گروه خودرو - دوشنبه گذشته همزمان با مراسم معارفه جواد نجم‌الدین به عنوان مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو بسیاری از روزنامه‌های سراسری کشور، عکس مهرداد بذرپاش را در حالی که دستان نجم‌الدین را فشرده و بالا برده بود، نشان دادند.

پیرو این عکس رسانه‌ها با نقل سخن نجم‌‌الدین که گفته بود «با انتصابات جدید در اعضای هیات‌مدیره دو شرکت، راه ادغام هموارتر شده است»، اینگونه پیش‌بینی کردند که نتیجه تغییر و تحولات جدید در اعضای هیات‌مدیره دو شرکت و همچنین برکناری منطقی، تنها تحقق ایده مهرداد بذرپاش مبنی‌بر ادغام دو خودروساز بزرگ کشور است. این در حالی است که علی‌اکبر محرابیان وزیر صنایع‌و‌معادن پیشتر تصریح کرده بود که ادغام، ایده‌ای غیرعلمی است و دیگرسخنی از آن به میان نیاید.

اما برخی از آگاهان به امور صنعت خودرو کشور اینگونه استدلال می‌کنند که مهرداد بذرپاش همچنان طرح آرمانی خود را حفظ کرده و با انتصاب افشین روغنی در هر دو هیات‌مدیره ایران‌خودرو و سایپا و همچنین برکناری منوچهر منطقی به عنوان اصلی‌ترین مخالف این ادغام، راه هموارتری را در این زمینه پیش روی دارد.

حال این سوال مطرح است که آیا به راستی هدف از ایجاد تغییرات یکی دو روز گذشته، تحقق ایده ادغام در خودروسازی کشور است. هر چند که نجم‌الدین در حاشیه مراسم معارفه خود به خبرنگار دنیای اقتصاد گفته بود که دو شرکت می‌توانند از امکانات یکدیگر استفاده کنند ولی بنده به هیچ وجه ادغام فیزیکی را قبول ندارم. اما ظاهرا مهرداد بذرپاش همچنان بر طرح ادغام پافشاری می‌کند، چراکه گفته است با انتخاب مدیرعامل ایران‌خودرو، ادغام نانوشته‌ای میان دو خودروساز بزرگ کشور ایجاد می‌شود.

حال جدای از تایید و انکار اجرای طرح ادغام توسط دو مدیرعامل، ظاهرا وزارت صنایع همچنان بر ایده خود مبنی‌بر منتفی بودن این طرح اصرار دارد، چراکه افشین روغنی معاون امور صنایع‌و‌اقتصادی وزارت صنایع وعضو جدید هیات‌مدیره دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو روز گذشته در گفت‌و‌گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی صریحا عنوان کرده که ادغام دو شرکت بزرگ خودروساز برداشتی بی‌اساس و نادرست است.