گروه خودرو- رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت روز گذشته در حالی خبر از خروج یک‌ونیم میلیون خودرو فرسوده، تا پایان سال ۹۰ داد که هم‌اکنون با گذشت ۲ ماه و نیم از سال جاری هنوز یک دستگاه خودرو فرسوده در قالب طرح سال ۸۷ نیز از رده خارج نشده است. بنا به گفته سردار محمد رویانیان و طبق مصوبه روز گذشته ستاد مدیریت ، طی امسال ۶۰۰هزار خودرو فرسوده اسقاط خواهد شد.

تحقق وعده سردار رویانیان در زمینه خروج یک‌ونیم میلیون دستگاه خودرو فرسوده تا پایان سال آینده که سومین مرحله اجرای این طرح به حساب می‌آید، آن هم در شرایطی که این روزها اوضاع مالی خودروسازان داخلی، تعریف چندانی ندارد و تجربه چنان موفقی نیز پشت‌سر اجرای طرح خروج خودروهای فرسوده در کشور نیست، کمی بعید به نظر می‌رسد. بنا به گفته سردار، طی ۳ سال گذشته، تنها حدود ۵۷۰هزار دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج شده است و حال با توجه به این نقل قول وی، پرسش اینجا است که ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت چگونه و با چه پشتوانه‌ای می‌خواهد تا ۲۰ ماه دیگر بیش از ۹۰۰هزار دستگاه خودرو فرسوده را اسقاط کند؟

آنچه که طی سه سال گذشته مانع تحقق کامل برنامه‌های ستاد مدیریت در طرح خروج فرسوده‌ها شد علاوه بر کمبود نقدینگی، توان نه چندان بالای خودروسازان در جایگزینی آنها و همچنین عدم هماهنگی میان نهاد های مسوول در اجرای این طرح بزرگ بود.

این موانع البته همچنان نیز پابرجا بوده و اگر مسوولان امر راهکارهای رفع آنها را پیش‌بینی نکرده باشند، خروج یک‌ونیم میلیون دستگاه خودرو فرسوده تا پایان سال ۹۰، بیش از آنکه به واقعیت نزدیک باشد به رویا شبیه است.

چراکه بنا به مصوبه چندی پیش ستاد مدیریت، تامین منابع مالی برای خروج فرسوده‌ها، بر عهده خودروسازان قرار دارد. این در شرایطی است که هم‌اکنون اوضاع مالی شرکت‌های خودروساز داخلی، به خصوص ایران خودرو که سنگینی بار اسقاط فرسوده‌ها روی دوش این شرکت افتاده است، به هیچ‌وجه بر وفق مراد نیست و بانک‌ها نیز همکاری و مشارکت لازم را در به منزل رساندن این بار سنگین انجام نمی‌دهند.