42 ‌درصد از واحدهای فروش تعطیل می‌شود

مونا رجبی مشهدی

مهلت دو روزه جنرال موتورز برای توجیه طرح‌های اقتصادی خود ومتقاعد کردن دولت در حمایت از شرکت خودروسازی به پایان رسید. بر طبق گزارش‌های موجود قراربر این شد تا روز یازدهم ماه مه‌سال ۲۰۰۹ میلادی شماری از واحدهای فروش این شرکت در آمریکا تعطیل و تعدادی از شاغلان نیز تعدیل شوند.

بعد از اتمام جلسه دو روزه این شرکت که برای متقاعد کردن دولت در توانایی آنها در ادامه حضور در بازار ﭘر تلاطم آمریکا ترتیب داده شده بود، فریتز هندرسون مدیرعامل این شرکت در یک ویدیو کنفرانس با واحدهای فروش گفت: «قرار بر این است یک هزار تا یک هزار و دویست واحد فروش که کارآیی قابل‌قبولی ندارند از چرخه اقتصادی خارج شوند و بیشتر از ۴۵۰ فروشگاه مخصوص ﭘونتیاک، ساتورن، هامر و ساب نیز تعطیل شوند.

سوزان گارونتاگاس سخنگوی جنرال موتورز در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفت: «ما در نظر داریم شبکه فروش خود را بیشتر از ۲۶۰۰‌واحد کاهش دهیم، ولی این طرح نه در عرض یک تا دو ماه آینده بلکه تا انتهای سال جاری میلادی اجرا می‌شود.» هندرسون بعد از استعفای اجباری ریک واگونر روی کار آمد. واگونر به دستور دولت اوباما بعد از سال‌ها حضور در راس شرکت جنرال موتورز از کار بر کنار شد.

هندرسون با اشاره به این نکته که اجرای این طرح می‌تواند زمینه را برای افزایش نرخ بیکاری و رشد مشکلات اقتصادی داخلی فراهم کند، گفت: «دولت از ما خواسته است تا طرح‌هایی برای کاهش هزینه خود ارائه دهیم و به آنها تضمین دهیم که در آینده می‌توانیم به سودآوری برسیم.»

طرح کاهش هزینه در ماه‌های آغازین بحران منجر به تعطیلی برخی از کارخانه‌های تولیدی و از بین رفتن برخی از شیفت‌های کاری شد و در نهایت به تعدیل نیرو در واحدهای تولیدی انجامید. هم‌اکنون در ادامه طرح تعدیل هزینه، به تعطیل شدن واحدهای فروش و مستقل اعلام کردن برخی از برندها رسیدیم که می‌تواند بازهم مشکلات داخلی را زیاد کند ولی برای ما راه دیگری باقی نمانده است.»

زمان بازگشایی واحدهای فروش این شرکت بستگی به تغییر در بازار تقاضا و رفع بحران مالی کنونی خواهد داشت. در پایان ماه گذشته میلادی، میزان خودروهای فروش نرفته جنرال موتورز بالغ‌بر ۷۶۷‌هزار دستگاه بود و این مساله نیز انگیزه‌ای دیگر برای تعطیلی است.

طبق طرح تصویب شده توسط جنرال موتورز واحدهای فروش این شرکت باید ۴۲‌درصد کمتر شود و از ۶هزار و ۲۴۸واحد فروش به ۳هزار و ۶۰۵‌واحد در انتهای سال ۲۰۱۰ میلادی برسد. اجرای این طرح سبب می‌شود تا بدهی این شرکت زیان‌ده آمریکایی ۴۴‌میلیارد دلار تنزل یابد و دولت زمان بیشتری برای باز ﭘرداخت بدهی ۴/۱۵میلیارد دلاری در اختیار این شرکت قرار دهد.

فروش برندها

جنرال موتورز از مدت‌ها ﭘیش در نظر داشت برندهای مختلف را به فروش برساند تا هزینه را کاهش دهد.این شرکت هم‌اکنون در صدد فروش ساتورن، هامر و ساب است.جنرال موتورز در سال مالی گذشته در اثر کاهش فروش برندهای ذکر شده ۱/۱میلیارد دلار آمریکا زیان دید و همین مساله موجب شد تا اقدام به فروش آنها کند.

بنابر اعلام این شرکت، ۱۳ شرکت زیر مجموعه جنرال موتورز در آمریکای شمالی در فاصله ماه‌های مه ‌و جولای سال جاری تعطیل می‌شود. سخنگوی این شرکت با توجه به کاهش تقاضای خودرو در دنیا اجرای این طرح را ضروری اعلام کرد. در پی این تعطیلی اجباری، میزان تولیدات خودرو جنرال موتورز نیز ۱۹۰‌هزار دستگاه کاهش می‌یابد. هدف از این تصمیم کاهش

تولیدات این شرکت و هماهنگی با میزان تقاضای بازار جهانی عنوان شد.

جنرال موتورز با شدیدترین کاهش فروش طی ۲۷ سال اخیر روبه‌رو شده و برای ادامه حیات و بقای اقتصادی خود به شدت تلاش می‌کند. دولت آمریکا نیز تا ابتدای ژوئن به این شرکت فرصت داده تا وضعیت مالی خود را از نظر ورشکستگی اعلام نماید. هندرسون اذعان کرد، ترجیح می‌دهیم مساله ورشکستگی جنرال موتورز پیش از آنکه به دستگاه قضایی آمریکا بکشد، حل‌وفصل شود؛ گرچه احتمال ورشکستگی جنرال موتورز نسبت به هفته‌های پیش بسیار افزایش یافته است. جنرال موتورز قصد دارد تعداد کارخانه‌های خود را از ۴۷‌واحد در سال ۲۰۰۸ به ۳۴ واحد تا پایان سال ۲۰۱۰ کاهش دهد. جنرال موتورز همچنین قصد دارد واحد تولید پونتیاک را پس از ۸۲ سال فعالیت رسما تعطیل کند.

جنرال موتورز آخرین بار در سال ۲۰۰۴ میلادی سود اقتصادی به‌دست آورد. مطالعات نشان می‌دهد در فاصله سال ۲۰۰۴ میلادی تاکنون زیان اقتصادی این شرکت برابر با ۸۲‌میلیارد دلار آمریکا بود. کاهش تقاضای خودرو در جهان یکی از مهم‌ترین دلایل زیان‌دهی این شرکت شده است.

انتظار می‌رود در سال جاری میلادی ۱۰‌میلیون دستگاه خودرو در آمریکا فروخته شود که ۱۳‌درصد کمتر از برآوردهای قبلی است. در سال گذشته بیشتر از ۱۲‌میلیون دستگاه خودرو در کشور آمریکا فروخته شد که با رکورد ۵/۱۶میلیون دستگاه در سال ۲۰۰۷ میلادی تفاوت زیادی داشت.

جنرال موتورز بیشترین سهم از تولیداتش را در آمریکا به فروش می‌رساند و کاهش تقاضای خودرو در این کشور آسیب زیادی به آنها وارد کرد. این شرکت در سه ماه اول سال جاری با کاهش بیشتر از ۴۰‌درصدی فروش روبه‌رو شد که زمینه را برای ورشکستگی این شرکت فراهم کرد.