انتظامی دریافت خواهد شد.

رویانیان همچنین روز گذشته اعلام کردکه گمرک از امروز موظف است نسبت به بازپرداخت این رقم به واردکنندگان اقدام کند. به گفته وی، اجرای این مصوبه موجب می‌شود تا قیمت خودروهای وارداتی در سال جاری حداقل ۱۰‌درصد کاهش یابد.

با تشکیل ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت در سال ۸۵ واردکنندگان خودرو ملزم به پرداخت عوارض جانبی در قبال واردات خودرو به این ستاد شدند، به طوری که در این سال خروج یک خودروی فرسوده در قبال ورود یک خودرو با مصرف بیش از شش لیتر به تصویب رسید. بر اساس مصوبه مذکور، همچنین خودروهای با مصرف کمتر از شش لیتر به ازای هر ۲۵ لیتر در صد کیلومتر پنج‌درصد از پرداخت گمرک ۹۰‌درصدی معاف شدند.

اما این مصوبه در آبان ماه سال گذشته تغییر کرد و بر اساس مصوبه جدید واردکنندگان ملزم به پرداخت عوارض ۱۰درصدی برای خودروهای وارداتی به نیروی انتظامی و اسقاط یک خودرو فرسوده برای خودروهای با مصرف ۶ لیتر، اسقاط دو خودرو برای خودروهای ۶ تا ۱۰ لیتر و اسقاط سه خودرو فرسوده در ازاء واردات خودروهایی با مصرف ۱۰ لیتر به بالا شدند، ابلاغ این مصوبه و اجرای آن در حالی صورت گرفت که به گفته عبداله جلالی معاونت برنامه‌ریزی ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل، واردکنندگان پیش از این مصوبه، ملزم به پرداخت پنج‌درصدی مجموع حقوق ورودی و ارزش گمرکی خودروهای وارداتی به گمرکات کشور بودند.

به گفته جلالی دریافت همزمان عوارض از سوی گمرک و نیروی انتظامی از جمله ایرادات این مصوبه بود که به طور همزمان و از یک خودرو وارداتی از واردکننده در یافت می‌شد که در سال جاری این ایراد برطرف شد و از این پس واردکنندگان این تعرفه را تنها به نیروی انتظامی پرداخت می‌کنند.

وی در ادامه می‌گوید: گمرک بر اساس مصوبه تبصره ۱۳ قانون بودجه که در سال ۸۶ ابلاغ و در سال ۸۷ اجرایی شد،ملزم به دریافت تعرفه پنج‌درصدی مجموع حقوق ورودی و ارزش گمرکی خودروهای وارداتی شد. پس از این مصوبه قانون توسعه حمل‌و‌نقل و مدیریت مصرف سوخت نیز واردکنندگان را ملزم به پرداخت عوارض ۱۰‌درصدی به نیروی انتظامی کرد، که این امر موجب اخذ عوارض بیشتر از واردکنندگان خودرو شد که در سال جاری ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت به منظور برطرف کردن این ایراد پرداخت عوارض به گمرک را حدف کرد.

به گفته جلالی این دو عوارض از یک خودرو وارداتی دریافت می‌شد، به همین منظور گمرک ملزم به باز پرداخت پنج‌درصدی مجموع حقوق ورودی و ارزش گمرکی خودروهای وارداتی به واردکنندگان خودرو شده است.

گفته های جلالی در حالی است که مسوولین گمرک دریافت عوارض مشترک میان نیروی انتظامی و گمرک را رد کرده و معتقدند که این دو عوارض از منابع مختلف اخذ می‌شده است. به گفته پور صیف معاون مدیر کل دفتر واردات گمرک کشور، در حال حاضر گمرک عوارض پنج‌درصدی مجموع حقوق ورودی و ارزش گمرکی خودروهای وارداتی را از واردکنندگان خودرو دریافت می‌کند و نیروی انتظامی نیز عوارض ۱۰‌درصدی ارزش خودروهای وارداتی را به منظور شماره گذاری از وارد‌کننده دریافت می‌کند که این دو عوارض با یکدیگر متفاوت است.

بقایی رییس گمرک شهریار نیز در این خصوص می‌گوید: گمرک ۹۰‌درصد ارزش خودرو را به عنوان حقوق ورودی از واردکننده دریافت می‌کند که علاوه بر آن سه‌درصد نیز به عنوان مالیات ارزش افزوده و پنج‌درصد خودروهای با مصرف بیش از شش لیتر در صد کیلومتر نیز دریافت می‌شده از سوی دیگر از حدود دو سال پیش گمرک ۱۰‌درصد حقوق ورودی را نیز برای نیروی انتظامی ‌محاسبه و وارد‌کننده این عوارض را به نیروی انتظامی‌ پرداخت می‌کرد که در حال حاضر این تعرفه حذف شده اما به جای آن هم‌اکنون نیروی انتظامی‌ ۱۰‌درصد بابت شماره‌گذاری دریافت می‌کند که با این شرایط می‌توان گفت هیچ تعرفه‌ای به صورت مشترک از وارد‌کننده دریافت نمی‌شده است.

پورصیف همچنین در ادامه می‌گوید هنوز این مصوبه به گمرک ابلاغ نشده اما در صورت ابلاغ این مصوبه اجرا خواهد شد.

وی عنوان می‌کند: مصوبه ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت همانند مصوبه هیات وزیران است که با امضای داودی، معاون اول رییس‌جمهور جهت اجرا ابلاغ می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا حذف این تعرفه تاثیری در قیمت خودروهای وارداتی خواهد داشت یا خیر افزود: به طور حتم خودروهای وارداتی از این پس کاهش ۱۰‌درصدی خواهند داشت.