ایسنا - امسال تبدیل کارگاهی برای خودروهای عمومی تعریف شده و امکان تبدیل خودروهای بنزینی شخصی در کارگاه‌ها وجود ندارد و مردم باید خودروهای دوگانه‌سوز شخصی را از کارخانه‌ها تحویل بگیرند. مصطفی علوی ـ‌ مدیرعامل شرکت گاز خودرو ایران ـ با بیان این مطلب اظهار کرد: به این ترتیب تولید کارگاهی فقط باید برای خودروهای عمومی، تاکسی یا آژانس باشد و تبدیل خودروهای شخصی نقض قانون است و عدم تعادل بین تعداد جایگاه و تعداد خودروها را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: در حال حاضر یک‌میلیون و ۴۰۰هزار خودرو گازسوز در کشور وجود دارد که ۳۹۰هزار خودرو در سال گذشته تبدیل یا تولید شده است.

به گفته او، کیفیت خودروهای تولیدی در کارخانه بالاتر است و این خوردوها راندمان بیشتری دارند. در عین حال آلودگی کمتری در محیط ایجاد می‌کنند.

بهترین نوع خودروهای دوگانه‌سوز در دنیا نیز خودروهای پایه‌گاز سوز شناخته شده و هم‌اکنون قادر هستیم در کشورمان این خودروها را به صورت تماما ایرانی تولید کنیم. علوی با اشاره به این‌که بحث گازسوز کردن خودروها در ایران به یک سال پیش از انقلاب بر می‌گردد و از ابتدای سال ۱۳۸۰ اوج گرفته است، خاطرنشان کرد: همچنین سابقه‌ این صنعت در دنیا به ۶۰ سال پیش بر می‌گردد و از جمله مهم‌ترین دلایل عمده حرکت به سمت سی.ان.جی، امنیت سوخت، کاهش آلودگی هوا و موضوعات اقتصادی آن است.

وی درباره‌ برخی مشکلات خودروهای دوگانه سوز شده، به اشغال ظرفیت صندوق توسط مخازن اشاره و یادآوری کرد: این در حالی است که می‌توان مخزن را در جاهای دیگر خودرو نصب کرد و در این مرحله به دنبال نصب مخازن روی شاسی خودرو هستیم.

به گفته او، از سوی دیگر مشکل کمبود جایگاه‌ها در سال گذشته وجود داشت که طی این یک سال ۲۵۰ جایگاه تک‌منظوره و تعداد زیادی جایگاه دو منظوره در کشور ایجاد شد و در نتیجه در همه جای کشور به جز تعداد محدودی شهرهای بزرگ تعداد جایگاه‌ها و خودروهای گازسوز متعادل شده است.

وی با تاکید بر این‌که در دنیا به ازای هر هزار خودرو یک جایگاه وجود دارد، ولی این نرخ در کشور ما به ازای هر ۱۵۰۰ خودرو یک جایگاه است، تصریح کرد: به همین دلیل جایگاه‌ها مجبور می‌شوند با ۱۰۰درصد ظرفیت کار کنند که تعمیرات بیشتر را به همراه خواهد داشت.

او با اشاره به قیمت ۴۰ تومانی گاز طبیعی فشرده برای هر متر مکعب تصریح کرد: این در حالی است که قیمت جهانی گاز خیلی بیشتر است و دولت برای گاز تحویلی به بخش خانگی و حمل و نقل یارانه پرداخت می‌کند. به همین دلیل تاکید می‌شود که خودروسازان نیز به سمت ساخت خودروهای با راندمان بالا بروند.

وی درباره‌ عملکرد خودروسازان در تولید خودروهای دوگانه سوز و چگونگی نظارت بر آنها تشریح کرد: خودروسازان براساس سیاست‌های کلانی که توسط ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور تعیین می‌شود و سپس به وزارت صنایع ابلاغ می‌کند، اقدام به تولید خودروهای دوگانه‌سوز یا بنزینی کرده‌اند؛ به طوری که در سال

گذشته مقرر شده بود ۴۰درصد از خودروهای تولیدی، گازسوز و ۶۰درصد بنزینی باشد که این رویه در سال جاری نیز ادامه دارد.

وی باتاکید بر این‌که سهم سی.ان.جی در سبد سوخت کشور نامشخص است، توضیح داد: هنوز سهم سی.ان.جی به صورت دقیق در سبد سوخت کشور مشخص نشده و کارهای کارشناسی ادامه دارد. بنابراین با نهایی شدن این مطالعات مشخص می‌شود که به طور دقیق تعداد خودروهای تولیدی گاز سوز چه مقدار باید باشد.

به گفته او، به هر حال هم اکنون کارخانه‌های خودروسازی در حال تولید خودروهای دوگانه سوز هستند و تبدیل آنها برای خودروهای مجاز به روز انجام می‌شود؛ به طوری که تا پایان امسال خودروهای عمومی و دولتی می‌توانند با ارائه معرفی‌نامه به بیش از ۲۵۰ کارگاه مجاز و فعال اقدام به تبدیل خودروهای خود کنند.