ایسنا- شرایط بد اقتصاد جهانی و مشکلات دریافت وام از بانک‌ها در راستای توسعه و ارتقای شرکت‌ها شرایط بدی را برای بخش خودروسازی خصوصی کشور ایجاد کرده است.

طی آخرین آمار از تولید ۱۱ماه سال گذشته، بخش خصوصی فقط سهم ۴/۱درصدی از کل بازار سواری کشور را در اختیار گرفت. بیشترین آمار تولید در بخش خصوصی مربوط به گروه بهمن است. این شرکت طی ۱۱ ماه توانست شش‌هزار و ۴۴۲ دستگاه سواری مزدا تولید کند که با رشد ۱۳۷‌درصدی نسبت به ۱۱ ماه سال ۱۳۸۶ فقط ۶۷/۰‌درصد از سهم بازار خودروهای سواری را در دست گرفت. خودروسازان راین نیز با تولید دو‌هزار و ۳۲۸ دستگاه انواع هیوندا آوانته و ورنا رشد تولید ۷/۲‌درصدی را تجربه کرد. در این میان کرمان موتور نیز ۱۵۲۶ دستگاه انواع لیفان با موتورهای ۱۳۰۰ و ۱۶۰۰ سی‌سی را به تولید رساند. خودروسازان بم که تولیدکننده فولکس گل است، آمار تولید خوبی از خود به جای نگذاشت، چرا که فقط با تولید ۸۱۰ دستگاه از این خودرو کاهش تولید ۳۷‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۸۶ را تجربه کرد.

این کاهش تولید تنها دامن‌گیر خودروسازان بم نشد، چرا که خودروسازان مدیران و زاگرس خودرو نیز با کاهش تولید روبه‌رو بودند. خودروسازان مدیران با تولید‌هزار و ۵۵۹ دستگاه سواری MVM مشمول کاهش تولید ۴۳‌درصدی نسبت به مدت مشابه ۱۱ ماه ۱۳۸۶ شد. زاگرس خودرو نیز توانست ۵۷۷ دستگاه انواع پروتون سدان و‌هاچ‌بک به تولید رساند که نسبت به تولید ۸۰۰ دستگاهی سال ۱۳۸۶ حدود ۲۸‌درصد کاهش تولید داشته است. شرکت زاگرس‌خودرو که هم اکنون با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کند؛ از جمله این‌که با کاهش تولید قابل‌توجهی سال گذشته را به پایان رساند.

این شرکت در حالی هنوز در خصوص پرتون وی‌یرا تعهد دارد که نتوانسته به تمامی تعهدات خود عمل کند؛ ضمن این‌که قرار بود در نیمه دوم سال گذشته پروتون GEN-۲ در این شرکت به مونتاژ برسد، ولی این شرکت نتوانست موفق به انجام این کار شود و از قرار معلوم بدنه‌های CKD این خودرو هنوز وارد نشده است. در واقع کار اصلی شرکت مربوط به فاز دوم آن یعنی خط رنگ و جوش است که به رنگ بدنه پراید اختصاص یافته است؛ به طوری که روزانه حدود ۷۰ تا ۸۰ بدنه پراید در این فاز رنگ می‌شود. این شرکت در سال جدید هیچ محصولی از پروتون مونتاژ نکرده و در واقع خط تولید آن عملا بی‌کار است. از جمله دلایل آن نیز مشکلات مالی است. این مشکلات به حدی بوده که طبق اظهارات پرسنل شرکت، حقوق ماه‌های بهمن و اسفند سال گذشته به همراه عیدی کارگران سایت بروجرد این شرکت پرداخت نشده است. در این سایت بیش از ۶۰۰ نفر کارگر مشغول به کارند که طی شش ماه دوم سال گذشته حقوق ماهانه خود را تا دی ماه با تاخیر دریافت کرده‌اند و حتی با برخی از پرسنل در سال جدید قراردادی امضا نشده است. بر اساس گفته‌های سیروس غلامی، مدیرعامل زاگرس خودرو قرار بوده نخستین محموله از GEN-۲ تولید داخل به تعداد ۱۳۸۰ دستگاه از فروردین ماه برای اختصاص به جوایز مشتریان بانک ملی تحویل این بانک شود.