واحد مرکزی خبر- معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنایع و معادن، ادغام دو شرکت بزرگ خودرو ساز کشور ایران خودرو و سایپا را برداشتی نادرست و بی‌اساس خواند و گفت: مسوولین با درک شرایط رکود اقتصادی جهانی بر کاهش رقابت‌های داخلی تاکید دارند.

«افشین روغنی» با بیان این مطلب افزود: نشانه‌های رکود اقتصادی جهانی بعد از فروپاشی بازارهای پولی، بانکی و بورس، در صنعت خودروسازی خود را نشان داد و در حال حاضر شاهد بیشترین ورشکستگی در میان خودروسازان جهان هستیم.

وی افزود: سیاست‌گذاران و مدیران صنعت خودرو کشور با درک شرایط جهانی، همگی بر این عقیده هستند که برای جلوگیری از رکود احتمالی باید به سمت کاهش رقابت داخلی حرکت کرد.

معاون وزیر صنایع و معادن که همزمان عضو هیات مدیره دو شرکت ایران خودرو و سایپا نیز هست، تصریح کرد: همه باهم باید مراقب کل صنعت خودرو کشور باشیم و تمام توان بنگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ خودرو ساز داخلی می‌بایست برای رقابت و مقابله با واردات مخرب و مضر بسیج شود.

روغنی گفت: در شرایط رکود اقتصادی که جهان درگیر آن است،مقابله با کم اظهاری و دامپینگ (عرضه محصولات خارجی به قیمتی پایین‌تر از قیمت تمام شده) یکی از برنامه‌های اصلی دولت برای حمایت از تولید داخلی می‌باشد.

معاون وزیر صنایع و معادن با بیان اینکه در شرایط فعلی همکاری بیشتر بین صنایع داخلی مورد توجه است، افزود: تاکید مدیران صنایع و مدیران خودرو سازی در مورد همکاری بیشتر دو شرکت ایران خودرو و سایپا نیز معطوف به این نکته است.

روغنی افزود: وقتی مدیران صنعت خودروسازی به همکاری بیشتر دو شرکت ایران خودرو و سایپا در شرایط فعلی اشاره می‌کنند، منظور شان مقابله با بحران جهانی است نه ادغام دو خودروساز. معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنایع و معادن در مورد تغییر مدیرعامل ایران خودرو گفت: منطقی منشا خدمات ارزشمندی در صنعت خودرو کشور است، ولی متاسفانه شاهد تعابیر نادرستی از تغییر سمت وی هستیم.

روغنی افزود: هیچ‌کس در مدیریت ماندگار نیست و تغییر مدیران یک امر رایج و عادی است و تعویض مدیریت برای هر دستگاهی می‌تواند مفید باشد.

وی افزود: به طور کلی همه مسوولین امر الان شرایط رکود اقتصادی جهانی را درک کرده‌اند و تصمیمات متناسب با آن را شناسایی و مسیر حرکت خود را در جهت تقویت بنگاه‌های اقتصادی مشخص کرده‌اند.

روغنی در مورد حضور خود در هیات مدیره دو شرکت ایران خودرو و سایپا گفت: حضور یک فرد مشخص در دو بنگاه، زمانی که شخص انتخاب شده، معاون امور صنایع و اقتصادی یک وزارتخانه سیاست‌گذاری در عرصه صنعت است، بهترین تدبیر برای کم کردن فاصله میان ارگان سیاست‌گذار و بنگاه‌های اقتصادی وابسته به این وزارتخانه است.

وی افزود: حضور نماینده یک مرجع سیاست‌گذار در هیات‌مدیره شرکت‌های بزرگ خودروساز کشور یک تصمیم منطقی و اقدامی پیشگیرانه برای صیانت از دو خودرو ساز بزرگ کشور که دو افتخار ملی نیز هستند، می‌باشد.

روغنی افزود: حضور وی به عنوان معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنایع و معادن در هیات‌مدیره دو شرکت فاصله بین سیاست‌گذار و بنگاه را کوتاه و تصمیمات اتخاذ شده را دقیق‌تر و سریع‌تر می‌کند. وی افزود: در عین حال اطلاعات به صورت سریع‌تر و مستقیم‌تری در اختیار وزارت صنایع و معادن قرار می‌گیرد و متقابلا سیاست‌گذار مفاهیم و منظور خود را بهتر می‌تواند به بنگاه تشریح کند.

معاون وزیر صنایع و معادن با رد موضوع ادغام خودروسازان بار دیگر تاکید کرد: در نوع انتصاب‌ها و چیدمان هیات‌مدیره دو شرکت بزرگ خودروسازی آثاری از ادغام وجود ندارد.

روغنی با بیان اینکه ادغام دو بنگاه اقتصادی مسیری متفاوت دارد، افزود: یک مسیر حقوقی مشخص در قانون تجارت و قانون شرکت‌ها برای ادغام تعیین و تدوین شده است که با یک مراجعه سطحی به این قوانین متوجه می‌شویم که مسیر ادغام متفاوت از مسیر انتصاب است.