گروه خودرو - سال گذشته همزمان با اوج‌گیری بحران فروش خودرو در جهان و همچنین ورشکستگی بسیاری از خودروسازهای مطرح، این توقع در بین مشتریان ایرانی به وجود آمد که همراه با کاهش قیمت خودرو در بازارهای اروپا و آمریکا، خودروسازها و واردکنندگان رسمی خودرو به کشور نیز قیمت خودروهای تولیدی و وارداتی را کاهش دهند. هر چند برخی از خودروهای وارداتی با اوج‌گیری چنین توقعی از سوی متقاضیان و تحریم خرید ، با کاهش قیمت روبه‌رو شد، اما خودروسازهای کشورمان با وجود فشارهایی که از سوی سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده مبنی بر کاهش قیمت محصولات داخلی وارد می‌شد.باز هم حاضر به کاهش قیمت محصولات تولیدی خود نشدند. حال این سوال مطرح است که آیا توقع سال گذشته مشتریان ایرانی مبنی بر کاهش قیمت خودروهای وارداتی و داخلی همزمان با تغییر و تحولات بازار کشورهای اروپایی و آمریکایی، به جا بوده است؟ رسول کوهستانی پزوه، مدیر کل دفتر تعیین ارزش گمرک ایران در این زمینه به خبرنگار ما می‌گوید: تحولات و بحران اقتصادی اخیرا از سویی و کاهش قیمت مواد اولیه و فولاد در جهان تاکنون نتوانسته قیمت صادراتی محصولات نهایی از جمله خودرو و ماشین‌آلات راهسازی را چندان تحت تاثیر قرار دهد، به طوری که به خصوص در بخش خودرو، کاهش قیمت مشاهده نشده است.

وی می‌گوید: طبق «پرایس لیست‌»های صادراتی سال ۲۰۰۹ میلادی که توسط تولیدکنندگان صادر و به تایید اتاق بازرگانی کشورهای مبدا و سفارت ایران نیز رسیده، نه تنها کاهش قیمتی در خودروهای صادراتی به کشورمان لحاظ نشده بلکه اغلب با افزایش ۵/۱ تا ۷درصد قیمت نیز روبه‌رو بوده‌اند.

کوهستانی در پاسخ به این سوال که چرا که همزمان با کاهش قیمت خودرو در بازارهای جهانی چنین اتفاقی برای خودروهای وارداتی و تولیدی ایران لحاظ نشد، عنوان می‌کند. کاهش قیمت‌ خودرو در بازارهای جهانی بیشتر مربوط به شرکت‌های لیزینگ و فروش خودرو بوده که به جهت جلوگیری از ورشکستگی، خودروهای خود را با قیمت کمتر به بازار عرضه کرده‌اند.

کوهستانی در پایان تصریح می کند: فهرست‌ و پرایس لیست‌های خودرو و ماشین‌آلات راهسازی با ارائه به دفتر تعیین ارزش در کمیته مشترک وزارت صنایع و گمرک ایران (کمیته تبصره ۶ قانون خودرو) بررسی و پس از مقایسه با قیمت‌های جهانی و در صورت تایید ، به گمرکات اجرایی، مجوز واردات خودرو داده می‌شود.